Literatura piękna 13-ISL2XLIP22
TK_01 Znaczenie klasyków 13-IXL1OLIP12_01,
13-IXL1OLIP12_03,
13-IXL1OLIP12_06
TK_02 Czym jest gatunek – na przykładzie różnego wykorzystania formy psalmicznej 13-IXL1OLIP12_01,
13-IXL1OLIP12_02
TK_03 Wiersz jako organizacja rytmiczna wypowiedzi 13-IXL1OLIP12_03,
13-IXL1OLIP12_04
TK_04 Rola przekształceń semantycznych - styl 13-IXL1OLIP12_03,
13-IXL1OLIP12_04
TK_05 Poetycka gra stereotypami języka i gatunku 13-IXL1OLIP12_01,
13-IXL1OLIP12_03,
13-IXL1OLIP12_06,
13-IXL1OLIP12_07
TK_06 Co to jest poetyka? Typy poetyk 13-IXL1OLIP12_02,
13-IXL1OLIP12_05
TK_07 Poetyki awangardowe 13-IXL1OLIP12_02,
13-IXL1OLIP12_05,
13-IXL1OLIP12_07
TK_08 Poeta wobec innego poety (na przykładzie eseistyki T. Różewicza) 13-IXL1OLIP12_01,
13-IXL1OLIP12_02,
13-IXL1OLIP12_03,
13-IXL1OLIP12_05,
TK_09 Schematy fabuły 13-IXL1OLIP12_01,
13-IXL1OLIP12_07,
TK_10 Tragedia klasyczna (na przykładzie Filokteta Sofoklesa) 13-IXL1OLIP12_01,
13-IXL1OLIP12_05,
TK_11 Współczesna polska „dramaturgia niemoralnego niepokoju” 13-IXL1OLIP12_01,
13-IXL1OLIP12_05, 13-IXL1OLIP12_06,
13-IXL1OLIP12_07,
TK_12 Dramat a teatr współczesny (na przykładzie projekcji spektaklu Krzysztofa Warlikowskiego) 13-IXL1OLIP12_02,
13-IXL1OLIP12_05, 13-IXL1OLIP12_06,
TK_13 Manfreda Ostena eseje o Fauście 13-IXL1OLIP12_02,
TK_14 „Dzieło otwarte” – forma w sztuce nowoczesnej 13-IXL1OLIP12_06,
TK_15 Gra w klasy - przykład powieściowego „dzieła otwartego” 13-IXL1OLIP12_01, 13-IXL1OLIP12_06,
TK_16 Powieść postmodernistyczna 13-IXL1OLIP12_01, 13-IXL1OLIP12_06,
13-IXL1OLIP12_07,
TK_17 Biografie, autobiografie, „pakt autobiograficzny” 13-IXL1OLIP12_01,
13-IXL1OLIP12_07,
TK_18 Literatura pod wpływem środków wyrażania innych dyscyplin sztuki 13-IXL1OLIP12_05, 13-IXL1OLIP12_06,
TK_19 Plastyczno-edytorskie eksperymenty i możliwości zapisu tekstu (Apollinaire, książki poetyckie Jacka Solińskiego jako tomy poezji i jako grafika artystyczna) 13-IXL1OLIP12_02,
13-IXL1OLIP12_06,
13-IXL1OLIP12_07,
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
13-
IXL1OLIP_01 Posiada umiejętność wnikliwego czytania, skupiania się na cudzym słowie, odkrywania przesłań utworu przy zachowaniu krytycyzmu wobec tekstu K_K01, K_K02, K_K03, K_K05, K_U10
13-
IXL1OLIP12_02 Opanował rozwinięte kompetencje językowe, swobodnie dyskutuje, argumentuje i ocenia przekazy kulturowe K_U20, K_U21
13-
IXL1OLIP12_03 Zna najistotniejsze zjawiska i fakty z zakresu kultury literackiej dawnej i współczesnej K_W05, K_W17
13-IXL1PLIP12_04 Opanował umiejętność pisemnej wypowiedzi analitycznej oraz krytycznej, precyzyjnego języka opisu utworu literackiego K_U15
13-
IXL1OLIP12_05 Pogłębił umiejętność interpretacji literatury i sztuki, jest świadomym odbiorcą sztuki teatru i dzieł plastycznych – świadomym odbiorcą dzieł kultury dawnej i współczesnej K_U04, K_U13, K_U10
13-IXL1OLIP12-06 Znajduje kontekstualną współzależność literatury i innych sztuk K_U04, K_U13, K_U10
13-
IXL1OLIP12_07 Rozpoznaje rolę kultury popularnej, w tym mediów oraz wysokiej w złożonym procesie współczesnego życia kulturalnego (artystycznego, literackiego) K_K08, K_K10, K_K11, K_K09
Kryteria oceniania
13-
IXL1OLIP12_01 Posiada umiejętność wnikliwego czytania, skupiania się na cudzym słowie, odkrywania przesłań utworu przy zachowaniu krytycyzmu wobec tekstu - ze zrozumieniem analizuje i interpretuje utwory literackie, potrafi określić przesłanie utworu
13-
IXL1OLIP12_02 Opanował rozwinięte kompetencje językowe, swobodnie dyskutuje, argumentuje i ocenia przekazy kulturowe - we wszystkich typach swoich wypowiedzi używa języka prawidłowego tak pod względem kultury polszczyzny, jak i wymogów stawianych kompetentnemu humaniście, w dyskusjach stosuje rzeczową i przemyślaną argumentację, próbuje wartościować przekazy kulturowe
13-
IXL1OLIP12_03 Zna najistotniejsze zjawiska kultury literackiej dawnej i współczesnej - wykazuje się znajomością faktów z historii literatury polskiej i powszechnej, śledzi współczesne życie literackie
13-
IXL1OLIP12_04 Opanował umiejętność pisemnej wypowiedzi analitycznej oraz krytycznej, precyzyjnego języka opisu utworu literackiego - wykazuje się oczytaniem i znajomością utworów z obszaru klasyki i wspólczesności
13-
IXL1OLIP12_05 Pogłębił umiejętność interpretacji literatury i sztuki, jest świadomym odbiorcą sztuki teatru i dzieł plastycznych – świadomym odbiorcą dzieł kultury dawnej i współczesnej -swobodnie komentuje wydarzenia kulturowe, szuka własnego odniesienia do przekazów kulturowych
13-
IXL1OLIP12_06 Znajduje kontekstualną współzależność literatury i innych sztuk - potrafi posłużyć się elementami profesjonalnego języka opisu różnych dyscyplin sztuki, a także przekazać swoje przemyślenia w formie popularnej
13-
IXL1OLIP12_07 Rozpoznaje rolę kultury popularnej, w tym mediów oraz wysokiej, w złożonym procesie współczesnego życia kulturalnego (artystycznego, literackiego) - potrafi wartościować zjawiska kulturowe i rozumieć mechanizmy ich dystrybucji oraz społecznego funkcjonowania
Literatura
1. Biała A. , Literatura i malarstwo, „Park” : 2009.
2. Bereś S., Historia literatury polskiej w rozmowach. XX i XXI wiek, Warszawa 2003.
3. Burkot S., Literatura polska w latach 1939-1999, Warszawa 2003.
4. Czapliński P., Świat podrobiony. Krytyka i literatura wobec nowej rzeczywistości, Kraków 2003.
5. Eco U., Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, przeł. J. Gałuszka, L. Eustachiewicz, Warszawa 1984.
6. Eco U., Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, przeł. J. Ugniewska, Warszawa 1996.
7. Jastrzębski J., Apetyt na Przemianę. Notatki o prozie współczesnej, Kraków 1997.
8. Kaniewska B., Legeżyńska A., Śliwiński P., Literatura polska XX wieku, Poznań 2005.
9. Kulawik A., Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1997.
10. Lachman M., Gry z "tandetą" w prozie polskiej po 1989 roku, Kraków 2004.
11. Legeżyńska A., Krytyk jako domokrążca. Lekcje literatury z lat 90., Poznań 2002.
12. Literatura polska XX wieku. Przewodnik encyklopedyczny, t. 1-2, red. A. Hutnikiewicz, A. Lam, Warszawa 2000-2001.
13. McHale B., Od powieści modernistycznej do postmodernistycznej: zmiana dominanty, przeł. M. P. Markowski, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1997, s. 335-477.
14. Nowa poezja polska. Twórcy - tematy - motywy, red. T. Cieslak, K. Pietrych, Kraków 2002.
15. Osten M., „Lucyferowy pośpiech”, czyli Goethe odkrywa zalety powolności, przeł. M. Krysztofiak, Poznań 2005.
16. Śliwiński P., Przygody z wolnością. Uwagi o poezji współczesnej, Kraków 2002.
17. Pawłowski R., Dramaturgia niemoralnego niepokoju, w: Made in Poland. Dziewięć sztuk teatralnych z Polski, wyb. R. Pawłowski, Kraków 2006, s. 5-11.
18. Praz M., Mnemosyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, przeł. W. Jekiel, Warszawa 1981.
19. Tekstylia bis. Słownik młodej polskiej literatury, red. P. Marecki, Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: