Formalne opracowanie zbiorów - warsztaty 13-ISL2XFOZ22
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1.Zna i rozróżnia rodzaje haseł oraz strefy opisu bibliograficznego stosowane w formalnym opracowaniu dokumentów
2.Potrafi posługiwać się dokumentami normalizacyjnymi w zakresie opracowania formalnego dokumentów
3.Potrafi tworzyć opisy bibliograficzne różnych typów dokumentów dla potrzeb katalogu komputerowego i tradycyjnego
4.Umie posługiwać się narzędziami informatycznymi istotnymi dla tworzenia i przetwarzania dokumentów
5.Dba o przestrzeganie zasad normalizacji w opracowaniu formalnym dokumentów i ma świadomość znaczenia właściwego opracowania dokumentów w działalności bibliotecznej i informacyjnej
Kryteria oceniania
1.Zna i rozróżnia rodzaje haseł oraz strefy opisu bibliograficznego stosowane w formalnym opracowaniu dokumentów
- zna ogólne zasady opracowania formalnego zbiorów
- rozróżnia rodzaje haseł stosowanych podczas opracowanie różnego typu dokumentów
- zna strefy opisu bibliograficznego zgodnie z ISBD
Uszczegółowione kryteria:
- dobiera hasła zgodnie z cechami formalnymi opisywanych dokumentów
- posługuje się odpowiednimi strefami opisu bibliograficznego wymaganymi podczas opisu różnego typu dokumentów
2.Potrafi posługiwać się dokumentami normalizacyjnymi w zakresie opracowania formalnego dokumentów
- zna normy wykorzystywane w formalnym opracowaniu zbiorów
- korzysta z dokumentów normalizacyjnych
- stosuje odpowiednie normy do opisu katalogowego różnego rodzaju zbiorów
Uszczegółowione kryteria:
- stosuje odpowiednie normy do rozwiązywania niejasności i problemów wynikających z cech formalnych dokumentów w procesie opracowania formalnego
3.Potrafi tworzyć opisy bibliograficzne różnych typów dokumentów dla potrzeb katalogu komputerowego i tradycyjnego
- tworzy opisy wydawnictw zwartych jeno i wielotomowych metodą tradycyjną i komputerową
- tworzy opisy wydawnictw ciągłych metodą tradycyjną i komputerową
- zna zasady tworzenia katalogów formalnych tradycyjnych i elektronicznych
4.Umie posługiwać się narzędziami informatycznymi istotnymi dla tworzenia i przetwarzania dokumentów
- posługuje się narzędziami informatycznymi
- korzysta z baz danych
- korzysta z katalogów elektronicznych
- potrafi korzystać z zasobów innych bibliotek i ośrodków informacji
Uszczegółowione kryteria:
- potrafi przetwarzać rekordy i dostosowywać do potrzeb własnych katalogów
5.Dba o przestrzeganie zasad normalizacji w opracowaniu formalnym dokumentów i ma świadomość znaczenia właściwego opracowania dokumentów w działalności bibliotecznej i informacyjnej
- wykazuje staranność podczas tworzenia opisów
- dba o zgodność tworzonego rekordu z obowiązującymi standardami
Literatura
Normy:
PN-N-01230: 2001 Hasło opisu bibliograficznego – Hasło korporatywne.
PN-N-01229: 1998 Hasło opisu bibliograficznego – Hasło osobowe.
PN-N-01231: 2001 Hasło opisu bibliograficznego – Hasło tytułowe.
PN-82/N-01152.01 Opis bibliograficzny – Książki.
PN-N-01152-1/A1: 1997 Opis bibliograficzny – Książki (Zmiana A1) .
PN-82/N-01152.00 Opis bibliograficzny – Postanowienia ogólne.
PN-N-01152-2: 1997 Opis bibliograficzny – Wydawnictwa ciągłe
Wydawnictwa:
1. Burchard, M. Katalog Centralny NUKAT– system wymiany danych w procesie opracowania zbiorów polskich bibliotek. EBIB 2003, nr 9.
2. Grabowska, D. Katalogowanie alfabetyczne zbiorów bibliotecznych. Warszawa, 2003.
3. Lenartowicz, M., Paluszkiewicz, A. Format USMARC rekordu bibliograficznego dla książki. Wyd. 2. Warszawa, 2000.
4. Lenartowicz, M. ( oprac.). Przepisy katalogowania książek. Cz.1. Opis bibliograficzny. Warszawa, 1986.
5. Nałęcz, B.. Format MARC 21 rekordu bibliograficznego dla wydawnictwa ciągłego. Warszawa, 2001.
6. Padziński, A. Stosowanie polskich norm w zautomatyzowanych katalogach bibliotecznych. Warszawa, 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: