Analiza i opracowanie dokumentów - warsztaty 13-ISL1XAOD12
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Definiuje, zna i rozróżnia systemy języków informacyjno- wyszukiwawczych.
2. Posługuje się językami inf.- wyszukiwawczymi ( głównie j. słów kluczowych i j. deskryptorowymi) w celu charakteryzowania treści dokumentów.
3. Korzysta z różnych źródeł informacji ( głównie dokumentów pochodnych) tak w wersji elektronicznej, jak i tradycyjnej.
4. Zna systemy klasyfikacji piśmiennictwa.
5. Sporządza charakterystyki wyszukiwawcze dokumentów oraz identyfikuje poszczególne języki informacyjno- wyszukiwawcze.
6. Orientuje się w klasyfikacji zbiorów bibliotecznych, katalogów rzeczowych i kartotek haseł wzorcowych.
Kryteria oceniania
5- znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4,5- wyczerpująca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4,0- dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
3,5- zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
3,0- liczne braki w wiedzy, umiejętnościach i kompetencjach społecznych
2,0- niezadowalająca wiedza, błędne umiejętności i brak kompetencji społecznych
1.Definiuje, zna i rozróżnia systemy języków informacyjno- wyszukiwawczych
- zna podstawowe systemy języków inf.- wyszukiwawczych
- rozróżnia podstawowe języki
Uszczegółowione kryteria:
- definiuje poszczególne języki inf.- wyszukiwawcze
- biegle rozróżnia poszczególne języki
- definiuje poszczególne systemy j. inf.- wyszukiwawczych
- biegle rozróżnia poszczególne systemy języków inf. – wyszukiwawczych
2. Posługuje się językami inf.- wyszukiwawczymi ( głównie j. słów kluczowych i j. deskryptorowymi) w celu charakteryzowania treści dokumentów
- posługuje się podstawowymi j. inf.- wyszukiwawczymi w celu charakteryzowania treści różnego typu dokumentów
Uszczegółowione kryteria:
- definiuje j. słów kluczowych i j. deskryptorowe oraz biegle się nimi posługuje
- biegle tworzy charakterystyki wyszukiwawcze różnego typu dokumentów
- porównuje i ocenia poszczególne języki
3. Korzysta z różnych źródeł informacji ( głównie dokumentów pochodnych) tak w wersji elektronicznej, jak i tradycyjnej
- zna podstawowe źródła informacji o piśmiennictwie
- rozróżnia dokument oryginalny od pochodnego
- posługuje się nowoczesnymi technologiami
Uszczegółowione kryteria:
- biegle orientuje się w różnorodnych źródłach informacji
- biegle wyszukuje tak dokumenty oryginalne, jak i pochodne również w wersji elektronicznej
- zna elektroniczne źródła informacji o piśmiennictwie
4. Zna systemy klasyfikacji piśmiennictwa
- orientuje się w podstawowych systemach klasyfikacyjnych
- zna ogólne zasady podstawowych systemów klasyfikacji piśmiennictwa
Uszczegółowione kryteria:
- rozróżnia poszczególne systemy klasyfikacyjne
- doskonale orientuje się w zasadach różnych klasyfikacji piśmiennictwa
- biegle porusza się po najpopularniejszych klasyfikacjach
5. Sporządza charakterystyki wyszukiwawcze dokumentów oraz identyfikuje poszczególne języki informacyjno- wyszukiwawcze
- dokonuje analizy wybranych typów dokumentów
- sporządza charakterystyki wyszukiwawcze
- zna rodzaje i zasady analizy dokumentacyjnej
Uszczegółowione kryteria:
- dokonuje analiz wszystkich typów dokumentów
- analizuje tekst w zależności od rodzaju opracowania rzeczowego
- sporządza charakterystyki wyszukiwawcze identyfikujące poszczególne języki
- wykazuje samodzielność intelektualną w zakresie j. inf.- wyszukiwawczych
6. Orientuje się w klasyfikacji zbiorów bibliotecznych, katalogów rzeczowych i kartotek haseł wzorcowych
- zna najważniejsze klasyfikacje stosowane w bibliotekach
- rozróżnia rodzaje katalogów rzeczowych
- zna ogólne zasady najważniejszych klasyfikacji i tworzonych w oparciu o nie katalogów rzeczowych
Uszczegółowione kryteria:
- biegle porusza się we współczesnych klasyfikacjach zbiorów bibliotecznych
- zna zasady rządzące najpopularniejszymi klasyfikacjami piśmiennictwa
- zna rodzaje i tworzy najpopularniejsze katalogi rzeczowe
- orientuje się w kartotekach haseł wzorcowych
Literatura
Normy:
- PN-77/N- 01221 Adnotacje i analizy dokumentacyjne
- PN-78/ N- 01180 Opracowanie dokumentacyjne
- PN- 92/ N- 09018 Tezaurus jednojęzyczny. Zasady tworzenia, forma, struktura.
- PN- 89/ N-01224 Opracowywanie zbiorów informacji o dokumentach. Terminologia
UKD P- 058
Słownik JHP B N
1. Czarnecka, J. Katalog przedmiotowy. Wwa, 2000.
2. Głowacka, T. Język haseł przedmiotowych KABA: Zasady tworzenia. Słownictwo. Wwa, 2000.
3. Paluszkiewicz, A. Format MARC 21 rekordu kartoteki haseł wzorcowych. Wwa, 2012.
4. Sadowska, J., Turowska, T. Języki informacyjno- wyszukiwawcze. Katalogi rzeczowe. Wwa, 1990.
5. Sosińska- Kaleta, B. Podręcznik UKD dla bibliotekarzy i pracowników informacji. Wwa, 1993.
6. Stopa, A. O treści książek: Opracowanie rzeczowe piśmiennictwa. Wwa,2002.
7. Ścibor, E. Klasyfikacja piśmiennictwa. Olsztyn, 1996.
8. Ścibor, E. Wybrane zagadnienia teorii języków informacyjnych. Olsztyn, 1999.
9. Woźniak- Kasperek, J., Birczyńska, P. (red.). Opracowanie rzeczowe. Wwa, 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: