Historia literatury brytyjskiej przed 1900 13-HLA-12
Przedmiot zapoznaje studentów z dziejami i rozwojem literatury angielskiej od wczesnego średniowiecza po epokę wiktoriańską. W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z kanonem literatury angielskiej, poznają charakterystykę poszczególnych okresów literackich i ich przedstawicieli oraz kluczowe pojęcia z zakresu literaturoznawstwa. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią literatury angielskiej i jej tłem kulturowym oraz przygotowanie ich do samodzielnej lektury i analizy utworów literackich na podstawie omówionych przykładów.
Teksty i zagadnienia omawiane podczas kursu:
1. Old English (OE) poetry [7th-10th century]: Elegies: “The Wanderer” “The Seafarer”,, Courtly poetry: “Deor’s Lament”;
2. OE heroic poetry [7th-10th century]: Beowulf (fragment), The Dream of the Rood (fragment): features of Old English poetry, the epic, the portrait of a Germanic hero
3. Middle English (ME) verse [12th-15th century]: Sir Gawain and the Green Knight (fragment): courtly love, chivalry, medieval romance
4. ME verse [12th-15th century]: Geoffrey Chaucer: The Canterbury Tales: “The Prologue”, “The Wife of Bath’s Tale” “The Miller’s Tale”, “The Pardoner’s Tale” (and its Prologue)
5. ME [12th-15th century]: English Medieval Drama: Everyman, Mankind (fragments): miracle and mystery plays, morality plays.
6. Renaissance POETRY [16th/17th century]: William Shakespeare: Sonnets (2, 18, 116, 127, 130, 136, 138, 141, 144, 147: the sonnet, Petrarchian tradition; Renaissance poets: Sir Thomas Wyatt, Henry Howard,
7. Renaissance ELIZABETHAN DRAMA [16th/17th century]: William Shakespeare’s drama: Hamlet: the concept of tragedy, tragic hero, revenge tragedy (King Lear)
8. Renaissance ELIZABETHAN DRAMA [16th/17th century]: William Shakespeare’s drama: A Midsummer Night’s Dream: the concept of comedy
9. Renaissance: ELIZABETHAN DRAMA [16th/17th century]: William Shakespeare’s drama The Tempest the concept of tragicomedy
10.Metaphysical poetry [17th century]: John Donne “Valediction: Forbidden Morning”, “The Flea”, “The Anniversary”, George Herbert “The Collar”, Andrew Marvell “To His Coy Mistress”: the metaphysical conceit.
11. 12. The Age of Reason/ Neoclassicism/ Age of Novel [18th century]: The beginnings of the novel:
a) Daniel Defoe: Robinson Crusoe (fragment)
b) Samuel Richardson: Pamela (fragment)
Lawrence Sterne: Tristram Shandy (fragment
13.Pre- Romanticism [late 18th century]: Graveyard poetry; Thomas Gray “Elegy Written in the Country Churchyard”; Horace Walpole The Castle of Otranto (fragment)
14.Pre- Romanticism [late 18th century]: The poetry of William Blake- Introduction to The Songs of Innocence and The Songs of Experience, “The Lamb”, “The Tyger”, “The Little Vagabond”, “Holy Thursday”, “The Chimney Sweeper” both versions; Robert Burns “To a Mouse”, “Auld Lang Syne”, “Tam O’Shanter”
15.Romaniticism [1798-1830s]: The poetry of William Wordsworth “We are Seven”, “Tintern Abbey”, “Lines Written in Early Spring”; Samuel Taylor Coleridge “The Rime of the Ancient Mariner”,
16. Romaniticism [1798-1830s]: The poems by Percy Byssie Shelley “Ode to the West Wind” and John Keats “Ode to a Nightingale”, “Ode to a Grecian Urn”;
17. Victorian Literature (novel) [1830s-late 19th century]: a selected Victorian novel: Charles Dickens Great Expectations,
18. Victorian Literature (novel) [1830s-late 19th century]: Emily Brontë Wuthering Heights - Victorian morality and values, realism, Gothic elements.
19. Victorian poetry [1830s-late 19th century]
Victorian poetry: Alfred Tennynson: “The Lady of Shalott”; Robert Browning: “My Last Duchess”; Elizabeth Barrett Browning: “How do I love Thee?”
Pre-Raphaelite Brotherhood: Dante Gabriel Rosetti: “The Blessed Damozel”; Christina Rosetti: “Uphill”, “Echo”,
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Student:
1) posiada podstawową wiedzę z zakresu historii literatury brytyjskiej od okresu staroangielskiego do romantyzmu
2) potrafi dokonać krytycznej analizy tekstów literackich
3) umie zastosowania metody badania literatury w analizie tekstów literackich
4) umie czytać krytyczne opracowania oraz ich wykorzystania w analizie tekstów literackich
5) umie komunikować się i pracować w grupie
Kryteria oceniania
METODY OCENIANIA:
D— sprawdzenie przygotowania do zajęć (krótkie sprawdziany na początku zajęć sprawdzające znajomość zadanej na dane zajęcia lektury i/lub materiału stanowiącego tło do dyskusji oraz/lub wiedzę wyniesioną z poprzednich zajęć)
F – kolokwia śródsemestralne; dyskusja podczas zajęć; obserwacja podczas dyskusji i moderowanie dyskusji
P – ocena kolokwium składającego się z szeregu krótkich pytań sprawdzających wiedzę historycznoliteracką oraz kilku pytań wymagających ciągłej, ustrukturyzowanej wypowiedzi demonstrującej wiedzę historycznoliteracką w podanym zakresie, umiejętności krytycznoliterackie oraz umiejętność zastosowania wiedzy historycznoliterackiej do interpretacji tekstów literackich; ewentualnie (w zależności od prowadzącego) napisanie z pozytywnym wynikiem eseju zaliczeniowego; egzamin pisemny składający się z rozbudowanych odpowiedzi na pytania wymagające ciągłej, ustrukturyzowanej wypowiedzi demonstrującej wiedzę historycznoliteracką w podanym zakresie, umiejętności krytycznoliterackie oraz umiejętność zastosowania wiedzy historycznoliterackiej do interpretacji tekstów literackich
KRYTERIA OCENIANIA:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, pełne opanowanie materiału
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, solidne opanowanie materiału
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, dobre opanowanie materiału
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, opanowanie materiału ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, zadawalające opanowanie materiału
2.0– niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Abrams, M.H. 1988. A Glossary of Literary Terms. Fort Worth: Holt, Reinhart and Winston. Inc.
Abrams, M.H. 1993. The Norton Anthology of English Literature Vols 1 and 2. W. W.
Norton and Company: New York.
Albert, Edward. 2000. History of English Literature. (Revised by J.A. Stone). Oxford University Press
Alexander, M. 2000. A History of English Literature. New York: Polgrave.
Bernard, R. A Short History of English Literature. Oxford: Blackwell Publishers 2000.
Brodey Kenneth, Malgaretti Fabio, Focus on English and American Literature. Milan:
Modern Languages 2002.
Cuddon, J.A. 1992. Dictionary of Literary Terms and Literary Theory. London : Penguin Books.
Ford, B. (ed). The New Pelican Guide to English Literature. Vols 1- 7. From James to Eliot. London: Penguin Books 1996.
Fordoński,K. 1999 An Anthology of English Literature. From Victorians to Our Contemporaries.Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
McDougal, Littell. 2008. British Literature Grade 12. Evanston, Illinois: Houghton Mifflin Company.
Nawrocki, G. 1999. An Anthology of English Literature. From the Restoration Age Through
Romanticism 1660-1842. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis
Poplawski, P. English Literature in Context. Cambridge: CUP 2007.
Sikorska, L., Fabiszak J., 1998 An Anthology of English Literature. From Beowulf to John
Milton. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Sikorska ,L.2002. An Outline History of English Literature. Poznań: Wydawnictwo
Poznańskie..
Zbierski, H. 2002. Historia Literatury Angielskiej. Poznań: Oficyna Wydawnicza Atena.
Zbierski, H. 1988. William Shakespeare. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: