Historia literatury polskiej do końca XIX w. (Pozytywizm i Młoda Polska) 13-FSM2XHLE
TK_01 Liryka a kategoria tragizmu (Adam Asnyk, Bez odpowiedzi; Tadeusz Miciński, Łazarze; Leopold Staff, Straszna noc).
13-FSM2XCHP_01;
13-FSM2XCHP_04
TK_02 Polski wariant powieści o „gatunkach społecznych” (Michał Bałucki, Pańskie dziady).
13-FSM2XCHP_01;
13-FSM2XCHP_02;
13-FSM2XCHP_03
TK_03 Kwestie topoanalizy a poetyka narracji Kartek z podróży Bolesława Prusa [Berlin].
13-FSM2XCHP_01;
13-FSM2XCHP_03;
13-FSM2XCHP_05
TK_04 Henryka Sienkiewicza Niewola tatarska - u początku zamysłu stylizacyjnego.
13-FSM2XCHP_01;
13-FSM2XCHP_05;
13-FSM2XCHP_06
TK_05 Elizy Orzeszkowej Zygmunt Ławicz i jego koledzy – polski przypadek „straconych złudzeń” i „ludzi zbędnych”.
13-FSM2XCHP_01;
13-FSM2XCHP_02;
13-FSM2XCHP_03
TK_06 Powieść o idei, powieść dyskusja - Stanisława Brzozowskiego Sam wśród ludzi [cz. II].
13-FSM2XCHP_01;
13-FSM2XCHP_03;
13-FSM2XCHP_05
TK_07 Poetyka dramatu realistycznego (Tadeusz Rittner, Wilki w nocy).
13-FSM2XCHP_01;
13-FSM2XCHP_04;
TK_08 Dramat modernistyczny (Stanisław Przybyszewski, Śnieg) .
13-FSM2XCHP_01;
13-FSM2XCHP_03;
13-FSM2XCHP_04
TK_09 Dramat neoromantyczny (Jan Kasprowicz, Uczta Herodiady 13-FSM2XCHP_01;
13-FSM2XCHP_03;
13-FSM2XCHP_06
TK_10 Dramat hybrydowy Stanisława Wyspiańskiego, Akropolis.
13-FSM2XCHP_01;
13-FSM2XCHP_03;
13-FSM2XCHP_05
TK_11 Poetyckie przetworzenie folkloru - Janosik w wierszach Tetmajera i Kasprowicza.
13-FSM2XCHP_01;
13-FSM2XCHP_04
TK_12 Artysta i komercja (C. Norwid, Ad leones; H. Sienkiewicz, Ta trzecia).
13-FSM2XCHP_01;
13-FSM2XCHP_03
TK_13 Młodopolska interpretacja średniowiecza (Wacław Berent, Żywe kamienie).
13-FSM2XCHP_01;
13-FSM2XCHP_03;
13-FSM2XCHP_04;
13-FSM2XCHP_05
TK_14 Modernista w kręgu „mitów polskich” (Tadeusz Miciński, Termopile polskie).
13-FSM2XCHP_01;
13-FSM2XCHP_02;
13-FSM2XCHP_03
TK_15 Podsumowanie – reprezentatywne tematy literackie końca XIX w., kwestie genologiczne, uwagi o pracach pisemnych pp. Studentów.
13-FSM2XCHP_01;
13-FSM2XCHP_05;
13-FSM2XCHP_06
13-FSM2XCHP_07
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
13-FSM2XCHP_01
zna i właściwie stosuje w mowie i piśmie zaawansowaną terminologię z zakresu wiedzy literackiej; ma zaawansowaną wiedzę o kulturze i jej społecznych obiegach oraz potrafi tę wiedzę wyrazić metodologicznie prawidłowo w mowie i w pracach pisemnych K_W02; K_W06; K_U03; K_U07
13-FSM2XCHP_02
dysponuje uporządkowaną, poszerzoną wiedzą z zakresu historii Polski – szczególnie w zakresie wpływu okoliczności dziejowych na literaturę (oraz pośrednio wpływu literatury na przebieg wydarzeń historycznych); jest świadomy roli literatury i wiedzy o literaturze w budowaniu tożsamości zbiorowej K_W07; K_K03
13-FSM2XCHP_03
ma pogłębioną i rozszerzona wiedzę o związkach kultury, literatury i sztuki polskiej z ideami filozoficznymi oraz estetycznymi, a także o związkach kultury polskiej z historią, kulturą i literaturą i sztuką powszechną K_W08; K_W13
13-FSM2XCHP_04
potrafi pod kierunkiem wykładowcy, a także samodzielnie interpretować reprezentatywne dzieła z okresu pozytywizmu i Młodej Polski, prawidłowo osadzać je w kontekstach kulturowych, estetycznych i społecznych, posługuje się w tym celu szczegółową wiedzą przedmiotową i metodologiczną, posiada w tym zakresie podstawowe profesjonalne umiejętności badawcze i praktyczne K_W12; K_W17; K_U05
13-FSM2XCHP_05
posiada i potrafi zastosować uporządkowana pogłębioną wiedzę z zakresu nauk pomocniczych polonistyki; wiedzę z zakresu historii literatury potrafi samodzielnie poszerzać i rozwijać w rozwiązywaniu złożonych zagadnień; potrafi krytycznie wyszukiwać, selekcjonować i wykorzystywać informacje niezbędne dla celów zawodowych K_W05; K_W12; K_U04
13-FSM2XCHP_06
posiada profesjonalne umiejętności badawcze i praktyczne pozwalające na samodzielne rozwiązywanie typowych problemów związanych z tematyką historycznoliteracką pozytywizmu I Młodej Polski; umie samodzielnie zdobywać wiedzę w tym zakresie K_U05; K_U06
13-FSM2XCHP_07
umie formułować i wyrażać w mowie i piśmie własne poglądy w zakresie tematyki historycznoliterackiej obu epok; umie argumentować – z wykorzystaniem poglądów i tez innych autorów, na tej podstawie prawidłowo wyciąga wnioski, w koniecznym razie – konstruuje argumenty polemiczne lub motywuje propozycje nowych ujęć K_U09; K_U11
Kryteria oceniania
13-FSM2XCHP_01
zna i właściwie stosuje w mowie i piśmie zaawansowaną terminologię z zakresu wiedzy literackiej; ma zaawansowaną wiedzę o kulturze i jej społecznych obiegach oraz potrafi tę wiedzę wyrazić metodologicznie prawidłowo w mowie i w pracach pisemnych
13-FSM2XCHP_02
dysponuje uporządkowaną, poszerzoną wiedzą z zakresu historii Polski – szczególnie w zakresie wpływu okoliczności dziejowych na literaturę (oraz pośrednio wpływu literatury na przebieg wydarzeń historycznych); jest świadomy roli literatury i wiedzy o literaturze w budowaniu tożsamości zbiorowej
13-FSM2XCHP_03
ma pogłębioną i rozszerzona wiedzę o związkach kultury, literatury i sztuki polskiej z ideami filozoficznymi oraz estetycznymi, a także o związkach kultury polskiej z historią, kulturą i literaturą i sztuką powszechną
13-FSM2XCHP_04
potrafi pod kierunkiem wykładowcy, a także samodzielnie interpretować reprezentatywne dzieła z okresu pozytywizmu i Młodej Polski, prawidłowo osadzać je w kontekstach kulturowych, estetycznych i społecznych, posługuje się w tym celu szczegółową wiedzą przedmiotową i metodologiczną, posiada w tym zakresie podstawowe profesjonalne umiejętności badawcze i praktyczne
13-FSM2XCHP_05
posiada i potrafi zastosować uporządkowana pogłębioną wiedzę z zakresu nauk pomocniczych polonistyki; wiedzę z zakresu historii literatury potrafi samodzielnie poszerzać i rozwijać w rozwiązywaniu złożonych zagadnień; potrafi krytycznie wyszukiwać, selekcjonować i wykorzystywać informacje niezbędne dla celów zawodowych
13-FSM2XCHP_06
posiada profesjonalne umiejętności badawcze i praktyczne pozwalające na samodzielne rozwiązywanie typowych problemów związanych z tematyką historycznoliteracką pozytywizmu I Młodej Polski; umie samodzielnie zdobywać wiedzę w tym zakresie
13-FSM2XCHP_07
umie formułować i wyrażać w mowie i piśmie własne poglądy w zakresie tematyki historycznoliterackiej obu epok; umie argumentować – z wykorzystaniem poglądów i tez innych autorów, na tej podstawie prawidłowo wyciąga wnioski, w koniecznym razie – konstruuje argumenty polemiczne lub motywuje propozycje nowych ujęć
Literatura
Lektura podstawowa:
Bałucki M., Pańskie dziady.
Berent W., Żywe kamienie.
Brzozowski S., Sam wśród ludzi, oprac. M. Wyka (BN I 228).
Kasprowicz J., Uczta Herodiady.
Kasprowicz J., Wybór poezji, oprac. J. J. Lipski (BN I 120).
Korab Brzozowski S., Poezje zebrane, oprac. M. Podraza-Kwiatkowska, Kraków 1978.
Miciński T., Poezje, oprac. J. Prokop, Kraków 1980.
Miciński T., Utwory dramatyczne, oprac. T. Wróblewska [tu t. 3:] Termopile polskie, Kraków 1980.
Orzeszkowa E., Zygmunt Ławicz i jego koledzy .
Norwid C., Ad leones.
Prus B., Kartki z podróży.
Przybyszewski S., Śnieg.
Reymont W., Komediantka.
Reymont W., Pęknięty dzwon [cykl opow., inny tytuł tego zbioru Za frontem].
Rittner T., Wilki w nocy, oprac. Z. Raszewski (BN I 160).
Sienkiewicz H., Niewola tatarska.
Sienkiewicz H., Quo vadis.
Sienkiewicz H., Ta trzecia [opowiadanie].
Tetmajer K., Poezje wybrane, oprac. J. Krzyżanowski (BN I 123).
Staff L., Kto jest ten dziwny nieznajomy, wyb. i posłowie T. Różewicz, Warszawa 1964.
Wyspiański S., Akropolis, oprac. E. Miodońska-Brookes (BN I250).
Wyspiański S., Sędziowie.
Zapolska G., Kaska Kariatyda.
Literatura uzupełniająca:
Brzozowski S., Płomienie.
Dygasiński A., Gody życia.
Konopnicka M., Wrażenia z podróży.
Konopnicka M., Psałterz dziecka.
Rozkwitały pąki białych róż… Wiersze i pieśni z lat 1908-1918 o Polsce, o wojnie i o żołnierzach, oprac. A. Romanowski, Warszawa 1990.
Reymont W., Pęknięty dzwon [cykl opow., inny tytuł tego zbioru Za frontem].
Sienkiewicz H., Listy z podróży do Ameryki.
Sienkiewicz H., Wiry.
Strug A., Pokolenie Marka Świdy.
Świętochowski A., Dusze nieśmiertelne, oprac. S. Sandler (BN I 165).
Wyspiański S., Powrót Odysa.
Wyspiański S., Studium o Hamlecie.
Żeromski S., Walka z szatanem (trylogia: Nawracanie Judasza. Zamieć. Charitas)
S. Żeromski, Wiatr od morza.
Żuławski J., Na srebrnym globie.
Opracowania:
Obowiązkowe [student wybiera fragmenty i rozdziałyzwiązane z tematyką ćwiczeń i prac domowych]:
Markiewicz H., Literatura pozytywizmu.
Hutnikiewicz A., Młoda Polska.
Uzupełniające [selekcjonowane jw.]:
Dramat i teatr pozytywistyczny, red. D. Ratajczak, Wrocław 1992.
„Lalka” i inne. Studia w stulecie powieści realistycznej, red. J. Bachórz, M. Głowiński, Warszawa 1992.
Matuszek G., Naturalistyczne dramaty, Kraków 2001.
Nycz R., Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie, Wrocław 1997.
Popiel M., Oblicza wzniosłości. Estetyka powieści młodopolskiej, Kraków 1999.
Tomkowski J., Mój pozytywizm, Warszawa 1993.
Wyka M., Światopoglądy młodopolskie, Kraków 1996.
Ziejka F., W kręgu mitów polskich, Kraków 1977.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: