Fakultet metodyczny: Nauczyciel w szkole radzenie sobie w sytuacjach trudnych 13-FSM1NFNTS11
Osamotnienie dzieci i młodzieży. Uwarunkowania osamotnienia w dzieciństwie i adolescencji. Typologia osamotnienia, jej przyczyny, odmiany, wymiary. Możliwości pomocy.
Uczeń a rodzina. Struktura rodziny, problemy współczesnej rodziny a różne trudności przeżywane przez dzieci i młodzież - np. dziecko jedynak, wychowywane przez jednego z rodziców, w sytuacji rozwodu, rozłąki, żałoby, choroby rodzica, eurosieroctwa, itp. Współpraca z rodziną ucznia.
Uczeń agresywny. Przyczyny, przejawy agresji. Mobbing w szkole. Agresor i ofiara. Możliwości i rodzaje pomocy oraz wsparcia - strategie pracy z uczniem i klasą.
Dzieci i młodzież z trudnościami w nauce i uczeniu się – przyczyny, przejawy, możliwości i sposoby wsparcia. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uczeń ze spektrum autyzmu.
Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży. Strategie działania – możliwości i trudności.
Problemy z dyscypliną w klasie. Zachowania trudne i prowokacyjne – jak sobie z nimi radzić.
Uczeń nieśmiały. Przyczyny, sposoby zaradcze.
Uczeń biedny. Problematyka ubóstwa.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Identyfikuje i definiuje sytuację psychofizyczną ucznia oraz wyjaśnia specyfikę trudności w sferze intelektualnej/emocjonalnej/fizycznej/społecznej występujących u dzieci i młodzieży
Posiada wiedzę na temat bio-psycho-społecznych uwarunkowań trudności rozwojowych, edukacyjnych, adaptacyjnych, itp. doświadczanych przez uczniów
Wskazuje i omawia elementarne formy pomocy psychologicznej, podmiotowej, organizacyjnej, instytucjonalnej oraz potrafi ocenić przydatność typowych metod, środków, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań w sytuacjach trudnych
Potrafi sformułować właściwe procedury postępowania z uczniem w sytuacjach trudnych
Kryteria oceniania
Projekt
Raport
Prezentacja multimedialna
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
‒ Cywińska M. (red.), Sytuacje trudne w życiu dziecka, Poznań 2008 (wyd. I), 2009 (wyd. II)
‒ Cywińska M. (red.), Problemy współczesnego dziecka. Wybrane aspekty, Poznań 2014
‒ Cywińska M. (red.), Oblicza trudnego dzieciństwa. Konteksty rodzinno – edukacyjne, Poznań 2014
‒ Babiker G., Lois A., Autoagresja. Mowa zranionego ciała, GWP, Gdańsk 2002 (rozdział: 5, 6, 7)
‒ Bryńsk A., Kołakowski A., Pisula A., Skolinicka M., Wolańczyk T., ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców, GWP, Gdańsk 2010 (rozdział: 8-10, 14-23)
‒ Kendall P.C., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji: Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców, GWP, Gdańsk 2012
‒ Izdebska J., Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku:niepokoje i nadzieje, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie (2000)
‒ Izdebska J., Dziecko osamotnione w rodzinie: kontekst pedagogiczny Trans Humana 2004
‒ Sendyk M., Osamotnienie dziecka w rodzinie. Przegląd badań. Małżeństwo i Rodzina. 2003 nr 8
‒ Małgorzata Kierzkowska O samotności dziecka we współczesnym świecie. Kultura i Wychowanie 2012 nr 3, 131-138
‒ Alice M., Bunt ciała. Gdańsk 2007.
‒ Brzezińska, W poszukiwaniu złotego środka. Kraków 2005
‒ Dziecko jako obiekt badań pedagogicznych. Konteksty teoretyczne i empiryczne, M. Błędowska, J. Michalak (red.), Łódź 2000
‒ Szymańska Joanna, „Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki”, Wyd. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa 2000.
‒ Clifford H.Edwards – „Dyscyplina i kierowanie klasą”, Wyd. PWN, Warszawa 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: