Historia literatury polskiej po 1918 roku 13-FSL6XCHR
periodyzacja literatury polskiej po 1918 r.
główne nurty i dominujące tendencje w literaturze i kulturze polskiej po 1918 r.
utwory kluczowe dla dziejów polskiej literatury po 1918 r. w filologicznym odczytaniu (gromadzenie wiedzy na ich temat, doskonalenie warsztatu interpretacyjnego i krytycznego)
biografie artystyczne najważniejszych twórców literatury polskiej po 1918
związek literatury polskiej po 1918 z najważniejszymi tendencjami z zakresu filozofii, historii sztuki, z kulturą i literaturą epok poprzednich oraz z literaturą europejską
interpretacja dziejów polskiej literatury po 1918 r. w kontekście kultury i historii tego okresu
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2025/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu
i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
potrafi definiować problemy badawcze z zakresu literatury polskiej po 1918 roku
potrafi powiązać problemy literatury po 1918 roku z problemami literatury epok wcześniejszych i problematyką innych dziedzin artystycznych a także powiązać wydarzenia literackie z problematyką historyczną, społeczną i filozoficzną
potrafi czytać i analizować utwory literackie powstałe po 1918 roku
potrafi budować własne tezy interpretacyjne odwołując się do literatury przedmiotu i posługując się odpowiednią terminologią
potrafi sformułować dłuższą wypowiedź (ustną lub pisemną), dotyczącą wskazanego zagadnienia z historii literatury polskiej po 1918 r. (np. omówić ważny utwór literacki, scharakteryzować twórczość istotnego pisarza, przedstawić najważniejsze tendencje i zjawiska literackie w ujęciu diachronicznym i synchronicznym)
Kryteria oceniania
Egzamin ustny
Kolokwium pisemne
Literatura
• T. Drewnowski, Próba scalenia. Obiegi, wzorce, style. Literatura polska 1944 – 1989, Warszawa 1997
• B. Kaniewska, A. Legeżyńska, P. Śliwiński, Literatura polska XX wieku, Poznań 2002
• E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1918-1939, Warszawa 1996
• E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1968, Warszawa 1998
• P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976-1998, Kraków 1999
• A. Kowalczykowa, Programy i spory literackie w dwudziestoleciu, Warszawa 1978,
Uwaga!
Załącznikiem do sylabusa jest spis lektur, z którego wykładowcy wybierają teksty omawiane na zajęciach, a studenci – dodatkowe lektury na egzamin. Każdego studenta obowiązuje znajomość lektur omawianych na zajęciach oraz samodzielnie wybranych tekstów (10 w każdym semestrze), które winny korespondować z przedstawionymi w sylabusie treściami kształcenia. Załączony spis lektur jest różny od propozycji na studiach uzupełniających magisterskich, co zapobiega powtórnemu omawianiu tych samych tekstów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: