Literatura powszechna (interpretacje arcydzieł literatury współczesnej) 13-FSL4XLIP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka potrafi:
1. wskazać arcydzieła współczesnej literatury powszechnej i omówić ich tematykę oraz kształt estetyczny z użyciem elementarnej terminologii historycznoliterackiej i poetologicznej; wskazać główne tendencje rozwoju literatury powszechnej w XX i XXI wieku;
2. analizować i interpretować reprezentatywne dla współczesnej literatury powszechnej teksty literackie, wykorzystując do tego znajomość kontekstu historyczno-kulturowego, jak też wiedzę o wybranych kategoriach tematycznych i genologicznych;
3. rozpoznać i scharakteryzować kluczowe idee filozoficzne i estetyczne kształtujące literaturę powszechną w XX i XXI wieku;
4. odnieść zagadnienia związane z ewolucją literatury powszechnej do kultury, literatury i sztuki polskiej;
5. znajdować, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje dotyczące literatury powszechnej oraz stosować umiejętności badawcze i praktyczne (formułowanie i analiza problemów, dobór metod i narzędzi, opracowanie, prezentacja wyników) w celu wykorzystania ich w pracy zawodowej, w związku ze specjalizacją uzyskaną w ramach I stopnia kształcenia;
6. przygotować i zaprezentować wystąpienie multimedialne na wybrany temat dotyczący współczesnej literatury powszechnej – w ramach wystąpienia student potrafi wykorzystać poglądy różnych badaczy i na ich tle formułować własne wnioski;
7. wskazać zasadnicze podobieństwa i różnice między kręgami językowymi i tradycjami oraz wyznaczać pole dialogu między odmiennymi obszarami kulturowymi.
Kryteria oceniania
- Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć, znajomość zalecanej literatury przedmiotu, obserwacja studenta, ocena jego aktywności i merytorycznej wartości wypowiedzi);
- Ocena umiejętności rekonstrukcji głównych tez tekstu naukowego i umiejętności ich praktycznego zastosowania;
- Ocena umiejętności prowadzenia analizy kontekstowej i porównawczej arcydzieł literatury współczesnej.
- Prezentacja multimedialna;
- Zaliczenie końcowe: kolokwium ustne - poziom wiedzy i umiejętność jej zaprezentowania.
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0).
5,0 – bardzo dobra znajomość arcydzieł współczesnej literatury powszechnej, bardzo dobra umiejętność referowania ich problematyki z użyciem terminologii literaturoznawczej, bardzo dobra znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych stymulujących przekształcenia literatury powszechnej, wysoka świadomość różnic i podobieństw między kręgami językowymi i tradycjami oraz roli dialogu między odrębnymi kręgami kulturowymi, bardzo wysoka sprawność analityczno-interpretacyjna, bardzo dobra umiejętność operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej (prezentacja, wystąpienie i inicjowanie wątków dyskusji);
4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie analizy i interpretacji tekstu literackiego oraz umiejętności operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej;
4,0 – dobra znajomość arcydzieł współczesnej literatury powszechnej i jej kontekstów, możliwy szerszy zakres niedociągnięć: nieco niższa znajomość arcydzieł literatury powszechnej, nieco niższa umiejętność referowania ich problematyki, nieco niższa znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych stymulujących przekształcenia literatury powszechnej;
3,5 – zadowalająca znajomość arcydzieł współczesnej literatury powszechnej, zadowalająca umiejętność referowania ich problematyki z użyciem podstawowej terminologii literaturoznawczej (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), zadowalająca znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych stymulujących przekształcenia literatury powszechnej, zadowalająca sprawność analityczno-interpretacyjna i umiejętność operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej;
3,0 - zadowalająca znajomość arcydzieł współczesnej literatury powszechnej, zadowalająca umiejętność referowania ich problematyki z użyciem podstawowej terminologii literaturoznawczej (wymagająca np. zadawania wielu pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), słaba znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych stymulujących przekształcenia literatury powszechnej, słaba sprawność analityczno-interpretacyjna oraz niska umiejętność operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej;
2,0 - niezadowalająca znajomość arcydzieł literatury powszechnej XX i XXI wieku, brak umiejętności referowania ich problematyki z użyciem podstawowej terminologii literaturoznawczej, niezadowalająca znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych stymulujących przekształcenia literatury powszechnej, brak sprawności analityczno-interpretacyjnej, brak umiejętności operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
1. Literatura Europy. Historia literatury europejskiej, pod red. A. Benoit-Dousausoy i G. Fontaine'a, Gdańsk 2009.
4. G. Sampson, Historia literatury angielskiej w zarysie, przeł. P. Graff, Warszawa 1966.
5. J. Heistein, Historia literatury francuskiej, Wrocław 1997.
6. M. Szyrocki, Historia literatury niemieckiej: zarys, Wrocław 1963 i n.
7. Historia literatury rosyjskiej: praca zbiorowa. T. 1-2. Pod red. M. Jakóbca. Warszawa 1976 (wyd. 2. zm.)
8. J. Heistein, Historia literatury włoskiej: zarys. Wrocław 1987 (wyd. 2 popr. i uzup.).
9. Wybrane dzieła z kanonu literatury światowej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: