Historia literatury polskiej - pozytywizm i Młoda Polska 13-FSL4XHPM
TK_01 Programy literackie pozytywistów (Feliks Bogacki, Tło powieści wobec tła życia; Piotr Chmielowski, Utylitaryzm w literaturze; Czy nauka może szkodzić twórczości)
13-
FSL4XHPM_01;
13-
FSL4XHPM_02; 13-
FSL4XHPM_03;
FSL4XHPM_06;
FSL4XHPM_07;
TK_02 Powieść tendencyjna (Ostatnia miłość Elizy Orzeszkowej) 13-
FSL4XHPM_01; 13-
FSL4XHPM_02; 13-
FSL4XHPM_03; FSL4XHPM_06;
FSL4XHPM_07;
TK_03 Postaciowanie w powieści realistycznej 13-
FSL4XHPM_01; 13-
FSL4XHPM_03; 13-
FSL4XHPM_04;
FSL4XHPM_06;
FSL4XHPM_07;
TK_04 Narrator dziecięcy – jako postać i mediator świata przedstawionego 13-
FSL4XHPM_01; 13-
FSL4XHPM_03;
FSL4XHPM_06;
FSL4XHPM_07;
TK_05 Nowela w kontekście dyskursu politycznego (Henryk Sienkiewicz, Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela).
13-
FSL4XHPM_01; 13-
FSL4XHPM_02; 13-
FSL4XHPM_03;
FSL4XHPM_06;
FSL4XHPM_07;
TK_06 Epopeizacja i losy osobiste bohaterów Trylogii Henryka Sienkiewicz 13-
FSL4XHPM_01; 13-
FSL4XHPM_02; 13-
FSL4XHPM_03; 13-
FSL4XHPM_04;
13-FSL4XHPM_06;
13-FSL4XHPM_07;
TK_07 Powieść-parabola w kontekście politycznym (Bolesław Prus, Faraon).
8 13-
FSL4XHPM_01; 13-
FSL4XHPM_03;
13-FSL4XHPM_06;
13-FSL4XHPM_07;
TK_08 Proces psychologiczny jako materiał powieściowy (Eliza Orzeszkowa, Cham).
13-
FSL4XHPM_01; 13-
FSL4XHPM_03
TK_09 Narrator-bohater powieści psychologicznej w świecie dekadencji (Henryk Sienkiewicz, Bez dogmatu).
13-
FSL4XHPM_01; 13-
FSL4XHPM_03; 13-
FSL4XHPM_04;
13-FSL4XHPM_06;
13-FSL4XHPM_07;
TK_10 Młodopolskie konwencje prezentacji żołnierza (Stefan Żeromski, O żołnierzu tułaczu, Popioły).
13-
FSL4XHPM_01;
13-
FSL4XHPM_02; 13-
FSL4XHPM_03;
13-FSL4XHPM_06;
13-FSL4XHPM_07;
TK_11 Przybyszewskiego manifesty literackie (Z psychologii jednostki twórczej – Chopin i Nietzsche; Confiteor; O „nową” sztukę).
13-
FSL4XHPM_01; 13-
FSL4XHPM_03; 13-
FSL4XHPM_04;
13-FSL4XHPM_06;
13-FSL4XHPM_07;
TK_12 Młodopolska poetyka wierszy Kazimierza Przerwy-Tetmajera Nieskończoność; Szalony Faun.
13-
FSL4XHPM_01; 13-
FSL4XHPM_03;
13-FSL4XHPM_06;
13-FSL4XHPM_07;
TK_13 Symbolizm i preekspresjonizm hymnów Kasprowicza Salome i Maryja Egipcjanka.
13-
FSL4XHPM_01; 13-
FSL4XHPM_03;
13-FSL4XHPM_04;
13-FSL4XHPM_06;
13-FSL4XHPM_07;
TK_14 Perspektywa „walki płci” w dramacie Gabrieli Zapolskiej Ich czworo.
13-
FSL4XHPM_01; 13-
FSL4XHPM_03;
13-FSL4XHPM_06;
13-FSL4XHPM_07;
TK_15 Dramat realistyczny W małym domku Tadeusza Rittnera.
13-
FSL4XHPM_01; 13-
FSL4XHPM_03; 13-
FSL4XHPM_04;
13-FSL4XHPM_06;
13-FSL4XHPM_07;
TK_16 Dramat symbolistyczny i hybrydowy - Wyzwolenie Stanisława Wyspiańskiego.
13-
FSL4XHPM_01; 13-
FSL4XHPM_02; 13-
FSL4XHPM_03; 13-FSL4XHPM_04;
13-FSL4XHPM_06;
13-FSL4XHPM_07;
TK_17 Nowy punkt widzenia człowieka w symbolizmie – „małe życie” i „skarb ubogich” w utworach Leopolda Staffa (cykl Dzien pracy; Południe włóczęgi).
13-
FSL4XHPM_01; 13-
FSL4XHPM_03;
13-FSL4XHPM_06;
13-FSL4XHPM_07;
TK_18 Redukcja środków młodopolskiej poetyki w utworach Maryli Wolskiej (Ex voto; Dusza moja; Na dnie zwierciadła).
13-
FSL4XHPM_01; 13-
FSL4XHPM_03;
13-FSL4XHPM_06;
13-FSL4XHPM_07;
TK_19 Symbolika barw w Próchnie Wacława Berenta.
13-
FSL4XHPM_01; 13-
FSL4XHPM_03;
13-FSL4XHPM_06;
13-FSL4XHPM_07;
TK_20 Synteza – główne nurty i tematy literackie pozytywizmu i Młodej Polski.
13-
FSL4XHPM_01; 13-
FSL4XHPM_02; 13-
FSL4XHPM_03; 13-FSL4XHPM_04; 13-FSL4XHPM_05;
13-FSL4XHPM_06;
13-FSL4XHPM_07;
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: fakultatywne | W cyklu 2018/SL: obowiązkowe |
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
3-FSL4XHPM_01
zna i właściwie stosuje elementarną terminologię w zakresie badań nad literaturą obu epok i jej kontekstami;
zna i rozumie metody analizy i interpretacji historycznoliterackiej związane z obu epokami literatury polskiej K_W02; K_W04;
13-FSL4XHPM_02
rozumie wpływ historii Polski na rozwój rodzimej kultury i literatury K_W07
13-FSL4XHPM_03
zna i interpretuje w odpowiednich kontekstach kulturowych wybrane dzieła reprezentatywne dla pozytywizmu i Młodej Polski;
wykazuje szczegółową wiedzę metodologiczną i przedmiotową w zakresie historii literatury obu epok K_W13; K_W19; K_U08
13-
FSL4XHPM_04
ma podstawową wiedzę o związkach literatury polskiej z kulturą i literaturą powszechną K-W14, K_W19
13-FSL4XHPM_05
potrafi samodzielnie zrealizować proste zadanie badawcze dotyczące utworów i zjawiska obu epok K_W19; K_U4; K_U05
13-
FSL4XHPM_06
umie samodzielnie zdobywać wiedzę odnośnie do obu epok i należących do nich dzieł, kierując się wskazówkami wykładowcy KU_05; K_U06;
13-
FSL4XHPM_07
potrafi argumentować opierając się na poglądach innych autorów dotyczących dzieł i zjawisk obu epok literackich K_U11
Kryteria oceniania
13-FSL4XHPM_01
zna i właściwie stosuje elementarną terminologię w zakresie badań nad literaturą obu epok i jej kontekstami;
zna i rozumie metody analizy i interpretacji historycznoliterackiej związane z obu epokami literatury polskiej - poprawnie i na temat wypowiada się na temat epoki i jej reprezentatywnych dzieł – stosując w wypowiedzi poprawną terminologie z zakresu poetyki historycznej oraz pojęcia właściwe dla obu epok literackich
13-FSL4XHPM_02
rozumie wpływ historii Polski na rozwój rodzimej kultury i literatury - potrafi zidentyfikować konteksty polityczne, społeczne i inne niezbędne do rozumienia realiów świata przedstawionego oraz argumentów ówczesnej krytyki literackiej
13-FSL4XHPM_03
zna i interpretuje w odpowiednich kontekstach kulturowych wybrane dzieła reprezentatywne dla pozytywizmu i Młodej Polski;
wykazuje szczegółową wiedzę metodologiczną i przedmiotową w zakresie historii literatury obu epok - potrafi omówić artystyczne cechy typowe oraz indywidualne przeczytanych utworów – szczególnie w wypadku twórczości reprezentatywnych autorów
13-FSL4XHPM_04
ma podstawową wiedzę o związkach literatury polskiej z kulturą i literaturą powszechną potrafi osadzić reprezentatywne dzieła we współczesnych im prądach literatury europejskiej
13-FSL4XHPM_05
potrafi samodzielnie zrealizować proste zadanie badawcze dotyczące utworów i zjawiska obu epok potrafi ustnie i pisemnie zbudować poprawną interpretację utworów oraz zjawisk historycznoliterackich
13-FSL4XHPM_06
umie samodzielnie zdobywać wiedzę odnośnie do obu epok i należących do nich dzieł, kierując się wskazówkami wykładowcy ma rozeznanie w najważniejszych opracowaniach historycznoliterackich dotyczących obu epok
13-FSL4XHPM_07
potrafi argumentować opierając się na poglądach innych autorów dotyczących dzieł i zjawisk obu epok literackich potrafi samodzielnie weryfikować niektóre tezy funkcjonujące w historycznoliterackich opracowaniach obu epok
Praktyki zawodowe
----
Literatura
Pozytywizm:
Lektury podstawowe:
Programy i dyskusje literackie okresu pozytywizmu, oprac. J. Kulczycka-Saloni (BN I 249).
Asnyk A., Poezje wybrane, (BN).
Bałucki M. [do wyboru jeden utwór:] Dom otwarty. Grube ryby.
Konopnicka M., Poezje, opr. A. Brodzka (BN
Konopnicka M. , Wybór nowel [tu:] Miłosierdzie gminy. Mendel gdański. Dym.
Orzeszkowa E., Nad Niemnem, oprac. J. Bachórz (BN I 292).
Orzeszkowa E., Ostatnia miłość.
Prus B., Faraon.
Prus B. Lalka, oprac. J. Bachórz (BN I 262).
Prus B., Opowiadania i nowele¸[tu:] Kamizelka.Omyłka. Powracająca fala. Z legend dawnego Egiptu, oprac. T. Żabski (BN I 251).
Sienkiewicz H., Trylogia: Ogniem i mieczem. Potop. Pan Wołodyjowski.
Sienkiewicz H., Wybór nowel i opowiadań [tu:] Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela. Latarnik. Sachem, oprac. T. Bujnicki (BN I 231).
Lektury uzupełniające:
Bliziński J., Pan Damazy (BN I 38)..
Bliziński J., Rozbitki (BN I 143).
Dygasiński A., Zając.
Faleński F., Wybór utworów (BN I 202).
Konopnicka M., Pan Balcer w Brazylii.
Lam J., Wielki świat Capowic.
Orzeszkowa E. Cham.
Sienkiewicz H., Bez dogmatu, oprac. T. Bujnicki (BN I 301).
Sienkiewicz H., Humoreski z teki Worszyłły.
Sienkiewicz H., Listy z Ameryki.
Prus B., Placówka.
Sygietyński A., Wysadzony z siodła.
Młoda Polska
Lektury podstawowe:
Programy i dyskusje literackie okresu Młodej Polski, oprac. M. Podraza-Kwiatkowska (BN I 212).
Berent W., Próchno, oprac. J. Paszek (BN I 234).
Kasprowicz J., Wybór poezji, oprac. J. J. Lipski (BN I 120).
Leśmian B., Poezje wybrane, oprac. J. Trznadel (BN I 217) [utwory wydane do 1918 roku].
Miciński T., Wybór poezji, oprac. J. Prokop.
Przybyszewski S. Wybór pism, oprac. B. Taborski (BN I 190).
Rittner T., W małym domku (BN I 116).
Reymont W., Chłopi, oprac. F. Ziejka (BN I 279).
Staff L, Wybór poezji [utwory wydane do 1918 r.], oprac. M. Jastrun (BN I 181).
Strug A., Ludzie podziemni.
Tetmajer K., Poezje wybrane, wstęp J. Krzyżanowski (BN I 123).
Wyspiański S., Warszawianka. Lelewel. Noc listopadowa, oprac. J. Nowakowski (BN I 193).
Wyspiański S., Wesele, oprac. J. Krzyżanowski (BN I 218).
Wyspiański S., Wyzwolenie, oprac. A. Łempicka (BN I 200).
Zapolska G., Moralność pani Dulskiej, oprac. T. Weiss (BN I 187).
Żeromski S. , Ludzie bezdomni, oprac. I. Maciejewska (BN I 254).
Żeromski S., Popioły.
Żeromski S., Wybór opowiadań, oprac. A. Hutnikiewicz (BN I 203).
Lektury uzupełniające:
Brzozowski S., Legenda Młodej Polski.
Dąbrowski I., Śmierć. Studium.
Dygasiński A., Wybór nowel.
Irzykowski K., Pałuba.
Kisielewski J. A., Dramaty [tu:] W sieci. Karykatury [BN I 196].
Nowaczyński A., Wielki Fryderyk.
Orkan W., Wybór nowel.
Rostworowski K. H., Wybór dramatów [tu:] Judasz z Kariothu. Kajus Cezar Kaligula, oprac. J. Popiel (BN I 281).
Wolska M., Poezje wybrane.
Wyspiański S., Achilleis.
Zapolska G. , Żabusia. Ich czworo, oprac. T. Weiss (BN I 219).
Żeromski S., Dzienniki.
Żeromski S., Róża.
Żeromski S., Uroda życia.
Podręczniki (obowiązkowe):
Markiewicz H., Pozytywizm, Warszawa 1976 lub nast.(Historia literatury polskiej, red. K. Wyka).
Podraza-Kwiatkowska M., Literatura Młodej Polski, Warszawa 1992 lub nast.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: