Historia literatury polskiej XIX wieku – pozytywizm i Młoda Polska 13-FSL4XHIW11
TK_O1 Nazwa epoki literackiej „pozytywizm” oraz periodyzacja.
13-FSL4XHLW_01;
13-FSL4XHLW_02
TK_O2 Proza pierwszych dekad pozytywizmu – literatura tendencyjna.
13-FSL4XHLW_01;
13-FSL4XHLW_03;
13-FSL4XHLW_04
TK_O3 Realizm jako nurt literacki.
13-FSL4XHLW_01;
13-FSL4XHLW_03
TK_O4 Powieść historyczna w drugiej połowie XIX wieku.
13-FSL4XHLW_01;
13-FSL4XHLW_03;
13-FSL4XHLW_04
TK_O5 Sienkiewicz jako powieściopisarz.
13-FSL4XHLW_03;
13-FSL4XHLW_04;
13-FSL4XHLW_05
TK_O6 Naturalizm w literaturze XIX w.
13-FSL4XHLW_01
13-FSL4XHLW_03
TK_O7 Młoda Polska – ustalenia wstępne oraz kontekst filozoficzny.
13-FSL4XHLW_01;
13-FSL4XHLW_02;
13-FSL4XHLW_03;
TK_O8 Symbolizm w literaturze polskiej.
13-FSL4XHLW_01
13-FSL4XHLW_02;
13-FSL4XHLW_03
TK_O9 1 Reymont i Żeromski – porównanie twórczości.
13-FSL4XHLW_02;
13-FSL4XHLW_04;
13-FSL4XHLW_05
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
13-FSL4XHLW_01
zna i właściwie stosuje podstawową terminologię używana w dyskursie badań nad historią literatury polskiej pozytywizmu i Młodej Polski K_W02; K_W04
13-FSL4XHLW_02
orientuje się w najważniejszych kontekstach kulturowych niezbędnych przy interpretacji dzieł i życia literackiego obu epok K_W13; K_W19; K_U08
13-FSL4XHLW_03
rozumie związki literatury polskiej z kulturą i literaturą powszechną K_W14; K_W19
13-FSL4XHLW_04
rozumie rolę wiedzy o literaturze obu epok w dziejach tożsamości zbiorowej i jej obecnych wyrazach K_K03
13-FSL4XHLW_05
potrafi budować własną argumentację z twórczym wykorzystaniem poglądów innych autorów na dzieła i zjawiska życia literackiego epok K_U11
Kryteria oceniania
13-FSL4XHLW_01 zna i właściwie stosuje podstawową terminologię używana w dyskursie badań nad historią literatury polskiej pozytywizmu i Młodej Polski w wypowiedziach ustnych, szczególnie podczas ćwiczeń komplementarnych do niniejszych wykładów stosuje prawidłową terminologię i kategorie historycznoliterackiej kwalifikacji
13-FSL4XHLW_02 orientuje się w najważniejszych kontekstach kulturowych niezbędnych przy interpretacji dzieł i życia literackiego obu epok potrafi w wypowiedziach ustnych i pisemnych (konspekty) sprecyzować, nazwać i scharakteryzować najważniejsze konteksty kulturowe zjawisk literackich obu epok
13-FSL4XHLW_03 rozumie związki literatury polskiej z kulturą i literaturą powszechną potrafi wskazać najważniejsze zjawiska i dzieła literatury powszechnej chronologicznie i w zakresie przynależności do prądów literackich paralelne do zjawisk w literaturze polskiej
13-FSL4XHLW_04 rozumie rolę wiedzy o literaturze obu epok w dziejach tożsamości zbiorowej i jej obecnych wyrazach potrafi scharakteryzować role literatury i swiadomości literackiej w dziejach narodu polskiego w drugiej połowie XIX i na początku XX stulecia
13-FSL4XHLW_05 potrafi budować własną argumentację z twórczym wykorzystaniem poglądów innych autorów na dzieła i zjawiska życia literackiego epok zna najważniejsze tezy interpretacyjne funkcjonujące w literaturze przedmiotu w odniesieniu do dzieł i zjawisk obu epok i potrafi dokonać na tym obszarze funkcjonalnych wyborów własnych w zakresie potrzeb własnych tez i wypowiedzi
Literatura
Wybrane zagadnienia z podręczników:
Hutnikiewicz A., Młoda Polska [dowolne wydanie - PWN].
Markiewicz H., Pozytywizm [dowolne wydanie – PWN]..
Misiewicz J., Idee i struktury literatury XIX wieku, Lublin 1996.
Speina J., Typy świata przedstawionego w literaturze, Toruń 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: