Etyka zawodowa w praktycznym dyskursie 13-FSL4DEZP11
Refleksja etyczna, jej korzenie i kierunki rozwoju.
Współczesne koncepcje etyki mediów – analiza porównawcza.
Pojęcie prawdy i obiektywność w mediach – studium przypadku.
Przemiany pojęcia wolności. Wolność jako źródło wolności wypowiedzi.
Konflikty interesów w sferze medialnej.
Dobro wspólne jako element nadrzędny – studium przypadku.
Odpowiedzialność etyczna pracownika mediów.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu
i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
potrafi opisać ewolucję rozmaitych odmian refleksji etycznej i omówić jej kluczowe zagadnienia, wskazać na różnice pomiędzy etyką a moralnością
potrafi określić granice etyki zawodowej w obrębie mediów i wskazać jej główne tendencje i kierunki rozwoju
potrafi powiązać zagadnienia etyczne z prawnymi uwarunkowaniami funkcjonowania mediów,
potrafi prawidłowo rozstrzygać zawodowe dylematy etyczne
potrafi interpretować pojęcie dobra wspólnego w mediach i budować je w sposób etyczny
Kryteria oceniania
Kolokwium ustne, ocena wartości merytorycznej głosu w dyskusji, ocena pracy w grupie
bardzo dobry (bdb; 5,0): student ma bardzo dobrą wiedzę z zakresu koncepcji etycznych właściwych dla sfery medialnej i zawodów medialnych, odznacza się wrażliwością etyczną, a także potrafi odnosić posiadaną wiedzę do konkretnych sytuacji praktycznych.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): student ma dobrą wiedzę z zakresu koncepcji etycznych właściwych dla sfery medialnej i zawodów medialnych, odznacza się wrażliwością etyczną, a także (w zdecydowanej większości przypadków) potrafi odnosić posiadaną wiedzę do konkretnych sytuacji praktycznych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): jak wyżej, z niedociągnięciami, zwłaszcza jeśli chodzi o praktyczne zastosowanie wiedzy.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, brak wrażliwości etycznej.
Literatura
• Pleszczyński J. Etyka dziennikarska, Warszawa 2007
• Czarnecki P., Etyka mediów, Warszawa 2008
• Singer P., Etyka praktyczna, Warszawa 2003
• Badiou A., Etyka, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: