Literatura powszechna (interpretacje arcydzieł literatury dawnej) 13-FSL3XLTP
Literatura powszechna, jej przedmiot i zakres. Ewolucja pojęcia literatury światowej – od J.W. Goethego do I. Wallersteina. Przedmiot i zadania komparatystyki.
Kluczowe idee filozoficzne, literackie manifesty i przełomy w dawnych wiekach.
Tradycja klasyczna w literaturze europejskiej; miejsce obydwu literatur antycznych (greckiej i łacińskiej) w literaturze epok dawnych. Wpływ tradycji klasycznej na kulturę nowożytnej Europy.
Związki literatury powszechnej z literaturą polską w dawnych wiekach.
Tragedia grecka, rozwój dramatu europejskiego, epika antyczna, rozwój i znaczenie powieści jako nowożytnej formy epiki.
Wielkie tematy i narracje literatury europejskiej, kulturowe konteksty literatury
Związki literatury powszechnej dawnych wieków z innymi dziedzinami sztuki (operą, malarstwem)
Dynamika rozwoju i znaczenie różnych literatur narodowych dla literatury powszechnej
Przygotowanie prezentacji multimedialnej poświęconej wybranym zagadnieniom ideowym lub estetycznym dawnej literatury powszechnej
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
wskazać arcydzieła literatury dawnej i omówić ich tematykę oraz kształt estetyczny z użyciem elementarnej terminologii historycznoliterackiej i poetologicznej;
analizować i interpretować reprezentatywne dla literatury dawnej teksty literackie, wykorzystując do tego znajomość kontekstu historycznego i kulturowego, historii kultury europejskiej, jak też wiedzę o wybranych kategoriach tematycznych i genologicznych;
rozpoznać i scharakteryzować kluczowe idee filozoficzne i estetyczne kształtujące literaturę powszechną do XX wieku;
odnieść zagadnienia związane z rozwojem literatury powszechnej do kultury, literatury i sztuki polskiej;
znajdować, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje dotyczące literatury powszechnej dawnych wieków oraz stosować umiejętności badawcze i praktyczne (formułowanie i analiza problemów, dobór metod i narzędzi, opracowanie, prezentacja i wdrożenie wyników) w celu wykorzystania ich w pracy zawodowej, w związku ze specjalizacją uzyskaną w ramach I stopnia kształcenia;
przygotować i zaprezentować wystąpienie ustne lub multimedialne na wybrany temat dotyczący literatury powszechnej dawnych wieków – w ramach wystąpienia student potrafi wykorzystać poglądy różnych badaczy i na ich tle formułować własne wnioski;
samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego;
wskazać zasadnicze podobieństwa i różnice między kręgami językowymi i tradycjami oraz wyznaczać pole dialogu między odmiennymi obszarami kulturowymi.
Kryteria oceniania
5,0 – bardzo dobra znajomość arcydzieł literatury powszechnej dawnych wieków, bardzo dobra umiejętność referowania ich problematyki z użyciem terminologii literaturoznawczej, bardzo dobra znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych stymulujących przekształcenia literatury powszechnej, wysoka świadomość różnic i podobieństw między kręgami językowymi i tradycjami oraz roli dialogu między odrębnymi kręgami kulturowymi, bardzo wysoka sprawność analityczno-interpretacyjna, bardzo dobra umiejętność operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej (prezentacja, wystąpienie i inicjowanie wątków dyskusji);
4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie analizy i interpretacji tekstu literackiego oraz umiejętności operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej;
4,0 – dobra znajomość arcydzieł literatury powszechnej dawnych wieków, możliwy szerszy zakres niedociągnięć: nieco niższa znajomość arcydzieł literatury powszechnej, nieco niższa umiejętność referowania ich problematyki, nieco niższa znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych stymulujących przekształcenia literatury powszechnej;
3,5 – zadowalająca znajomość arcydzieł literatury powszechnej dawnych wieków, zadowalająca umiejętność referowania ich problematyki z użyciem podstawowej terminologii literaturoznawczej (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), zadowalająca znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych stymulujących przekształcenia literatury powszechnej, zadowalająca sprawność analityczno-interpretacyjna i umiejętność operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej;
3,0 - zadowalająca znajomość arcydzieł literatury powszechnej dawnych wieków, zadowalająca umiejętność referowania ich problematyki z użyciem podstawowej terminologii literaturoznawczej (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), słaba znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych stymulujących przekształcenia literatury powszechnej, słaba sprawność analityczno-interpretacyjna oraz niska umiejętność operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej;
2,0 - niezadowalająca znajomość arcydzieł literatury powszechnej dawnych wieków, brak umiejętności referowania ich problematyki z użyciem podstawowej terminologii literaturoznawczej, niezadowalająca znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych stymulujących przekształcenia literatury powszechnej, brak sprawności analityczno-interpretacyjnej, brak umiejętności operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej.
Kolokwium ustne - poziom wiedzy i umiejętność jej zaprezentowania na zaliczeniu.
Prezentacja multimedialna
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć, obserwacja studenta, ocena jego aktywności i merytorycznej wartości wypowiedzi).
Ocena umiejętności rekonstrukcji głównych tez tekstu naukowego i umiejętności ich praktycznego zastosowania.
Ocena umiejętności prowadzenia analizy kontekstowej i porównawczej arcydzieł literatury dawnej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: