Historia literatury polskiej XIX wieku - klasycyzm po 1795 roku i romantyzm 13-FSL3XHIP11
Nazwa modułu kształcenia: Historia literatury polskiej – klasycyzm po 1795 roku i romantyzm
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia Odniesienie do efektów kształcenia modułu
TK_01 Liryczne diagnozy po upadku Polski (J. P. Woronicz, Hymn do Boga; C. Godebski, Wiersz do Legiów polskich) 13-FSL3XHKR_01
13-FSL3XHKR_02
13-FSL3XHKR¬_03
13-FSL3XHKR_05
TK_02 Uczuciowe i racjonalne komponenty perswazji w odzie (K. Koźmian, Oda na pokój w roku 1809; Oda na upadek dumnego; L. Osiński, Oda na cześć Kopernika) 13-FSL3XHKR_01
13-FSL3XHKR_02
13-FSL3XHKR¬_03
TK_03 Tragizm w tragedii Barbara Radziwiłłówna A. Felińskiego 13-FSL3XHKR_0113-FSL3XHKR¬_03
13-FSL3XHKR_05
TK_04 Mickiewicz klasycystyczny: Już się z pogodnych niebios - programowy wiersz filomatów 13-FSL3XHKR_01
13-FSL3XHKR¬_03
TK_05 Spór między klasykami a romantykami K. Brodziński, O klasyczności i romantyczności…, Jan Śniadecki, O pismach klasycznych i romantycznych,,,; M. Mochnacki, O duchu i źródłach poezji w Polsce) 13-FSL3XHKR_01
13-FSL3XHKR¬_03
13-FSL3XHKR_04
13-FSL3XHKR_05
TK_06 Wykładniki pesymizmu w Marii A. Malczewskiego 13-FSL3XHKR_01
TK_07 Niejednoznaczny status postaci w powieści poetyckiej – Zamek kaniowski S. Goszczyńskiego 13-FSL3XHKR_01
13-FSL3XHKR_06
TK_08 Paradoksy spirytualistycznego świata romantycznego kochanka – IV część Dziadów 13-FSL3XHKR_01
TK_09 Postaci „bohaterskiego cyklu misteryjnego” w III części Dziadów 13-FSL3XHKR_01
13-FSL3XHKR_02
TK_10 Kordian - „najemny” w drodze do „zmarłych Polaków” 13-FSL3XHKR_01
13-FSL3XHKR_02
TK_11 Tragiczny węzeł planów Boskiego i ludzkiego – Irydion Z. Krasińskiego 13-FSL3XHKR_01
13-FSL3XHKR_02
TK_12 Pan Tadeusz w psychoanalitycznym ujęciu Jean-Charlesa Gille-Maisaniego – w książce Adam Mickiewicz – Człowiek 13-FSL3XHKR_01
13-FSL3XHKR_07
13-FSL3XHKR_08
TK_13 Biblijny poemat o niebiblijnej inicjacji anhellicznej – Anhelli J. Słowackiego 13-FSL3XHKR_01
13-FSL3XHKR_02
13-FSL3XHKR_07
TK_14 „Makabryczna groteska” w Śnie srebrnym Salomei Słowackiego 13-FSL3XHKR_01
13-FSL3XHKR_07
TK_15 Wielofunkcyjność akwatycznych motywów w późnej liryce Mickiewicza (Widzenie, Nad wodą wielką i czystą…, Wsłuchać się w szum wód głuchy…) 13-FSL3XHKR_01
13-FSL3XHKR_04
13-FSL3XHKR_06
TK_16 Sen wieszczy – Duch od stepu B. Zaleskiego 13-FSL3XHKR_01
13-FSL3XHKR_02
TK_17 Ludowość w poetyce wierszy „Lirnika Mazowieckiego” (T. Lenartowicz, Lirnik (baśń), O góralach, Na lipę słowiańską, Jak to na Mazowszu) 13-FSL3XHKR_01
13-FSL3XHKR_04
13-FSL3XHKR_05
TK_18 Liryczna summa polskiego romantyzmu – C. Norwid Vade-mecum (wiersze: Za wstęp, Vade-mecum. Do Walentego Pomiana Z. ) 13-FSL3XHKR_01
13-FSL3XHKR¬_03
13-FSL3XHKR_06
TK_19 Wierszowany traktat o pięknie (C. Norwid, Promethidion) 13-FSL3XHKR_01
13-FSL3XHKR_04
13-FSL3XHKR_05
13-FSL3XHKR_07
TK_20 Trawestacja (komiczna) romantycznych stereotypów literackich – Zemsta A. Fredry 13-FSL3XHKR_01
13-FSL3XHKR¬_03
13-FSL3XHKR_06
13-FSL3XHKR_08
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
13-
FSL4XHPM_01
TK_01-TK_20 Analiza utworów, opis genologiczny, ukierunkowana dyskusja oparta na przygotowanym materiale kontekstualnym F – samodzielna lektura utworu z uwzględnieniem wskazówek analitycznych wykładowcy oraz wskazówek podawanych w kanonicznych opracowaniach i wstępach; przygotowanie wypowiedzi do dyskusji na ćwiczeniach poświęconych zadanemu utworowi;
omawianie i weryfikowanie analiz przeprowadzonych przez studentów pod opieką wykładowcy
13-
FSL4XHPM_02
TK_01; TK_02; TK_05; TK_06; TK_10; TK_16; TK_20 Elementy wykładu konwersatoryjnego, ukierunkowana dyskusja oparta na przygotowanym materiale, dyskusja problemowa F– ukierunkowana lektura utworu prowadząca do odpowiedzi na podane przez wykładowcę pytania analityczne;
P – weryfikacja, omówienie, wskazywanie przykładowych rozwiązań problemu interpretacyjnego
13-
FSL4XHPM_03
TK_01; TK_02; TK-3; TK_04; TK_05; TK_06; TK_07; TK_08; TK_09; TK_10; TK_11; TK_12; TK_13; TK_14; TK_15; TK_16; TK_17; TK_18; TK_19; TK_20 Analiza utworów, opis genologiczny, ukierunkowana dyskusja oparta na przygotowanym materiale problemowym;
próby oceny estetycznej F - ukierunkowana lektura utworu prowadząca do odpowiedzi na podane przez wykładowcę pytania analityczne; próba osadzenia przez studenta zebranych przez niego argumentów do dyskusji w dobranym przez niego kontekście aksjologicznym
P – weryfikacja w syntetycznym omówieniu, wskazywanie wariantnych kontekstów
13-
FSL4XHPM_04
TK_03;TK_06; TK_09;TK_11; TK_13;TK_15; TK_16; TK_20 Analizy dzieł przeplatane elementami wykładu problemowego oraz dyskusji z wykorzystaniem indywidualnie przygotowywanych materiałów P - dobór kontekstu interpretacyjnego oparty na tezach z wybranych opracowań;
napisanie pracy domowej
P – ocena metodologicznej spójności wypowiedzi ustnych i rozprawek
13-
FSL4XHPM_05
TK_20 Ukierunkowana kwerenda połączona z konsultacjami i uwagami wykładowcy; analiza utworów; próby oceny estetycznej P – rozeznanie w problematyce najważniejszej literatury przedmiotu;
P – ocena merytorycznej i inwencyjnej wartości pisemnej pracy domowej
13-
FSL4XHPM_06
TK_01-TK_07; TK_09-TK-20 ukierunkowana kwerenda, ukierunkowana dyskusja oparta na przygotowanym materiale F – lektura kontekstów z zakresu dyscyplin pomocniczych historii literatury ( resp. lektura z zakresu wiedzy historycznej)
P – omówienie oceniające trafność hipotez kontekstualnych
13-
FSL4XHPM_07
TK_01-TK_7; TK_09-TK_20 Orientacja nauczyciela w przebiegu procesu pisania pracy studenta, analizy utworów, opisy genologiczne i kontekstualne dzieł, pisemne konspekty analiz i kontekstów P – rozeznanie w problematyce najważniejszej literatury przedmiotu;
P – ocena merytorycznej i inwencyjnej wartości pisemnej pracy domowej
Kryteria oceniania
2. Kryteria oceniania [w] skali stosowanej w UAM:
Bardzo dobry (bdb; 5,0): student systematycznie i czynnie włącza się w przebieg zajęć; pilnie się przykłada do przygotowania na owe zajęcia problemowej i genologicznej analizy przerabianej aktualnie lektury; wykazuje się znajomością utworów i opracowań oraz własnymi, merytorycznie uzasadnionymi przemyśleniami; jest autorem tekstu pracy domowej – co najmniej na ocenę 4,0 - poprawnej metodologicznie, a wykazującej sporo indywidualnej inicjatywy, biegle odpowiada na pytania egzaminacyjne.
Dobry plus (+db; 4,5): student systematycznie i czynnie włącza się w przebieg zajęć; pilnie się przykłada do przygotowania na owe zajęcia problemowej i genologicznej analizy przerabianej aktualnie lektury; wykazuje się znajomością utworów i opracowań oraz własnymi, merytorycznie uzasadnionymi przemyśleniami; jest autorem tekstu pracy domowej – co najmniej na ocenę 4,0 – o dużym stopniu poprawności metodologicznej, a wykazującej sporo indywidualnej inicjatywy, poprawnie merytorycznie odpowiada na pytania egzaminacyjne.
Dobry (db; 4,0): student często włącza się w przebieg zajęć; pilnie się przykłada do przygotowania na owe zajęcia problemowej i genologicznej analizy przerabianej aktualnie lektury; wykazuje się dobrą znajomością utworów i opracowań; jest autorem tekstu pracy domowej – co najmniej na ocenę 3,5 – o dobrym stopniu poprawności metodologicznej, poprawnie merytorycznie odpowiada na pytania egzaminacyjne.
Dostateczny plus (+dost; 3,5): student sporadycznie włącza się w przebieg zajęć; w miarę systematycznie się przykłada do przygotowania w zakresie znajomości lektury zadanej na owe zajęcia; wykazuje się dobrą znajomością utworów i opracowań; jest autorem tekstu pracy domowej – co najmniej na ocenę 3,0 – o dobrym stopniu poprawności metodologicznej, choć wymagającej jeszcze skorygowania, poprawnie odpowiada na pytania egzaminacyjne.
Dostateczny (dost: 3,0): student sporadycznie włącza się w przebieg zajęć; niezbyt systematycznie się przykłada do przygotowania w zakresie znajomości lektury zadanej na owe zajęcia; wykazuje się zadowalającą znajomością utworów i opracowań; jest autorem tekstu pracy domowej – co najmniej na ocenę 3,0 – o zadowalającym stopniu poprawności metodologicznej, choć wymagającej jeszcze skorygowania, zadowalając, choć niewyczerpująco odpowiada na pytania egzaminacyjne.
Niedostateczny (ndst.,; 2,0): student nie odpowiada zadowalająco na pytania egzaminacyjne, nie jest zaś do owego egzaminu dopuszczony przez wykładowcę, gdy nie spełni zadowalająco innych kryteriów – wymienionych przy ocenie 3,0.
Literatura
Teksty literackie:
Obowiązkowo:
A. Feliński, Barbara Radziwiłłówna, w: Polska tragedia neoklasycystyczna, oprac D. Ratajczakowa (BN I 260).
B. A. Fredro, Zemsta, oprac. M. Inglot.
C. A. Fredro, Pan Jowialski.
S. Goszczyński, Zamek kaniowski, oprac. M. Inglot.
Idee programowe romantyków polskich. Antologia, oprac. A. Kowalczykowa {artykuły K. Brodzińskiego, J. Śniadeckiego, M. Mochnackiego] (BN I 261).
Z. Krasiński, Irydion.
Z. Krasiński, Nie-Boska Komedia.
T. Lenartowicz, Wybór poezji, oprac. J. Nowakowski (BN I 15); [lub:] K. Ujejski, Wybór poezji; [lub:] W. Pol Wybór poezji (BN I 180) [lub:] J. B. Zaleski, Wybór poezji, oprac. C. Gajkowska (BN I 30).
Z. Libera [oprac.], Poezja polska. 1800-1830, Warszawa 1984 [wiersze C. Godebskiego, K. Koźmiana, J. U. Niemcewicza, J. P. Woronicza].
A. Malczewski, Maria, oprac. R. Przybylski (BN I 46).
A. Mickiewicz, Dziady (cz. I, II, IV, III).
A. Mickiewicz, Konrad Wallenrod.
A. Mickiewicz, Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego [należy wybrać kilka fragmentów].
A. Mickiewicz, Pan Tadeusz, oprac. S. Pigoń (BN I 83).
A. Mickiewicz, Wybór poezji, oprac. C. Zgorzelski, t.1-2 (BN I 6).
C. Norwid, Białe kwiaty, w: Pisma wszystkie, oprac. J. W. Gomulicki, t. 6.
C. Norwid, Pierścień Wielkiej-Damy, w: jw., t. 5.
C. Norwid, Promethidion, w: jw., t.3.
C. Norwid, Vade-mecum, oprac. J. Fert (BN I 271).
J. Słowacki, Anhelli.
J. Słowacki, Kordian, oprac. M. Inglot (BN I
J. Słowacki, Lilla Weneda.
J. Słowacki, Liryki [wybrać 10 utworów w sumie reprezentujących różne etapy twórczości poety].
J. Słowacki, Sen srebrny Salomei, oprac. A. Kowalczykowa.
Uzupełniające:
R. Berwiński, Księga życia i śmierci
A. Fredro, Dożywocie.
A. Fredro, Śluby Panieńskie.
A. Fredro, Trzy po trzy. Pamiętniki z czasów napoleońskich, oprac. A. Drzymała-Siedlecki.
S. Goszczyński, Dziennik Sprawy Bożej, oprac. Z. Sudolski, t. 1-2.
S. Goszczyński, Król zamczyska, oprac. M. Inglot (BN I 50).
M. Janion [oprac.], Reduta. Romantyczna poezja niepodległościowa [Antologia].
J. Korzeniowski, Kollokacja.
Z. Krasiński, Przedświt, idem, Dzieła literackie, oprac. P. Hertz, t. 1.
Z. Krasiński, Psalmy przyszłości, w: jw.
Z. Krasiński, Listy do Delfiny Potockiej, oprac. Z. Sudolski, t. 1-3 [Wybrać kilkanaście listów z różnych momentów życia poety].
J. I. Kraszewski, Stara basń.
J. I. Kraszewski, Ulana.
A. Mickiewicz, Grażyna.
A. Mickiewicz, Prelekcje paryskie, w: idem, Dzieła. Wyd. sejmowe, t. 10-11.
M. Mochnacki, Powstanie narodu polskiego w roku 1830 i 1831, oprac. S. Kieniewicz, t. 1-2, Warszawa 1984.
A. E. Odyniec, Listy z podróży, oprac. M. Toporowski,
W. Pol, Mohort. Rapsod rycerski z podania.
M. Romanowski, Wybór liryków (BN I 39).
H. Rzewuski, Pamiątki Soplicy.
J. Słowacki, Balladyna.
J. Słowacki, Beniowski [pieśni I-V].
J. Słowacki, Fantazy.
J. Słowacki, Horsztyński.
J. Słowacki, Krąg piosm mistycznych, oprac. A. Kowalczykowa (BN I 245).
J. Słowacki, [poematy: Lambro, Żmija, W Szwajcarii, Ojciec zadżumionych].
Z. Sudolski (oprac.), Polski list romantyczny. [Antologia], Kraków 1997.
Opracowania:
Obowiązkowe:
Słownik literatury polskiego oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, Wrocław 1977 [i nast. wyd.; wyb. hasła dot. kwestii poetyki historycznej].
Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. A. Kowalczykowa, J. Bachórz, Wrocław 1991 [wybrane hasła].
A. Witkowska, Literatura romantyzmu.
Uzupełniające {lista do dowolnego uzupełniania przez Państwa Studentów]:
Słowacki . Encyklopedia, oprac. J. M. Rymkiewicz, Warszawa 2004.
M. Piwińska, Juliusz Słowacki od duchów,Warszawa 1994.
Z. Stefanowska, Sterona romantyków. Studia o Norwidzie, Lublin 1993.
Z. Sudolski, Krasiński. Opowieść biograficzna.
Z. Sudolski, Mickiewicz. Opowieść biograficzna.
Z. Sudolski, Słowacki. Opowieść biograficzna.
A. Waśko, Oblicza poety [o Z. Krasińskim].
A. Witkowska, Mickiewicz. Słowo i czyn.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: