Emisja głosu 13-EMGL-12
Zajęcia ćwiczeniowe mające na celu zapoznanie studentów z techniką
wydobycia głosu.Treści spotkań obejmują poznanie elementów techniki
emisji głosu oraz higieny głosu i słuchu. Podczas ćwiczeń student
poznaje zasady prawidłowego oddechu, podparcia, artykulacji,
rezonansu, wolumenu oraz operowania barwą głosu. W efekcie końcowym
student potrafi wydobywać głos świadomie i poprawnie pod względem
emisyjnym.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
zna budowę narządu głosu rozumie zasadność stosowania prawidłowego oddechu i poprawnej emisji
prawidłowo interpretuje techniki emisyjne
wykorzystuje metody emisyjne do poprawnego fonowania
dba o świadome i prawidłowe posługiwanie się aparatem głosowym
poprawnie formułuje werbalne formy wypowiedzi z wykorzystaniem poznanych zasad i technik emisyjnych
samodzielnie rozwija swoje predyspozycje głosowe
Kryteria oceniania
5.0 – bardzo dobra znajomość zasad emisji i higieny głosu w teorii i praktyce
4,5 – wystarczająca wiedza i umiejętności emisyjne, powyżej średniego standardu
4.0 –dobra technika głosu i wystarczająca znajomość zasad pracy głosem
3.5 – zadowalająca sprawność aparatu głosowego i podstawowa wiedza teoretyczna
3.0 – dostateczna umiejętność operowania głosem, ale z licznymi błędami
2.0 – brak umiejętności operowania głosem, złe nawyki, bez poprawy po cyklu zajęć
Zajęcia kończą się zaliczeniem z oceną
Praktyki zawodowe
nie obowiązują
Literatura
- Basztura Cz., Akustyczne źródła, sygnały i obrazy akustyczne. Warszawa 1988
- Fomiczew M.J., Podstawy foniatrii. Warszawa 1951
- Gałkowski T., Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Opole 1999
- Jassem W., Podstawy fonetyki akustycznej. Poznań 1973
- Jastrzębowska G., Podstawy logopedii. Opole 1996
- Kaczmarek B.L., Mózgowa organizacja mowy. Lublin 1995
- Kram J., Zarys kultury żywego słowa. Warszawa 1981
- Lubaś W., Urbańczyk S., Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej. Warszawa 1990
- Łastik A., Poznaj swój głos...twoje najważniejsze narzędzie pracy. Warszawa 2002
- Łączkowska M., Z zagadnień fizjologii, patologii i higieny głosu. Logopedia, nr 8/9
- Marek K., Choroby zawodowe. Warszawa 2001
- Mitrynowicz-Modrzejewska A., Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy. Kraków 1963
- Polak I., Znaczenie emisji głosu w kształceniu nauczycieli. Zeszyty Naukowe AM we Wrocławiu, nr 55.
Wrocław 1990
- Polak I., Nauka emisji czy rehabilitacja? Zeszyty Naukowe AM we Wrocławiu, nr 68. Wrocław 1996
- Schutt K., Terapia oddechem. Warszawa 1998
- Śliwińska-Kowalska M., Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli. Łódź 1999
- Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Kraków 2003
- Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańsk 1997
- Toczyska B., Sarabanda w chaszczach. Gdańsk 1997
- Toczyska B., Łamańce z dykcją. Gdańsk 1998
- Walczak-Deleżyńska M., Aby język giętki...Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B.
Toczyskiej. Wrocław 2001
- Wieczorkiewicz B., Sztuka mówienia. Warszawa 1998
- Wiszniewski A., Sztuka mówienia. Wrocław1995
- Wojtyński Cz., Emisja głosu. Warszawa 1970
- Wójtowiczowa J., Logopedyczny zbiór wyrazów. Warszawa 1991
- Zachwatowicz-Jasieńska K., Co warto wiedzieć o głosie? Wychowanie Muzyczne w Szkole, nr 4, 5, 1996
- Zalesska-Kręcicka M., Przewlekłe zaburzenia głosu. Wrocław 1993
- Zalesska-Kręcicka M., Rola krtani w mechanizmie tworzenia głosu. Zeszyty Naukowe AM we
Wrocławiu, nr 68. Wrocław 1996
- Zielińska H., Kształcenie głosu. Lublin 1996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: