Pedagogiczne konwersatorium fakultatywne: Monitorowanie i wspieranie rozwoju dziecka 13-ASLXFMIW11
Charakterystyka rozwoju normatywnego dziecka w obszarach: poznawczym, emocjonalnym, społecznym i motoryki. Ocena poziomu rozwoju dziecka na przykładzie indywidualnych przypadków.
Sposoby oddziaływań profilaktycznych i terapeutycznych w przypadkach zaburzeń rozwoju.
Skuteczne sposoby gromadzenia danych i komunikacji z rodzicami w sytuacjach zagrożenia nieprawidłowościami w rozwoju dziecka.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna etapy rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego I poznawczego dziecka
Rozumie znaczenie profilaktyki I terapii dla prawidłowego rozwoju dziecka
Potrafi wskazać i własciwie wykorzystać narzędzia diagnozy zaburzeń rozwoju
Jest gotowy do skutecznej komunikacji i współdziałania z rodzicami w zakresie wspierania rozwoju dziecka
Kryteria oceniania
kolokwium ustne, prezentacja multimedialna
Literatura
Diagnoza rozwoju dziecka przedszkolnego przed rozpoczęciem nauki w szkole : program do diagnozy i obserwacji dzieci przedszkolnych / Alicja Tanajewska, Renata Naprawa, Dorota Kołodziejska. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2014.
Diagnozowanie i stymulowanie rozwoju percepcji słuchowej dzieci w wieku przedszkolnym / [Irena Polewczyk]. – Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak Jacek Śnieciński, 2013
Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat / Ewa Maria Kulesza. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2016
Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży : teoria i badania / redakcja naukowa Janina Uszyńska-Jarmoc, Małgorzata Bilewicz. – Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak ; Fundacja Centrum Transfeu Wiedzy i Innowacji Społeczno-Pedagogicznych, 2015
Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci przedszkolnych : teoria, metodyka, efekty / Joanna Smogorzewska, Grzegorz Szumski. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2015
Rozwój dziecka : wiek przedszkolny : wiek: 2/3-5/6 lat / Joanna Matejczuk. – Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych, – Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 1, Rozwój w Okresie Dzieciństwa i Dorastania ; t. 2
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: