PNJA Pisanie i czytanie
13-ASL6XPPS
Celem tego kursu jest rozwinięci strategi, umiejętności i wiedzy, które umożliwią studentom napisanie pracy licencjackiej na poziomie akademickim. W związku z tym studenci nauczą się jak odpowiednio parafrazować i streszczać, oraz cytować tekst akademicki, jak stworzyć syntezę 2 lub 3 źródeł w jednym akapicie i jak wdrażać wytyczne standardu referencyjnego APA, zarówno w trakcie tworzenia przypisów jak i bibliografii.
- Czytanie, analiza i dyskusja nad tekstem wzorcowym w celu zidentyfikowania
zasad organizacji typowego akapitu, eseju, streszczenia.
- Doskonalenie poprawności językowej oraz efektywności komunikacyjnej
składni i konstrukcji gramatycznych, stylu/rejestru, interpunkcji, słownictwa
akademickiego w zależności do potrzeb / intencji piszącego.
- Ćwiczenia mające na celu rozwinięcie umiejętności parafrazowanie
pojedynczych zdań oraz krótkich tekstów, unikanie kopiowania struktur (plagiatu)
- Ćwiczenia mające na celu rozwinięcie umiejętności pisania streszczeń
dłuższych tekstów na poziomie akademickim.
- Utrwalanie i rozwijanie umiejętności wspomagających pisanie tekstów
badawczych/naukowych oraz zapobiegania (mimowolnemu) plagiatowaniu:
a) prawidłowego posługiwania się informacją z tekstu źródłowego (dobór
techniki, zgodność ze standardem APA);
b) opis/ analiza tabelki lub wykresu;
c) tworzenie bibliografii (zgodność ze standardem APA)
W cyklu 2021/SL:
- Ćwiczenia mające na celu rozwinięcie umiejętności pisania streszczeń dłuższych tekstów na poziomie akademickim. - Utrwalanie i rozwijanie umiejętności wspomagających pisanie tekstów badawczych/naukowych oraz zapobiegania (mimowolnemu) plagiatowaniu. a) prawidłowego posługiwania się informacją z tekstu źródłowego (dobór techniki, zgodność ze standardem APA); b) opis/ analiza tabelki lub wykresu; c) tworzenie bibliografii (zgodność ze standardem APA) - Praktyczne ćwiczenia z pisania prac dyplomowych w oparciu na autentyczne przykłady (ubiegłoroczne prace dyplomowe), wspomagające ich redakcję: ze szczególnym uwzględnieniem kwestii dotyczących języka i stylu wypowiedzi, mikro-organizacji tekstu (akapity, logika) oraz umiejętności zastosowania standardu akademickiego (standard APA). - Ćwiczenia rozwijające znajomość podstawowych pojęć i zasad z zakresu własności intelektualnej i prawa autorskiego.
|
W cyklu 2022/SL:
- Ćwiczenia mające na celu rozwinięcie umiejętności pisania streszczeń dłuższych tekstów na poziomie akademickim. - Utrwalanie i rozwijanie umiejętności wspomagających pisanie tekstów badawczych/naukowych oraz zapobiegania (mimowolnemu) plagiatowaniu. a) prawidłowego posługiwania się informacją z tekstu źródłowego (dobór techniki, zgodność ze standardem APA); b) opis/ analiza tabelki lub wykresu; c) tworzenie bibliografii (zgodność ze standardem APA) - Praktyczne ćwiczenia z pisania prac dyplomowych w oparciu na autentyczne przykłady (ubiegłoroczne prace dyplomowe), wspomagające ich redakcję: ze szczególnym uwzględnieniem kwestii dotyczących języka i stylu wypowiedzi, mikro-organizacji tekstu (akapity, logika) oraz umiejętności zastosowania standardu akademickiego (standard APA). - Ćwiczenia rozwijające znajomość podstawowych pojęć i zasad z zakresu własności intelektualnej i prawa autorskiego.
|
W cyklu 2023/SL:
- Ćwiczenia mające na celu rozwinięcie umiejętności pisania streszczeń dłuższych tekstów na poziomie akademickim. - Utrwalanie i rozwijanie umiejętności wspomagających pisanie tekstów badawczych/naukowych oraz zapobiegania (mimowolnemu) plagiatowaniu. a) prawidłowego posługiwania się informacją z tekstu źródłowego (dobór techniki, zgodność ze standardem APA); b) opis/ analiza tabelki lub wykresu; c) tworzenie bibliografii (zgodność ze standardem APA) - Praktyczne ćwiczenia z pisania prac dyplomowych w oparciu na autentyczne przykłady (ubiegłoroczne prace dyplomowe), wspomagające ich redakcję: ze szczególnym uwzględnieniem kwestii dotyczących języka i stylu wypowiedzi, mikro-organizacji tekstu (akapity, logika) oraz umiejętności zastosowania standardu akademickiego (standard APA). - Ćwiczenia rozwijające znajomość podstawowych pojęć i zasad z zakresu własności intelektualnej i prawa autorskiego.
|
W cyklu 2024/SL:
- Ćwiczenia mające na celu rozwinięcie umiejętności pisania streszczeń dłuższych tekstów na poziomie akademickim. - Utrwalanie i rozwijanie umiejętności wspomagających pisanie tekstów badawczych/naukowych oraz zapobiegania (mimowolnemu) plagiatowaniu. a) prawidłowego posługiwania się informacją z tekstu źródłowego (dobór techniki, zgodność ze standardem APA); b) opis/ analiza tabelki lub wykresu; c) tworzenie bibliografii (zgodność ze standardem APA) - Praktyczne ćwiczenia z pisania prac dyplomowych w oparciu na autentyczne przykłady (ubiegłoroczne prace dyplomowe), wspomagające ich redakcję: ze szczególnym uwzględnieniem kwestii dotyczących języka i stylu wypowiedzi, mikro-organizacji tekstu (akapity, logika) oraz umiejętności zastosowania standardu akademickiego (standard APA). - Ćwiczenia rozwijające znajomość podstawowych pojęć i zasad z zakresu własności intelektualnej i prawa autorskiego.
|
W cyklu 2025/SL:
- Ćwiczenia mające na celu rozwinięcie umiejętności pisania streszczeń dłuższych tekstów na poziomie akademickim. - Utrwalanie i rozwijanie umiejętności wspomagających pisanie tekstów badawczych/naukowych oraz zapobiegania (mimowolnemu) plagiatowaniu. a) prawidłowego posługiwania się informacją z tekstu źródłowego (dobór techniki, zgodność ze standardem APA); b) opis/ analiza tabelki lub wykresu; c) tworzenie bibliografii (zgodność ze standardem APA) - Praktyczne ćwiczenia z pisania prac dyplomowych w oparciu na autentyczne przykłady (ubiegłoroczne prace dyplomowe), wspomagające ich redakcję: ze szczególnym uwzględnieniem kwestii dotyczących języka i stylu wypowiedzi, mikro-organizacji tekstu (akapity, logika) oraz umiejętności zastosowania standardu akademickiego (standard APA). - Ćwiczenia rozwijające znajomość podstawowych pojęć i zasad z zakresu własności intelektualnej i prawa autorskiego.
|
Cele kształcenia
C1. Rozwijanie umiejętności stosowania technicznych, kognitywnych i organizacyjnych podstaw języka pisanego, takich jak styl, struktura zdania, rejestr (w tym słownictwo akademickie) i interpunkcja.
C2. Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstów angielskojęzycznych i dostosowania do nich wypowiedzi pisemnej.
C3. Wyrobienie umiejętności parafrazowania oraz unikania plagiatu podczas pracy w laboratorium językowym.
C4. Wyrobienie umiejętności krytycznego czytania i omawiania, analizowania i dyskutowania tekstów literackich, akademickich, naukowych.
C5. Wyrobienie umiejętności akademickich związanych z efektywnym wykorzystaniem źródeł, logiczną organizacją pracy dyplomowej i jej elementów (rozdziałów, sekcji, akapitów), zastosowaniem standardu bibliograficznego oraz właściwym posługiwaniem się odpowiednim słownictwem, gramatyką i stylem / rejestrem akademickim. Wyrobienie umiejętności posługiwania się standardem APA.
C6. Ukształtowanie świadomości problematyki własności intelektualnej i prawa autorskiego.
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
- w Bibliotece Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego UAM;
- online, otwarte zasoby edukacyjne;
- informacje udostępnione przez wykładowcę „w chmurze”, na platformach Moodle/MS Teams
Kierunek studiów
Filologia angielska z pedagogiką
Liczba godzin przedmiotu
60
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
- dyskusja
- praca z tekstem
- metoda analizy przypadków (model texts)
- Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)
- praca w grupach
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
- Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem- 180 h
- Czytanie wskazanej literatury 30 h
- Ćwiczenia językowe, czytanie i analiza tekstów - 90h
- Praca własna studenta: Pisanie i poprawianie prac (auto-korekta) 120 h
3 ECTS
Poziom przedmiotu
I stopień
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
III rok
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
W cyklu 2020/SL: - Zdany na co najmniej 60% egzamin z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego po drugim roku studiów. Wymagany poziom znajomości języka angielskiego B2. | Ogólnie: - Poziom znajomości języka angielskiego na poziomie B2.
- Zdany na co najmniej 60% egzamin z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego po drugim roku. | W cyklu 2022/SL: - Zdany na co najmniej 60% egzamin z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego po drugim roku studiów. Wymagany poziom znajomości języka angielskiego B2. | W cyklu 2025/SL: - Zdany na co najmniej 60% egzamin z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego po drugim roku studiów. Wymagany poziom znajomości języka angielskiego B2. | W cyklu 2024/SL: - Zdany na co najmniej 60% egzamin z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego po drugim roku studiów. Wymagany poziom znajomości języka angielskiego B2. | W cyklu 2023/SL: - Zdany na co najmniej 60% egzamin z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego po drugim roku studiów. Wymagany poziom znajomości języka angielskiego B2. | W cyklu 2021/SL: - Zdany na co najmniej 60% egzamin z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego po drugim roku studiów. Wymagany poziom znajomości języka angielskiego B2. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2025/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
C1. Wyrobienie umiejętności akademickich związanych z efektywnym wykorzystaniem źródeł, logiczną organizacją pracy dyplomowej i jej elementów (rozdziałów, sekcji, akapitów), zastosowaniem
standardu bibliograficznego oraz właściwym posługiwaniem się odpowiednim słownictwem, gramatyką i stylem / rejestrem akademickim. Wyrobienie umiejętności posługiwania się standardem APA.
C2. Ukształtowanie świadomości problematyki własności intelektualnej i prawa autorskiego.
C3. Wyrobienie umiejętności korzystania z narzędzi ICT w celu tworzenia wpisu bibliograficznego zgodnie ze standardem APA podczas pracy w laboratorium językowym.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
- Parafrazuje i logicznie konstruuje streszczenie o długości 200-300 słów tekstu na poziomie akademickim o długości 800-1000 słów,) także w warunkach ograniczenia czasowego, z poszanowaniem prawa autorskiego
- Czyta ze zrozumieniem teksty angielskojęzyczne, potrafi poddać krytycznej analizie dany tekst i zawarte w nim argumenty i poglądy, a następnie skomentować/ odnieść się do nich w wypowiedzi ustnej i pisemnej.
- Dostrzega i potrafi usunąć w tekście swojej pracy (w tym też dyplomowej) podstawowe usterki dotyczące: streszczania i syntetyzowania informacji ze źródeł (w tym unikania plagiatu), logiki i organizacji tekstu (rozdziału, sekcji, akapitu), poprawnego zastosowania słownictwa akademickiego, gramatyki i stylu wypowiedzi, oraz głównych nieścisłości w posługiwaniu się standardem bibliograficznym (APA).
- Korzysta z narzędzi ICT w celu tworzenia wpisu bibliograficznego zgodnie ze standardem APA (online referencers, Word 2013 Reference Tool, Google Scholar)
- Rozumie i praktycznie stosuje liczne podstawowe pojęcia i zasady z zakresu własności intelektualnej i prawa autorskiego.
Kryteria oceniania
Portfolio
Prowadzana na bieżąco ocena postępów w nauce/ Ocena na podstawie pracy studenta przez cały okres nauki
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje
Literatura
Bailey, Stephen. 2004. Academic Writing. A Practical Guide for Students (3rd edition). London: Routledge.
Leki, I. 2000. Academic Writing. Cambridge: Cambridge University Press.
Macpherson, Robin. 2004. English for Writers and Translators. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
McCarthy, Michael and Felicity O’Dell. 2008. Academic vocabulary in use. Cambridge University Press.
Morley, John’ Peter Doyle and Ian Pople. 2010. University Writing Course. Express Publishing.
Oshima, Alice and Ann Hogue. 2006. Writing Academic English: Fourth Edition. Pearson Education.
W cyklu 2021/SL:
Bailey, Stephen. 2004. Academic Writing. A Practical Guide for Students (3rd edition). London: Routledge. Evans, Virginia. 2018. Successful Writing Proficiency. Express Publishing. Leki, I. 2000. Academic Writing. Cambridge: Cambridge University Press. Macpherson, Robin. 2004. English for Writers and Translators. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. McCarthy, Michael and Felicity O’Dell. 2008. Academic vocabulary in use. Cambridge University Press. Morley, John’ Peter Doyle and Ian Pople. 2010. University Writing Course. Express Publishing. Oshima, Alice and Ann Hogue. 2006. Writing Academic English: Fourth Edition. Pearson Education. Zemach D.E., Islam C. 2006. Writing in paragraphs: From sentence to paragraph. Learn. (2018, February 13). How to Write an Autobiography [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=_FKr_fcPJY8 OWL Purdue Online Writing Lab Punctuation, style, vocab, at: https://owl.english.purdue.edu/sitemap/ Academic Writing Samples: https://academichelp.net/samples/academics/
|
W cyklu 2022/SL:
Bailey, Stephen. 2004. Academic Writing. A Practical Guide for Students (3rd edition). London: Routledge. Evans, Virginia. 2018. Successful Writing Proficiency. Express Publishing. Leki, I. 2000. Academic Writing. Cambridge: Cambridge University Press. Macpherson, Robin. 2004. English for Writers and Translators. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. McCarthy, Michael and Felicity O’Dell. 2008. Academic vocabulary in use. Cambridge University Press. Morley, John’ Peter Doyle and Ian Pople. 2010. University Writing Course. Express Publishing. Oshima, Alice and Ann Hogue. 2006. Writing Academic English: Fourth Edition. Pearson Education. Zemach D.E., Islam C. 2006. Writing in paragraphs: From sentence to paragraph. Learn. (2018, February 13). How to Write an Autobiography [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=_FKr_fcPJY8 OWL Purdue Online Writing Lab Punctuation, style, vocab, at: https://owl.english.purdue.edu/sitemap/ Academic Writing Samples: https://academichelp.net/samples/academics/
|
W cyklu 2023/SL:
Bailey, Stephen. 2004. Academic Writing. A Practical Guide for Students (3rd edition). London: Routledge. Evans, Virginia. 2018. Successful Writing Proficiency. Express Publishing. Leki, I. 2000. Academic Writing. Cambridge: Cambridge University Press. Macpherson, Robin. 2004. English for Writers and Translators. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. McCarthy, Michael and Felicity O’Dell. 2008. Academic vocabulary in use. Cambridge University Press. Morley, John’ Peter Doyle and Ian Pople. 2010. University Writing Course. Express Publishing. Oshima, Alice and Ann Hogue. 2006. Writing Academic English: Fourth Edition. Pearson Education. Zemach D.E., Islam C. 2006. Writing in paragraphs: From sentence to paragraph. Learn. (2018, February 13). How to Write an Autobiography [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=_FKr_fcPJY8 OWL Purdue Online Writing Lab Punctuation, style, vocab, at: https://owl.english.purdue.edu/sitemap/ Academic Writing Samples: https://academichelp.net/samples/academics/
|
W cyklu 2024/SL:
Bailey, Stephen. 2004. Academic Writing. A Practical Guide for Students (3rd edition). London: Routledge. Evans, Virginia. 2018. Successful Writing Proficiency. Express Publishing. Leki, I. 2000. Academic Writing. Cambridge: Cambridge University Press. Macpherson, Robin. 2004. English for Writers and Translators. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. McCarthy, Michael and Felicity O’Dell. 2008. Academic vocabulary in use. Cambridge University Press. Morley, John’ Peter Doyle and Ian Pople. 2010. University Writing Course. Express Publishing. Oshima, Alice and Ann Hogue. 2006. Writing Academic English: Fourth Edition. Pearson Education. Zemach D.E., Islam C. 2006. Writing in paragraphs: From sentence to paragraph. Learn. (2018, February 13). How to Write an Autobiography [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=_FKr_fcPJY8 OWL Purdue Online Writing Lab Punctuation, style, vocab, at: https://owl.english.purdue.edu/sitemap/ Academic Writing Samples: https://academichelp.net/samples/academics/
|
W cyklu 2025/SL:
Bailey, Stephen. 2004. Academic Writing. A Practical Guide for Students (3rd edition). London: Routledge. Evans, Virginia. 2018. Successful Writing Proficiency. Express Publishing. Leki, I. 2000. Academic Writing. Cambridge: Cambridge University Press. Macpherson, Robin. 2004. English for Writers and Translators. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. McCarthy, Michael and Felicity O’Dell. 2008. Academic vocabulary in use. Cambridge University Press. Morley, John’ Peter Doyle and Ian Pople. 2010. University Writing Course. Express Publishing. Oshima, Alice and Ann Hogue. 2006. Writing Academic English: Fourth Edition. Pearson Education. Zemach D.E., Islam C. 2006. Writing in paragraphs: From sentence to paragraph. Learn. (2018, February 13). How to Write an Autobiography [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=_FKr_fcPJY8 OWL Purdue Online Writing Lab Punctuation, style, vocab, at: https://owl.english.purdue.edu/sitemap/ Academic Writing Samples: https://academichelp.net/samples/academics/
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: