PNJA Pisanie i czytanie 13-ASL5XPPS
Celem tego kursu jest rozwinięci strategi, umiejętności i wiedzy, które umożliwią studentom napisanie pracy licencjackiej na poziomie akademickim. W związku z tym studenci nauczą się jak odpowiednio parafrazować i streszczać, oraz cytować tekst akademicki, jak stworzyć syntezę 2 lub 3 źródeł w jednym akapicie i jak wdrażać wytyczne standardu referencyjnego APA, zarówno w trakcie tworzenia przypisów jak i bibliografii.
- Czytanie, analiza i dyskusja nad tekstem wzorcowym w celu zidentyfikowania
zasad organizacji typowego akapitu, eseju, streszczenia.
- Doskonalenie poprawności językowej oraz efektywności komunikacyjnej
składni i konstrukcji gramatycznych, stylu/rejestru, interpunkcji, słownictwa
akademickiego w zależności do potrzeb / intencji piszącego.
- Ćwiczenia mające na celu rozwinięcie umiejętności parafrazowanie
pojedynczych zdań oraz krótkich tekstów, unikanie kopiowania struktur (plagiatu)
- Ćwiczenia mające na celu rozwinięcie umiejętności pisania streszczeń
dłuższych tekstów na poziomie akademickim.
- Utrwalanie i rozwijanie umiejętności wspomagających pisanie tekstów
badawczych/naukowych oraz zapobiegania (mimowolnemu) plagiatowaniu:
a) prawidłowego posługiwania się informacją z tekstu źródłowego (dobór
techniki, zgodność ze standardem APA);
b) opis/ analiza tabelki lub wykresu;
c) tworzenie bibliografii (zgodność ze standardem APA)
W cyklu 2020/SZ:
-Ćwiczenia mające na celu rozwinięcie umiejętności parafrazowanie |
W cyklu 2021/SZ:
-Ćwiczenia mające na celu rozwinięcie umiejętności parafrazowanie |
W cyklu 2022/SZ:
-Ćwiczenia mające na celu rozwinięcie umiejętności parafrazowanie |
W cyklu 2023/SZ:
-Ćwiczenia mające na celu rozwinięcie umiejętności parafrazowanie |
W cyklu 2024/SZ:
-Ćwiczenia mające na celu rozwinięcie umiejętności parafrazowanie |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Ogólnie: - Poziom znajomości języka angielskiego na poziomie B2.
- Zdany na co najmniej 60% egzamin z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego po drugim roku. | W cyklu 2024/SZ: Zdany na co najmniej 60% egzamin z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego po drugim roku studiów. Wymagany poziom znajomości języka angielskiego B2. | W cyklu 2021/SZ: Zdany na co najmniej 60% egzamin z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego po drugim roku studiów. Wymagany poziom znajomości języka angielskiego B2. | W cyklu 2020/SZ: Zdany na co najmniej 60% egzamin z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego po drugim roku studiów. Wymagany poziom znajomości języka angielskiego B2. | W cyklu 2023/SZ: Zdany na co najmniej 60% egzamin z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego po drugim roku studiów. Wymagany poziom znajomości języka angielskiego B2. | W cyklu 2022/SZ: Zdany na co najmniej 60% egzamin z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego po drugim roku studiów. Wymagany poziom znajomości języka angielskiego B2. | W cyklu 2019/SZ: Zdany na co najmniej 60% egzamin z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego po drugim roku studiów. Wymagany poziom znajomości języka angielskiego B2. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
- Parafrazuje i logicznie konstruuje streszczenie o długości 200-300 słów tekstu na poziomie akademickim o długości 800-1000 słów,) także w warunkach ograniczenia czasowego, z poszanowaniem prawa autorskiego
- Czyta ze zrozumieniem teksty angielskojęzyczne, potrafi poddać krytycznej analizie dany tekst i zawarte w nim argumenty i poglądy, a następnie skomentować/ odnieść się do nich w wypowiedzi ustnej i pisemnej.
- Dostrzega i potrafi usunąć w tekście swojej pracy (w tym też dyplomowej) podstawowe usterki dotyczące: streszczania i syntetyzowania informacji ze źródeł (w tym unikania plagiatu), logiki i organizacji tekstu (rozdziału, sekcji, akapitu), poprawnego zastosowania słownictwa akademickiego, gramatyki i stylu wypowiedzi, oraz głównych nieścisłości w posługiwaniu się standardem bibliograficznym (APA).
- Korzysta z narzędzi ICT w celu tworzenia wpisu bibliograficznego zgodnie ze standardem APA (online referencers, Word 2013 Reference Tool, Google Scholar)
- Rozumie i praktycznie stosuje liczne podstawowe pojęcia i zasady z zakresu własności intelektualnej i prawa autorskiego.
Kryteria oceniania
Portfolio
Prowadzana na bieżąco ocena postępów w nauce/ Ocena na podstawie pracy studenta przez cały okres nauki
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje
Literatura
Bailey, Stephen. 2004. Academic Writing. A Practical Guide for Students (3rd edition). London: Routledge.
Leki, I. 2000. Academic Writing. Cambridge: Cambridge University Press.
Macpherson, Robin. 2004. English for Writers and Translators. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
McCarthy, Michael and Felicity O’Dell. 2008. Academic vocabulary in use. Cambridge University Press.
Morley, John’ Peter Doyle and Ian Pople. 2010. University Writing Course. Express Publishing.
Oshima, Alice and Ann Hogue. 2006. Writing Academic English: Fourth Edition. Pearson Education.
W cyklu 2020/SZ:
Bailey, Stephen. 2004. Academic Writing. A Practical Guide for Students (3rd edition). London: Routledge. |
W cyklu 2021/SZ:
Bailey, Stephen. 2004. Academic Writing. A Practical Guide for Students (3rd edition). London: Routledge. |
W cyklu 2022/SZ:
Bailey, Stephen. 2004. Academic Writing. A Practical Guide for Students (3rd edition). London: Routledge. |
W cyklu 2023/SZ:
Bailey, Stephen. 2004. Academic Writing. A Practical Guide for Students (3rd edition). London: Routledge. |
W cyklu 2024/SZ:
Bailey, Stephen. 2004. Academic Writing. A Practical Guide for Students (3rd edition). London: Routledge. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: