Dydaktyka ogólna 13-ASL3XDYO11
Przedmiot i zadania dydaktyki kształcenia ogólnego.
Systemy dydaktyczne.
Podstawowe pojęcia dydaktyczne. Wartości i cele kształcenia ogólnego.
Proces kształcenia ogólnego. Zasady doboru treści kształcenia ogólnego.
Metody kształcenia i współczesne trendy w tym zakresie.
Formy organizacyjne kształcenia. Rola środków dydaktycznych w kształceniu.
Planowanie pracy dydaktycznej.
(Nie)powodzenia w nauce szkolnej.
Indywidualizacja kształcenia w placówkach edukacyjnych.
Sprawdzanie i ocenianie wyników procesu kształcenia.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
- zna i rozumie podstawy nauki o dydaktyce, jako subdyscyplinie pedagogiki oraz rozumie jej zmienność i zadania w aspekcie uczenia się i nauczania języka obcego
- potrafi prawidłowo interpretować cele kształcenia i treści tych celów; podmioty stanowienia celów; wybrane koncepcje formułujące cele kształcenia istotnych dla modułu Filologii angielskiej z pedagogiką
- potrafi wskazać i poprawnie klasyfikować metody nauczania i uczenia się; rozróżnia metody stymulujące myślenie uczniów i metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy oraz metody projektów powiązanych z działalnością pedagogiczną i dydaktyczną
- dostrzega i poprawnie stosuje materiał dydaktyczny jako przedmiot pracy nauczyciela i ucznia – kryteria i narzędzia doboru programów (przedmiotowe, interdyscyplinarne, blokowe, ścieżki edukacyjne) i podręczników szkolnych oraz innych nośników materiału dydaktycznego związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela języka angielskiego
- potrafi poprawnie ocenić osiągnięcia szkolne ucznia (powodzenia i niepowodzenia) w procesie kształcenia, analizować objawy i przyczyny niepowodzeń szkolnych; wskazać źródła profilaktyki i terapii niepowodzeń szkolnych ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki języka obcego i działalnością pedagogiczną
- potrafi wyróżnić rezultaty procesu kształcenia, kontrolę, oceny, błędy oceniania, zewnątrzszkolny i wewnątrzszkolny system oceniania jakości szkoły
- zna i rozumie najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy dydaktyczne powiązane z nauczaniem j. angielskiego; ich zasady organizacyjne potrafi umiejętnie zastosować z wybranymi sferami działalności dydaktycznej i pedagogicznej oraz jest gotów formułować, dostrzegać i przestrzegać zasad etyki zawodowej związanych z własną i cudzą pracą
Kryteria oceniania
F- merytoryczna dyskusja studentów z prowadzącym zajęcia na temat treści celów kształcenia;
P- ocena wiedzy o procesie dydaktycznym, jego organizacji, oceniania i kontroli wewnątrzszkolnej; kolokwium; egzamin;
Literatura
1) Arends R. I. Uczymy się nauczać. Warszawa 1995
2) Bereźnicki F. Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków 2001
3) Figiel M. Szkoły autorskie w Polsce. Realizacje edukacyjnych utopii. Kraków 2001
4) Klaus – Stańska D. Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa 2010
5) Konarzewski K. (red. nauk.) Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa 2008
6) Kruszewski K. (red. nauk) Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa 2007
7) Kupisiewicz Cz. Dydaktyka ogólna. Warszawa 2000
8) Niemierko B. Kształcenie szkolne. Warszawa 2007
9) Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1987
10) Półturzycki J. Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń 1997
11) Sajdak A. Edukacja kreatywna. Kraków 2008
12) Artykuły prasowe i internetowe uszczegóławiające omawiane zagadnienia.
13) Fragmenty filmów dokumentalnych i fabularnych obrazujących aspekty pedagogiczne i dydaktyczne realizowanych tematów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: