PNJA Gramatyka 13-ASL2XPGR
Podstawowe zagadnienia i pojęcia z gramatyki języka angielskiego: Aspekt czasowy; Okoliczniki; Czasowniki modalne; Strona bierna; Tryby warunkowe; Gerundium; Konstrukcje bezokolicznikowe i imiesłowowe; Mowa zależna; Struktura zdania prostego i złożonego; Podrzędność; Koordynacja;
Intensywne ćwiczenia gramatyczno-leksykalne, rozwijające i sprawdzające umiejętność stosowania struktur językowych i zasad poprawnej gramatyki języka angielskiego: parafraza, test luk, rozumienie tekstu pisanego, słowotwórstwo, test gramatyczny wielokrotnego wyboru i odnajdywanie błędów
Zadania komunikacyjne (focus on form)
Funkcje języka angielskiego i dopasowywanie struktur gramatycznych do odpowiedniej funkcji.
Strategie kognitywne (strategie wspomagające produkcję i rozumienie elementów gramatycznych komunikacji, strategie rozwijania eksplicytnej wiedzy gramatycznej, strategie rozwijania implicytnej wiedzy gramatycznej, strategie dotyczące wykorzystania informacji zwrotnej (poprawiania błędów) w zakresie gramatyki), strategie metakognitywne, strategie afektywne i strategie społeczne w odniesieniu do uczenia się gramatyki języka angielskiego
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
W cyklu 2023/SL: Poziom znajomości języka angielskiego na poziomie A2 . Pomyślne przejście rekrutacji na studia 1 stopnia na kierunek filologia angielska z pedagogiką w UAM WPA. | W cyklu 2020/SL: Poziom znajomości języka angielskiego na poziomie A2 . Pomyślne przejście rekrutacji na studia 1 stopnia na kierunek filologia angielska z pedagogiką w UAM WPA. | Ogólnie: - Poziom znajomości języka angielskiego na poziomie A2 . Pomyślne przejście rekrutacji na studia 1 stopnia na kierunek filologia angielska z pedagogiką w UAM WPA | W cyklu 2022/SL: Poziom znajomości języka angielskiego na poziomie A2 . Pomyślne przejście rekrutacji na studia 1 stopnia na kierunek filologia angielska z pedagogiką w UAM WPA. | W cyklu 2021/SL: Poziom znajomości języka angielskiego na poziomie A2 . Pomyślne przejście rekrutacji na studia 1 stopnia na kierunek filologia angielska z pedagogiką w UAM WPA. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Rozumie różnice kontekstualne i znaczeniowe między różnorodnymi strukturami gramatycznymi w języku angielskim na poziomie B2 i omawia je, posługując się odpowiednim zasobem stosownej terminologii.
Rozpoznaje i poprawnie stosuje w praktyce podstawowe formy gramatyczne w języku angielskim na poziomie B2 w formie ustnej i pisemnej.
Stosuje w praktyce skuteczne strategie rozwiązywania różnorodnych zadań egzaminacyjnych na poziomie B2.
Zna strategie uczenia się języków obcych ze szczególnym uwzględnieniem uczenia się gramatyki języka angielskiego.
Stosuje strategie uczenia się gramatyki języka obcego odpowiednie dla swojego stylu uczenia się, wykonywanego zadania i założonego celu.
Prezentuje podwyższoną świadomość językową oraz umiejętność samokontroli, zmierzającą do auto-korekty i analizy krytycznej w zakresie gramatyki języka angielskiego na poziomie C1.
Interpretuje autentyczny materiał językowy i rozpoznaje różnorakie aspekty gramatyki języka angielskiego na poziomieC1, wykorzystując zdobytą wiedzę teoretyczną w praktyce w formie ustnej i pisemnej.
Stosuje w praktyce skuteczne strategie rozwiązywania różnorodnych zadań egzaminacyjnych na poziomie C1.
Potrafi samodzielnie, analitycznie i krytycznie analizować, a także interpretować zdania i teksty pod kątem poprawności gramatycznej.
Przyswaja funkcje języka angielskiego i stosuje struktury gramatyczne w pasującym kontekście.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny
Kolokwium pisemne
Kolokwium ustne
Test
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje
Literatura
wybrane fragmenty:
‒ Carter, R, and McCarthy, M. [2006]. Cambridge grammar of English. A Comprehensive guide. Cambridge: CUP
‒ Eastwood, J. 2000. Oxford Practice Grammar. Oxford: OUP
‒ Foley, M., Hall, D. 2009. Advanced Learners’ Grammar. Longman.
‒ Foley, M., Hall, D. 2012. My Grammar Lab Advanced C1/C2. Pearson.
‒ Hewings, M. 2006. Advanced Grammar in Use. Second Edition. Cambridge: CUP.
‒ Hewings, M. 2009. Cambridge Grammar for CAE and Proficiency. Cambridge: CUP.
‒ Maciaszczyk, S., Szarkowska, A. 2012. Gramatyka języka angielskiego z ćwiczeniami. Wydawnictwo Naukowe PWN.
‒ Murphy, R. 1990. English Grammar in Use. Cambridge University Press.
‒ Nettle, M., Hopkins, D. 2003. Developing Grammar in Context. Cambridge: CUP.
‒ Skipper, M. 2002. Advanced Grammar & Vocabulary. Newbury: Express Publishing.
‒ Swan, M., Walter C. 2011. Oxford English Grammar Course. Advanced. Oxford University Press.
‒ Swan, M., Walter C. 2011. Oxford English Grammar Course. Intermediate. Oxford University Press.
‒ Thornbury, S. 2001. Uncovering Grammar. Heinemann.
‒ Thornbury, S. 2005. How to Teach Grammar. Harlow: Longman.
‒ Thornbury, S. 2006. Grammar. Oxford: OUP.
‒ Vince, M. 2003. First Certificate Language Practice. Macmillan.
‒ Walker, E., Elsworth, S. 2000. Grammar Practice for Upper Intermediate Students. Longman.
‒ Yule, G. 2001. Explaining English Grammar. Oxford: OUP.
‒ Zaorob, M.L., Chin, E. 2001. Games for Grammar Practice. Cambridge: CUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: