PNJA Fonetyka 13-ASL2XPFO22
Zajęcia są zorganizowane w formie warsztatów.
Ćwiczenia transkrypcji.
Cwiczenie wymowy w oparciu o dryle fonetyczne, dialogi, czytanki, przemówienia, odgrywanie ról, autentyczne materiały online.
W cyklu 2021/SL:
Celem kursu jest doskonalenie przez studentów wymowy w języku angielskim (standard brytyjski i amerykański). Najważniejsze aspekty to asymilacja, łączenie wyrazów, formy słabe, rytm i intonacja. W trakcie kursu studenci ćwiczą poszczególne aspekty wymowy, jak również naśladują wymowę rodowitych użytkowników języka angielskiego. Oprócz podręczników kursowych do celów dydaktycznych wykorzystywane są materiały elektroniczne – interaktywne słowniki wymowy oraz nagrania audio i wideo. Zajęcia są zorganizowane w formie warsztatów. |
W cyklu 2022/SL:
Celem kursu jest doskonalenie przez studentów wymowy w języku angielskim (standard brytyjski i amerykański). Najważniejsze aspekty to asymilacja, łączenie wyrazów, formy słabe, rytm i intonacja. W trakcie kursu studenci ćwiczą poszczególne aspekty wymowy, jak również naśladują wymowę rodowitych użytkowników języka angielskiego. Oprócz podręczników kursowych do celów dydaktycznych wykorzystywane są materiały elektroniczne – interaktywne słowniki wymowy oraz nagrania audio i wideo. Zajęcia są zorganizowane w formie warsztatów. |
W cyklu 2023/SL:
Celem kursu jest doskonalenie przez studentów wymowy w języku angielskim (standard brytyjski i amerykański). Najważniejsze aspekty to asymilacja, łączenie wyrazów, formy słabe, rytm i intonacja. W trakcie kursu studenci ćwiczą poszczególne aspekty wymowy, jak również naśladują wymowę rodowitych użytkowników języka angielskiego. Oprócz podręczników kursowych do celów dydaktycznych wykorzystywane są materiały elektroniczne – interaktywne słowniki wymowy oraz nagrania audio i wideo. Zajęcia są zorganizowane w formie warsztatów. |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
W cyklu 2023/SL: - Poziom znajomości języka angielskiego na poziomie A2 . | W cyklu 2020/SL: - Poziom znajomości języka angielskiego na poziomie A2 . | Ogólnie: - Poziom znajomości języka angielskiego na poziomie A2 . Pomyślne przejście rekrutacji na studia 1 stopnia na kierunku Filologia angielska z pedagogiką na WPA UAM w Kaliszu. | W cyklu 2022/SL: - Poziom znajomości języka angielskiego na poziomie A2 . | W cyklu 2021/SL: - Poziom znajomości języka angielskiego na poziomie A2 . |
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Potrafi artykułować i rozróżniać („wysłyszeć”) dźwięki (segmenty) angielskie (wymowa amerykańska) we wszystkich kontekstach alofonicznych, z zachowaniem niezbędnych kontrastów fonemicznych podczas pracy w laboratorium językowym.
Potrafi zrozumieć wypowiedź ustną rodowitego Amerykanina oraz Brytyjczyka jak również potrafi stosować we własnej wypowiedzi zasady prozodyczne takie jak: akcent w wyrazie, akcent zdaniowy, intonacja, formy słabe i zredukowane, łączenie pomiędzy wyrazami.
Potrafi potrafi stosować we własnej wypowiedzi zasady prozodyczne takie jak: akcent w wyrazie, akcent zdaniowy, intonacja, formy słabe i zredukowane, łączenie pomiędzy wyrazami.
Zna strategie uczenia się wymowy języka angielskiego (strategie budujące świadomość, przezwyciężające strach przed mówieniem i popełnieniem błędu, aktywizujące artykulatory mowy, budujące auto-ewaluację i autonomiczne uczenie się wymowy przez studenta)
Stosuje strategie uczenia się wymowy w języku angielskim odpowiednie dla swojego stylu uczenia się, wykonywanego zadania i założonego celu Potrafi zastosować narzędzia ICT w uczeniu się wymowy
Potrafi stosować zasady pragmatyki języka angielskiego (intonacja, akcent i emfaza w zdaniu w celu wyrażenia danych emocji np. dla zaznaczenia sympatii i uprzejmości lub niesmaku, dezaprobaty czy strachu)
Potrafi stosować symbole dźwięków tablicy IPA
Kryteria oceniania
Egzamin ustny
Prowadzana na bieżąco ocena postępów w nauce
Ocena na podstawie pracy studenta przez cały okres nauk
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencjei
Literatura
Zalecana literatura (wybrane fragmenty):
WARIANT AMERYKAŃSKI:
- Baker A., Goldstein S. 2008. Pronunciation Pairs 2nd Edition, New York: Cambridge University Press.
- Cameron, S. 2012. Perfecting Your English Pronunciation. New York: McGraw-Hill
- Collins, B., Mees, I. 2003. Practical Phonetics and Phonology, A resource book for students. London and New York: Routledge.
- Cook, A. 2000. American Accent Training (2nd ed). Barron's Educational Series.
- Gilbert, Judy.B. 2005. Clear speech. (3rd edition) Cambridge: Cambridge University Press.
- Sawala, K., Szczegóła, T., Jankowski, M. 2011. Say It Right. Multimedialny kurs wymowy i słownictwa angielskiego. Wersja 5.0. Swarzędz &Poznań: Oficyna Wydawnicza Atena Krzysztof Sawala & SuperMemo World sp. z.o.o.
- Weinstein, N. [2000]. Whaddaya say? Guided practice in relaxed speech (2nd edition). Pearson ESL.
- Wells, J. C. [2006]. English intonation. An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
- Wells, J.C. 2008. Longman pronunciation dictionary. (3rd ed.) London: Pearson.
ONLINE SOURCES:
- “American vs. British English - Vowel Sounds - Pronunciation differences”, https://www.youtube.com/watch?v=LIZ78RwhSPc
- “British English vs. American English: Pronunciation”, https://www.youtube.com/watch?v=MZjrjZPfK9A
- Norton, Donna. “Guide to English Phonetic System: Learn IPA Sounds in Phonetics”, https://custom-writing.org/blog/phonetics
WARIANT BRYTYJSKI
Bower, B. and Cunningham, S. 2000. New Headway Pronunciation Course. Upper-Intermediate. Oxford
University Press.
Hancock, Mark. 2012. English pronunciation in use: Intermediate. (2nd edition). Cambridge:
Cambridge University Press.
Hancock, M. 1995. Pronunciation Games. Cambridge: CUP
Hewings, M. 2007. English pronunciation in use (Advanced). Cambridge: Cambridge University
Press.
O’Connor, J.D. and J. Fletcher. 1991. Sounds English. London: Longman.
Ponsonby, M. 1995. How, now, brown, cow: A course in the pronunciation of English. Phoenix ELT
Additional online sources:
American vs. British English - Vowel Sounds - Pronunciation differences
https://www.youtube.com/watch?v=LIZ78RwhSPc
BBC Learning English Pronunciation
https://www.bbc.co.uk/learningenglish/english/features/pronunciation
Cambridge Dictionary , http://dictionary.cambridge.org/
Learn British accents and dialects – Cockney, RP, Northern, and more!
https://www.youtube.com/watch?v=nDdRHWHzwR4
Norton, Donna. “Guide to English Phonetic System: Learn IPA Sounds in Phonetics”,
https://custom-writing.org/blog/phonetics
Oxford Learner’s Dictionaries,
http://www.oxfordlearnersdictionaries.com/?oup_jspFileName=teacherSite.jsp&cc=gb
RP phonemes: pronunciation tips (BBC learning English)
https://www.youtube.com/watch?v=htmkbIboG9Q
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: