PNJA Pisanie i czytanie 13-ASL1XPPC
Kurs ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi typowymi formami pisania w języku angielskim, takimi jak opis, raport, recenzja i autobiografia, a także ze strukturą akapitu - podstawową jednostką każdego formalnego lub nieformalnego tekstu pisanego. Na zajęciach studenci zapoznają się z zasadami dobrego pisania (nacisk na styl, gramatykę i konstrukcje zdań, łączniki), rodzajami zdań w akapitach (zdanie wprowadzające temat, tworzenie argumentów i zdania końcowego) oraz najczęstszymi rodzajami akapitów w angielskim języku pisanym.
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
- Ćwiczenia związane mające na celu rozwinąć umiejętność kreatywnego pisania w postaci krótkiego opisu, krótkiej notki autobiograficzną (od 1-2 zdań do 1000 słów) w postaci komentarza, autorefleksji, opisu wydarzenia / postaci/ miejsca/ przedmiotu
- Czytanie, analiza i dyskusja nad tekstem wzorcowym w celu zidentyfikowania zasad organizacji typowego akapitu, eseju, streszczenia.
- Ćwiczenia związane ze strukturą akapitu i eseju: idea przewodnia („controlling idea”), zdanie tematyczne / główne („topic sentence”, „thesis”), zdania rozwijające główne i podrzędne („major / minor supporting sentences”, „arguments”), zdanie / akapit podsumowujący, spójność (unity/cohesion), logika (coherence).
- Planowanie i sporządzanie konspektu („outline”) akapitu oraz eseju ekspozycyjnego i argumentacyjnego.
- Poznanie i wyćwiczenie poprzez pisanie i korektę 3 podstawowych typów rozwinięcia akapitu: przez porównanie i różnice, przez porządek przyczynowo-skutkowy (cause/effect), oraz przez argumentację.
- Doskonalenie poprawności językowej oraz efektywności komunikacyjnej składni i konstrukcji gramatycznych, stylu/rejestru, interpunkcji, słownictwa akademickiego w zależności do potrzeb / intencji piszącego.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
- Zna i stosuje strategie pisania tekstów w języku angielskim: tzw. pre-writing strategies (postawienie tezy lub sformułowanie tematu, dobór modelu/formy akapitu lub eseju w zależności od tezy lub tematu, wykonanie planu pracy pisemnej, burza mózgu), samo-ewaluacji/ monitorowania procesu pisania przez studenta (samo-analiza, samo-korekta, zastąpienie), tzw. post-writing startegies (samo-edytowanie: praca własna studenta mająca na celu poprawę słownictwa i struktur zdań użytych w danej pracy pisemnej studenta, oraz jej struktury/formy)
- Pracuje w grupie nie tylko w celu realizacji postawionego zadania problemowego, ale również w trakcie procesu pisania (zadania mające na celu rozwijanie strategii pisania)
- Stosuje strategie uczenia się pisania tekstów w języku angielskim odpowiednie dla swojego stylu uczenia się, wykonywanego zadania i założonego celu
- Potrafi napisać krótkie opowiadania (od 1-2 zdań do 1000 słów) w postaci komentarza, opisu wydarzenia / postaci/ miejsca
- Pisze krótką notkę autobiograficzną (od 1-2 zdań do 1000 słów) w postaci komentarza, autorefleksji, opisu wydarzenia / postaci/ miejsca
- Konstruuje i pisze spójny, logiczny, wyczerpujący i poprawny językowo akapit ekspozycyjny oraz argumentacyjny w zależności od postawionego bądź sformułowanego przez siebie tematu (porównanie/kontrast, przyczyny/skutki, opis/analiza procesu), na około 200 słów, także w warunkach ograniczenia czasowego, z poszanowaniem prawa autorskiego.
Kryteria oceniania
Portfolio
Prowadzana na bieżąco ocena postępów w nauce/ Ocena na podstawie pracy studenta przez cały okres nauki
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje
Literatura
Bailey, Stephen. 2004. Academic Writing. A Practical Guide for Students (3rd edition). London:
Routledge.
Evans, Virginia. 2018. Successful Writing Proficiency. Express Publishing.
McCarthy, Michael and Felicity O’Dell. 2008. Academic vocabulary in use. Cambridge University Press.
Oshima, Alice and Ann Hogue. 2006. Writing Academic English: Fourth Edition. Pearson
Education.
Zemach D.E., Islam C. 2006. Writing in paragraphs: From sentence to paragraph.
Learn. (2018, February 13). How to Write an Autobiography [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=_FKr_fcPJY8
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: