Pedagogika ogólna 13-ASL1XPDO
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki w strukturze nauk
o wychowaniu człowieka i pedagogiki ogólnej w strukturze nauk pedagogicznych.
Ma elementarną wiedzę o podstawowych kategoriach pedagogicznych problematyki wychowania – istotnych dla Filologii angielskiej z pedagogiką.
Ma uporządkowaną wiedzę o genezie, istocie, zróżnicowaniu
i poziomach refleksji pedagogicznej (istotnej dla kształcenia filologicznego).
Potrafi umiejętnie argumentować wieloaspektowe zagadnienia pedeutologii w pedagogice ogólnej (symptomatyczne także dla Filologii angielskiej z pedagogiką).
Ma świadomość obecności swoistego języka współczesnej pedagogiki, kształcąc myślenie o edukacji – od potocznego obciążonego stereotypami do myślenia naukowo – krytycznego (wynikającej z wiedzy z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa).
Dostrzega, wskazuje i rozróżnia antynomie, kontrasty i dwuznaczności we współczesnej pedagogice (istotne w perspektywie studiów lingwistycznych – j. brytyjskiego i j. amerykańskiego).
Kryteria oceniania
F – merytoryczna dyskusja studentów z prowadzącym zajęcia
na temat problematyki wychowania istotnej w kształceniu w zakresie filologii angielskiej; dyskusja o kwestiach podmiotowych i przedmiotowych
w pedeutologii (istotnych dla roli nauczyciela-anglisty)
P – ocena praktycznych sytuacji szkolnych w procesach kształcenia w strefie poznawczej anglistyki; prezentacje i projekty grupowe; egzamin – kolokwium pisemne
Literatura
1. Artykuły prasowe i internetowe uszczegóławiające omawiane zagadnienia.
2. Dudzikowa M., Czerpaniak – Walczak M. Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Gdańsk 2007 – 2010
3. Fragmenty filmów dokumentalnych i fabularnych uszczegóławiające omawiane zagadnienia.
4. Gnitecki J. Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej. Poznań 2007
5. Hejnicka – Bezwińska T. Pedagogika ogólna. Warszawa 2008
6. Huther G., Hauser U. Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty. Słupsk 2014
7. Krüger H.H. Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Gdańsk 2005
8. Kruszewski K. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela; Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa 2007/2008
9. Kunowski St. Podstawy pedagogiki współczesnej. Warszawa 1993
10. Marynowicz – Hetka E. Pedagogika społeczna – podręcznik akademicki. Warszawa 2006
11. Murzyn A. Wokół Kena Robinsona, kreatywnego myślenia o edukacji. Kraków 2013
12. Pedagogika. Podręcznik akademicki, cz. I, II. Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego. Warszawa 2003
13. Szulz R. Wykłady z pedagogiki ogólnej, tom I/ II/ III. Toruń 2003/2007/2009
14. Śliwerski B. (red. naukowa) Pedagogika, tom I, II, III. Gdańsk 2006
15. Wasylczyk P. Prezentacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko. Warszawa 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: