Przygotowanie praktyk – laboratorium pedagogiczne 12-TKn35
student
Posiada wiedzę dotyczącą procesu diagnozowania uczniów i oraz ich środowisk wychowawczych, a także zasad i metod ewaluacji edukacyjnej w szkole (instytucjach oświatowych)
Zna podstawowe techniki i metody diagnostyczne dobrane do potrzeb i możliwości uczniów oraz potrafi je wykorzystywać w diagnozowaniu funkcjonowanie poznawczego, społecznego i emocjonalno-motywacyjnego uczniów
Potrafi skonstruować i zastosować narzędzia służące do oceny zespołu klasowego (struktura socjometryczna, przywództwo, klimat klasowy, role grupowe). Potrafi na tej podstawie planować pracę wychowawczą
Zna schemat studium indywidualnego przypadku i potrafi sporządzić je na podstawie wyników zaprojektowanych badań diagnostycznych wraz ze wskazówkami do dalszej pracy z uczniem
Zna organizację procesów wychowania w szkole. Zna cel i zasady konstruowania programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły. Zna obowiązki wychowawcy klasy w zakresie planowania, prowadzenia i dokumentowania pracy wychowawczej.
Rozumie konieczność rozwijania swych kompetencji wychowawczych, jest gotów pogłębiać swą wiedzę i doskonalić umiejętności w tym zakresie.
Posiada wiedzę na temat uczennic i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w różnego typu szkołach ponadpodstawowych i ma wyobrażenie jak oni mogą funkcjonować
Zna podstawowe techniki i metody diagnostyczne dobrane do potrzeb i możliwości uczniów oraz potrafi je wykorzystywać w diagnozowaniu funkcjonowanie poznawczego, społecznego i emocjonalno-motywacyjnego uczniów
Wie jak powinna wyglądać praca dydaktyczno-wychowawcza z uczniami z specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w różnych typach szkół ponadpodstawowych
Wie jak wygląda pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole i co to są klasy integracyjne i terapeutyczne
Literatura
Antoszewska B., Wójcik M. (2015), Diagnoza i metody wspomagania rozwoju, Olsztyn.
Brotherton G., Davies H., McGillivray G., red. (2014), Praca z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa.
Brzezińska A., Socjometria, w: Metody badań psychologicznych. Wybór tekstów, Warszawa 2004.
Jarosz E., Wysocka E., (2006), Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa.
Lisowska E., (2008), Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną, Wszechnica Świętokrzyska, Kielce.
Janowski A., (2002) Poznawanie ucznia. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa.
Niemierko B., (2009), Diagnostyka edukacyjna: podręcznik akademicki, Warszawa.
Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M. (2004), Metody pracy z grupa w poradnictwie zawodowym, Warszawa.
Piszczek M., (2011), Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka: wybrane zagadnienia,
Kompendium, Warszawa.
Riebisch R., Luszczyński H., (2014), Diagnoza typów uczniów, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.
Skałbania B., (2013), Diagnoza pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków.
Brotherton G., Davies H., McGillivray G., red. (2014), Praca z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa.
Niemierko B., (2009), Diagnostyka edukacyjna: podręcznik akademicki, Warszawa.
Place M., Julian E. D, Dzieci i młodzież w kłopocie. WSiP, Warszawa 1998.
Skałbania B., (2013), Diagnoza pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków.
Wosik-Kawal D., Zubrzycka-Maciąg T., Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela. IMPULS, Kraków 2011.
Ribner N.R., Terapia nastolatków, GWP, Gdańsk 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: