Praktyka psychologiczno-pedagogiczna w szkole ponadpodstawowej 12-PRAKT-2-Z
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Specyfika pracy w obszarze organizacji pracy szkoły ponadpodstawowej
• zadania charakterystyczne dla placówki danego typu
• środowisko działania szkoły (struktura organizacyjna oraz zadania i rola poszczególnych podmiotów procesu kształcenia, w tym dyrektora szkoły, pedagoga/psychologa szkolnego, rady pedagogicznej, wychowawczy)
• organizacja pracy szkoły ponadpodstawowej: kultura organizacyjna szkoły (procedury; dokumentacja i obieg dokumentów; rodzaje dokumentów, np: statut szkoły, plan pracy szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny)
• bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza nią
• rola i zadania działających w szkole społecznych organów;
Specyfika w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej
• zadania psychologa i pedagoga i ich realizacja
• współpraca pedagoga i psychologa z nauczycielami
• specyfika trudności wychowawczych w szkole ponadpodstawowej
Specyfika pracy nauczyciela i wychowawcy klasy w szkole ponadpodstawowej
• obowiązki wychowawcy klasy (warsztat pacy nauczyciela-wychowawcy, dokumentacja pracy z wychowawczej, sprawozdania, analizy wynikowe itp.)
• praca wychowawcza nauczyciela przedmiotowego
• realizacja zasad edukacji włączającej w szkole ponadpodstawowej
• pozalekcyjna oferta szkoły ponadpostawowej (zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, koła zainteresowań, przerwa, organizacja wycieczek szkolnych i wyjść klasowych)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
Ma wiedzę dotyczącą organizacji, struktury i funkcjonowania szkoły ponadpodstawowej.
Zna i rozumie organizację, statut i plan pracy szkoły ponadpodstawowej, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego.
Zna i rozumie zadania i obowiązki nauczyciela w szkole ponadpodstawowej (także w zakresie zapewniania uczniom bezpieczeństwa).
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawcy klasy, jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęcia wychowawcze w szkole ponadpodstawowej.
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli przedmiotów w szkole ponadpodstawowej.
Potrafi wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas w szkole ponadpodstawowej.
Potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli w szkole ponadpodstawowej, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich.
Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze w szkole ponadpodstawowej pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych.
Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk w szkole ponadpodstawowej.
Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
- bardzo dobry (5,0): aktywny i kreatywny udział w praktykach, bardzo dobre wykonanie zadanych zadań w sposób kreatywny i twórczy,
- dobry plus (4,5): aktywny udział w praktykach i dobre wykonanie zadanych zadań w sposób twór-czy,
- dobry (4,0): udział w praktykach i wykonanie zadanych zadań,
- dostateczny plus (3,5): udział w praktykach i niekompletne wykonanie zadanych zadań,
- dostateczny (3,0): udział w praktykach i połowiczne wykonania zadanych zadań, brak któregoś z zadań,
- niedostateczny (2,0): nieusprawiedliwione nieuczestniczenie w praktykach, brak wykonania zadań
Literatura
Zalecana literatura:
Dokumenty dotyczące organizacji szkoły i realizacji zadań szkoły ponadpodstawowej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: