Podstawy psychologii dla nauczycieli 2C 12-PPs-2C-róż
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Proces funkcjonalnej i dysfunkcjonalnej adaptacji adolescenta do świata dorosłych; sytuacja konfliktu zewnętrznego i wewnętrznego; dynamika sytuacji psychologicznej adolescenta
Dynamika i struktura wieku rozwojowego adolescenta: kryzys 13 rż, okres stabilny dorastania, kryzys funkcjonalny tożsamość versus pomieszanie tożsamości; proces formowania tożsamości; faza: rozproszenia tożsamości, tożsamości negatywnej, osiągniętej tożsamości, statusy tożsamości (tradycyjne i współczesne podejścia)
Kierowanie sytuacją szkolną adolescenta; fizyczne i społeczne aspekty sytuacji szkolnej; rola moratorium społecznego; rozbudzanie zainteresowań i wyobraźni; stymulowanie twórczego i krytycznego myślenia
Samokontrola i samoopanowywanie; identyfikacja z „innymi” i uczenie się zgodnie z własnymi zainteresowaniami; podejmowanie decyzji i zachowywanie wierności sobie i innym; dynamika i struktura funkcji psychicznych w okresie adolescencji (centralna rola funkcji myślenia pojęciowego)
Projektowanie jako najważniejsza rozwojowo forma działalności w okresie adolescencji; tworzenie pojęć teoretycznych; myślenie hipotetyczno-dedukcyjne
Kryzysy religijne, duchowe. Rozpoznawanie, interpretacja, przepracowanie
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
Zna i rozumie mechanizm psychicznej adaptacji adolescenta, identyfikuje charakterystyczny dla wieku rodzaj motywacji, mechanizm funkcjonowania osobowości, poznawczego ustosunkowywania się, komunikowania się, uczenia się i różnice indywidulane w tym zakresie oraz możliwe zaburzenia
Rozumie centralne znaczenie w rozwoju adolescenta uczenie się zgodnie z zainteresowaniami, myślenia hipotetyczno-dedukcyjnego i pojęciowego, moralności postkonwencjonalnej, formowania się poczucia tożsamości, przyczyny nieprawidłowości w przebiegu procesu ich rozwoju oraz późniejsze rozwojowo skutki wynikające z tych nieprawidłowości
Potrafi rozpoznać symptomy prawidłowego i nieprawidłowego przebiegu procesu rozwoju adolescenta w obszarze rozwoju osobowości, funkcji intelektualnych, duchowych, funkcji społeczno-emocjonalnych, wolicjonalnych, moralności, komunikacji i współpracy.
Potrafi dostosować sytuację nauczania przedmiotu do możliwości uczenia się adolescenta
Jest gotów do wspierania adolescenta w zakresie uczenia się przedmiotowej wiedzy, nabywania umiejętności i kształtowania nastawień oraz postaw religijnych
Jest gotów do interweniowania w momencie rozpoznania sytuacji zagrażającej rozwojowi adolescenta, w tym w wymiarze życia duchowego i religijnego
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
- bardzo dobry (5,0): 80% obecności i aktywność na zajęciach, bardzo dobre wykonanie zadanych zadań w sposób kreatywny i twórczy,
- dobry plus (4,5): 80% obecności na zajęciach i dobre wykonanie zadanych zadań w sposób twórczy,
- dobry (4,0): 80% obecności na zajęciach i wykonanie zadanych zadań,
- dostateczny plus (3,5): 80% obecności na zajęciach i niekompletne wykonanie zada-nych zadań,
- dostateczny (3,0): 80% obecności na zajęciach i połowiczne wykonania zadanych za-dań, brak któregoś z zadań,
- niedostateczny (2,0): nie usprawiedliwiona nieobecność na więcej niż 80% zajęciach, brak wykonania zadań,
Literatura
Zalecana literatura:
Bardziejewska, M. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać potencjał nastolatków. W: A. Brzezińska (red.). Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. (345-377). Gdańsk: GWP.
Makselon J. (1990), Psychologia dla teologów, Kraków 1990.
Smykowski, B. (2012). Okres dorastania. W: B. Smykowski. Psychologia kryzysów w kul-turowym rozwoju dzieci i młodzieży. (172-181). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Smykowski, B. (2013). Wybory życiowe a radzenie sobie z poczuciem utraconych korzy-ści. Polityka społeczna, 2, 14-21.
Ziółkowska, B. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać. W: A. Brzezińska (red.). Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. (379-422). Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: