Podstawy psychologii dla nauczycieli 12-PPs-1W
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Cele i zadania psychologii, możliwości wykorzystania psychologii w szkole. Myślenie krytyczne w pracy nauczyciela. Podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowa i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rola uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia.
Psychologiczne koncepcje człowieka i ich odniesienie do procesów edukacyjnych w szkole
Teorie integralnego rozwoju ucznia.. Różnice indywidualne wśród uczniów.
Zaburzenia rozwojowe i ich konsekwencje dla funkcjonowania społecznego i edukacyjnego dzieci: zaburzenia nastroju, zaburzenia zachowania, zaburzenia lękowe, niepełnosprawność fizyczna i intelektualna.
Zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuacje interpersonalne w szkole, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia.
Media i mechanizmy ich działania oraz i ich wpływ na wychowanie oraz rozwój dzieci i młodzieży.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Posiada wiedzę psychologiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania – uczenia się
Posiada wiedzę na temat psychologicznych koncepcje człowieka
Potrafi wskazać występujące pomiędzy uczniami różnice indywidualne
Posiada wiedzę pozwalającą na wstępnie zdiagnozowanie zaburzeń rozwojowych charakterystycznych dla wieku szkolnego
Potrafi wytłumaczyć istotę zachowań społecznych takich jak stereotypy, uprzedzenia, agresja i uległość w sytuacjach rzeczywistości szkolnej.
Zna mechanizmy wychowawczego i rozwojowego oddziaływania mediów
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne okre-ślone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne okre-ślone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura:
Appelt, K., Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka. W: A. Brzezińska (red.). Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk: 2005, s. 259-301.
Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa 20014.
Czarnecki K., Psychologia różnic indywidualnych cech człowieka, Sosnowiec 2014.
Doliński D., Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańsk 2009.
Fontana D., Psychologia dla nauczycieli, Poznań 2008.
Gerring R.J., Zimbardo Ph.G., Psychologia i życie, Warszawa 2012.
Harwas-Napierała B., Trempałą J., Psychologia rozwoju człowieka. T.2 Rozwój funkcji psy-chicznych, Warszawa 2014.
Wiliński, P., Wiek szkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać. W: A. Brzezińska (red.). Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk: 2005, s. 303-343.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: