Podstawy psychologii dla nauczycieli 1C 12-PPs-1C
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu
Modele uczenia się, koncepcje klasyczne i współczesne. Metody i techniki uczenia się: strategie poznawcze i metapoznawcze
Metody i techniki uczenia się: psychologia różnic indywidualnych - różnice indywidualne w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego, stylu uczenia się. Trudności w uczeniu się, przyczyny i strategie pracy z nimi.
Metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań: rozpoznawanie zasobów i ograniczeń, poszerzanie autonomii i samodzielności; samoregulacja w procesie uczenia się.
Motywacja, emocje i procesy wolicjonalne w procesie uczenia się.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Zna i rozumie poznawcze i pozapoznawcze uwarunkowania procesu uczenia się
Zna i rozumie rolę motywacji, emocji i procesów wolicjonalne w procesie uczenia się.
Potrafi rozpoznawać różnice indywidualne w procesie uczenia się u siebie i uczniów
Potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się
Potrafi identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań, tworzyć sytuacje motywujących do nauki uczniów szkół podstawowych
Jest gotów do inspirowania i angażowania uczniów do samodzielnego, odpowiedzialnego i zaangażowanego uczenia się (zgodnie z ideą uczenia się przez całe życie)
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
- bardzo dobry (5,0): 80% obecności i aktywność na zajęciach, bardzo dobre wykonanie zadanych zadań w sposób kreatywny i twórczy,
- dobry plus (4,5): 80% obecności na zajęciach i dobre wykonanie zadanych zadań w sposób twórczy,
- dobry (4,0): 80% obecności na zajęciach i wykonanie zadanych zadań,
- dostateczny plus (3,5): 80% obecności na zajęciach i niekompletne wykonanie zada-nych zadań,
- dostateczny (3,0): 80% obecności na zajęciach i połowiczne wykonania zadanych za-dań, brak któregoś z zadań,
- niedostateczny (2,0): nie usprawiedliwiona nieobecność na więcej niż 80% zajęciach, brak wykonania zadań
Literatura
Zalecana literatura:
Fontana D., Psychologia dla nauczycieli, Poznań 2008
Kowalik S., Psychologia ucznia i nauczyciela. Podręcznik akademicki, Warszawa 2011.
Ledzińska M., Czerwińska E., Psychologia nauczania, ujęcia poznawcze, podręcznik akade-micki, Warszawa 2011.
Makselon J., Psychologia dla teologów, Kraków 1995.
Mietzel G.: Psychologia kształcenia. GWP, Gdańsk 2002.
Zimbardo Ph.G., Johson R., Mc. Cann V., Psychologia kluczowe koncepcje. T.2 Motywacja i uczenie się, Warszawa 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: