Podstawy pedagogiki dla nauczycieli 1C 12-PPed-1C
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Rozwój grupy – ewolucja roli wychowawcy jako lidera grupy
Kontrakt wychowawczy – wspieranie samorządności i podmiotowości uczniów. Społ.-kult. życie klasy
Style kierowania grupą i ich konsekwencje dla klimaty klasy oraz efektywności pracy
Dyscyplina w klasie szkolnej – różne podejścia, zróżnicowane rozwiązania praktyczne
Integracja klasy – praktyczne rozwiązania. Klasa jako zespół. Rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej,
Edukacja na rzecz równości oraz profilaktyka antydyskryminacyjna w szkole jako adekwatne działania wobec przejawów dyskryminacji rówieśniczej
Zasady współpracy nauczyciele – rodzice oraz prawne aspekty tych relacji. Role pełnione przez rodziców w środowisku szkolnym
Zasady organizacji zebrań i spotkań z rodzicami
Szkoła otwarta – partnerstwo edukacyjne
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
Zna i rozumie specyfikę pracy z klasą z uwagi na proces rozwoju grupy. Rozumie potrzebę dostosowania funkcjonowania w roli lidera do potrzeb grupy. Potrafi animować życie społ-kult. klasy.
Zna i stosuje zasady zawierania kontraktu wychowawczego z klasą, potrafi zaplanować takie zajęcia
Zna style kierowania grupą i rozumie ich skutki dla efektywności pracy klasy oraz klimatu w nim panującego
Rozumie czym jest dyscyplina w klasie szkolnej i zna praktyczne sposoby dążenia do jej utrzymania (zna potencjał i ograniczenia różnych koncepcji dyscypliny w relacjach edukacyjnych)
Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia integrujące grupę, animujące działania zespołowe uczniów, wspierające samorządności autonomię uczniów
Ma wiedzę na temat indywidualnych i społecznych konsekwencji stereotypów, uprzedzeń oraz mechanizmów dyskryminacji rówieśniczej. Rozpoznaje przesłanki dyskryminacji rówieśniczej
Posługuje się zasadami i normami etycznymi, kierując się empatią i poczuciem odpowiedzialności za podjęcie działań profilaktycznych i interwencyjnych wobec przejawów dyskryminacji rówieśniczej
Zna zasady i prawne aspekty współpracy nauczyciele – rodzice w tym dotyczące organizacji zebrań i spotkań z rodzicami
Rozumie ideę partnerstwa edukacyjnego, potrafi podać przykłady jej realizacji w praktyce szkolnej
Zna zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela i je realizuje w pracy z klasą/uczniami (obowiązki wychowawcy klasy oraz metodykę pracy)
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
- bardzo dobry (5,0): 80% obecności i aktywność na zajęciach, bardzo dobre wykonanie zadanych zadań w sposób kreatywny i twórczy,
- dobry plus (4,5): 80% obecności na zajęciach i dobre wykonanie zadanych zadań w sposób twórczy,
- dobry (4,0): 80% obecności na zajęciach i wykonanie zadanych zadań,
- dostateczny plus (3,5): 80% obecności na zajęciach i niekompletne wykonanie zadanych zadań,
- dostateczny (3,0): 80% obecności na zajęciach i połowiczne wykonania zadanych zadań, brak któregoś z zadań,
- niedostateczny (2,0): nie usprawiedliwiona nieobecność na więcej niż 80% zajęciach, brak wykonania zadań,
Literatura
Zalecana literatura (wskazane podczas zajęć fragmenty poniższych pozycji):
Czytanki o edukacji –dyskryminacja, red. D. Obidniak, Warszawa 2011
Edukacja antydyskryminacyjna. Ostatni dzwonek! O deficytach systemu edukacji formalnej w obszarze przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami. Raport z badań, red. M. Chustecka, E. Kielak, M. Rawłuszko, Warszawa 2016.
Gwizdek B., Sołtys E., Integracja klasy, "Remedium", 2005 nr 5.
Jankowski B., Sposoby na trudne zachowania uczniów: utrzymanie dyscypliny w klasie, kultura osobista uczniów, zawieranie kontraktów szkolnych, Warszawa 2012.
Kołodziejczyk J., Dyscyplina w klasie. Metody i techniki interwencji, Kraków 2005.
Kompetencje międzykulturowe dla wszystkich. Przygotowanie do życia w różnorodnym świecie, red. F. Brotto, J. Huber, K. Karwacka-Vögele, G. Neuner, R. Ruffino, R. Teutsch, Warszawa 2014
Kopciewicz L., Grzeczne dziewczynki, niegrzeczni chłopcy – wytwarzanie różnic rodzajowych w dydaktyczno-wychowawczej pracy szkoły, w: Wychowanie tom 4. Pojęcia -Procesy - konteksty. Ku demokracji poprzez edukację, red. M. Czerepaniak-Walczak, M. Dudzikowa, Sopot 2007.
Materiały Fundacji na rzecz Różnorodności Społecznej: Czy równe traktowanie w szkole jest możliwe? Zbiór materiałów dla kadry szkół, Warszawa 2016; Dyskryminacja i równe traktowanie – najważniejsze pojęcia i definicje, Warszawa 2015.
Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa 2009.
Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005.
Rockwell S., A co mi zrobisz? Od chaosu do współpracy w klasie, Warszawa 2008.
Rogers B., Trudna klasa. Opanować, wychować, nauczyć.., Otwock 2006.
Stereotypy i uprzedzenia, red. C. N. Macrae, Ch. Stangor, M. Hewstone, Gdańsk 1999
Tarkowska E., "Nie masz kasy, jesteś nikim". O pogłębianiu nierówności w szkole, w: Wychowanie tom 4. Pojęcia -Procesy - konteksty. Ku demokracji poprzez edukację, red. M. Czerepaniak-Walczak, M. Dudzikowa, Sopot 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: