Prawne aspekty pracy szkoły 12-PAPS
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wykładnia terminów: zakład administracyjny, prawo oświatowe, system oświaty, placówka oświatowa, nauczyciel, pragmatyka zawodowa, odpowiedzialność prawna, obowiązki edukacyjne.
Wykładnia terminów: małoletność, pełnoletność, zdolność prawna, zdolność do czynności prawnych, władza rodzicielska, piecza nad osobą.
Omówienie regulacji prawnych dotyczących systemu oświaty z uwzględnieniem aktów tzw. prawa wewnątrzszkolnego (także w zakresie dot. pomocy psychologiczno-pedagogicznej)
Omówienie rodzajów oraz sposobów realizacji obowiązków edukacyjnych.
Charakterystyka statusu prawnego nauczyciela. Omówienie zakresu obowiązków i podstaw odpowiedzialności prawnej nauczycieli. Prezentacja katalogu praw dziecka oraz zasad prawnych stanowiących klauzule generalne w postępowaniach z udziałem dziecka (zasada dobra dziecka, zasada prymatu rodziców w wychowaniu dziecka).
Prezentacja katalogu praw dziecka oraz zasad prawnych stanowiących klauzule generalne w postępowaniach z udziałem dziecka (zasada dobra dziecka, zasada prymatu rodziców w wychowaniu dziecka) oraz podstawowych aktów prawnych regulujących postępowanie z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Zna i rozumie podstawową terminologię: zakład administracyjny, prawo oświatowe, system oświaty, placówka oświatowa, nauczyciel, pragmatyka zawodowa, odpowiedzialność prawna, obowiązki edukacyjne
Zna podstawową terminologię z zakresu prawa cywilnego oraz rodzinnego odnoszącą się do statusu prawnego dziecka (małoletność, pełnoletność, zdolność prawna, zdolność do czynności prawnych, władza rodzicielska, piecza nad osobą)
Posiada orientację w zakresie podstaw prawnych regulujących system oświaty w Polsce, w tym tzw. prawa wewnątrzszkolnego oraz regulacje prawne związane z pomocą psychologiczno-pedagogiczną
Posiada orientację w zakresie sytuacji prawnej dziecka realizującego obowiązki edukacyjne oraz realizacji obowiązków edukacyjnych
Posiada podstawową wiedzę dot. statusu, praw i obowiązków nauczyciela odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy, pragmatyki zawodowej
Posiada orientację w katalogu praw dziecka oraz podstaw prawnych postępowania z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a także krajowe i międzynarodowe regulacje dotyczące praw człowieka, dziecka, ucznia (także z niepełnosprawnościami)
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
- bardzo dobry (5,0): 80% obecności i aktywność na zajęciach, bardzo dobre wykonanie zadanych zadań w sposób kreatywny i twórczy,
- dobry plus (4,5): 80% obecności na zajęciach i dobre wykonanie zadanych zadań w sposób twórczy,
- dobry (4,0): 80% obecności na zajęciach i wykonanie zadanych zadań,
- dostateczny plus (3,5): 80% obecności na zajęciach i niekompletne wykonanie zadanych zadań,
- dostateczny (3,0): 80% obecności na zajęciach i połowiczne wykonania zadanych zadań, brak któregoś z zadań,
- niedostateczny (2,0): nie usprawiedliwiona nieobecność na więcej niż 80% zajęciach, brak wykonania zadań,
Literatura
Zalecane akty prawne i literatura:
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 02 kwietnia 1997 r.
Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzeczpospolitą Polską 28 lipca 1993 .r
Konwencja o Prawach Dziecka z dnia 20 listopada 1989 r.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks Cywilny
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny
oraz wybrane rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej dot. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, działalności poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz kształcenia specjalnego.
Literatura:
Pilich M., Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, Warszawa 2011.
Szpet J., Gogolik M., Nauczanie religii w polskim przedszkolu i szkole, Poznań 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: