Zagadnienie tożsamości jako fundament relacji społeczno-kulturowych 12-MON-OG53
Opis treści kształcenia
Wprowadzenie w problematykę tożsamości – główne wymiary i ogólna charakterystyka zagadnienia
Typologia tożsamości
Modele teoretyczne tożsamości
Wybrane współczesne koncepcje tożsamości – koncepcja tożsamości M. Castellsa
Zasady organizacji życia społecznego
Procesy kształtujące społeczeństwa wielokulturowe oraz główne mechanizmy uniwersalizacji kulturowej
Kryteria wyodrębnienia i rodzaje grup kulturowych
Jednostki i grupy w określonej orientacji kulturowej
Kategorie relacji społeczno-kulturowych
Procesy poznawcze w kształtowaniu tożsamości i tworzeniu relacji społeczno-kulturowych – zagadnienie świadomości
Procesy poznawcze w kształtowaniu tożsamości i tworzeniu relacji społeczno-kulturowych – charakterystyka aktu poznawczego
Procesy poznawcze w kształtowaniu tożsamości i tworzeniu relacji społeczno-kulturowych – problem „Ja - świat”
Strategie budowania tożsamości – uwarunkowania podmiotowe i przedmiotowe
Strategie budowania tożsamości – analiza wybranych przykładów
Znaczenie światopoglądu i zaangażowania religijnego w problematyce kulturowej
Zagadnienie dialogu międzykulturowego i dialogu międzyreligijnego wobec wyzwań współczesnego świata: wybrane problemy i analiza zjawiska
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna wybrane pojęcia z filozofii kultury, teorii poznania, antropologii i socjologii ze szczególnym uwzględnieniem przedmiotu modułu
Rozumie współczesny pluralizm kulturowy, a także zna problematykę z tym związaną
Zna pojęcie tożsamości oraz proces kształtowania się różnych rodzajów tożsamości w zależności od określonego środowiska kulturowego
Rozumie znaczenie religii i doświadczenia religijnego w kształtowaniu się tożsamości i tworzeniu relacji społeczno-kulturowych
Zna różne rodzaje relacji i oddziaływań międzykulturowych
Dostrzega znaczenie światopoglądu w wymiarze jednostkowym i społecznym w kontekście problematyki przedmiotu modułu
Zna wybrane zagadnienia z teorii poznania i filozofii umysłu związane z tematyką przedmiotu modułu
Rozumie znaczenie i wpływ nowych środków przekazu na współczesną kulturę oraz możliwości ich oddziaływania na człowieka
Zna podstawy antropologii ze szczególnym uwzględnieniem antropologii chrześcijańskiej
Zna warunki dialogu międzykulturowego oraz potrafi wskazać na przeszkody, które go uniemożliwiają
Literatura
Zalecana literatura
E. Aronson, Człowiek – istota społeczna, Warszawa 2005
M. Golka, Imiona wielokulturowości, Warszawa 2010
J. Nikitorowicz, Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa, Białystok 1995
A. Suchocka, I. Królikowska, Kreowanie tożsamości kulturowej jako wyzwanie XXI, (w:) „Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych” kwartalnik 4/2014, https://bibliotekanauki.pl/articles/418869
W. J. Burszta, Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność, Poznań 2004
M. Wójcicka, Tożsamość w procesie komunikacji, (w:) Problemy i perspektywy badawcze humanistyki, „Artes Humanae” vol. 1 (2016), https//journals.umcs.pl/arte/article/view/1618/2642
M. Piłat-Borcuch, Pomiędzy tożsamością osobową a postawą społeczną, (w:) „Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska” 2013/65, https://bibliotekanauki.pl/articles/326877
J. A. Majcherek, Kultura, osoba, tożsamość. Z zagadnień filozofii i socjologii kultury, Kraków 2009
T. Paleczny, Socjologia tożsamości, Kraków 2008
T. Paleczny, Wymiary analizy relacji międzykulturowych, (w:) M. Banaś, F. Czech (red.), Relacje międzykulturowe jako przedmiot badań „Relacje międzykulturowe” 1/2017, Instytut Studiów Międzykulturowych – Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych UJ, Kraków 2017
K. Joniec-Bubula, Obraz świata w procesie tworzenia się tożsamości: światopogląd i ideologia, (w:) A. Gałdowa (red.), Tożsamość człowieka, „Psychologia Osobowości” t. 4, Kraków 2000
E. Firlit, Kłopoty z tożsamością w ponowoczesnym świecie, (w:) E. Firlit, J. Gładys-Jakóbik (red.), Wybrane problemy współczesnego świata w refleksji socjologicznej, Warszawa 2016
M. Banaś, F. Czech (red.), Relacje międzykulturowe jako przedmiot badań, „Relacje międzykulturowe” 1/2017, Instytut Studiów Międzykulturowych – Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych UJ, Kraków 2017
K. Waszczyńska, Wokół problematyki tożsamości, (w:) „Rocznik Towarzystwa Naukowego Płockiego” 2014/6, https://bibliotekanauki.pl/articles/466704
L. Wciórka, Teoria poznania, Poznań 1996
L. Wciórka, Filozofia człowieka, Warszawa 1982
J. Dębowski, O naturze świadomości. Samoświadomość – jej główne odmiany i funkcje, (w:) „Humanistyka i Przyrodoznawstwo” nr 20, Olsztyn 2014
S. Judycki, Świadomość i pamięć. Uzasadnienie dualizmu antropologicznego, Lublin 2004
S. Judycki, Natura relacji epistemicznej, „Analiza i Egzystencja” 17 (2012), Szczecin 2012
S. Kowalczyk, Podstawy światopoglądu chrześcijańskiego, Wrocław 1995
M. Rusecki (red.), Z zagadnień światopoglądu chrześcijańskiego, Lublin 1989
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: