Edukacja, praca i doradztwo zawodowe. Konteksty teorii i praktyki 12-MON-OG52
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
Wprowadzenie w problematykę przedmiotu – kluczowe pojęcia i koncepcje oraz podejścia badawcze w doradztwie zawodowym i pedagogice pracy
Instytucjonalne i problemowe obszary zastosowania doradztwa zawodowego w trakcie biegu życia człowieka
Diagnostyka w doradztwie zawodowym jako narzędzie do budowania świadomej kariery. Przegląd metod i narzędzi.
Wiedza i jej źródła w pracy doradcy zawodowego. Analiza trendów i mikotrendów – scenariusze przyszłości świata pracy
Globalny świat jako tło wzorców kariery – wyzwania i ograniczenia
Cechy współczesnego doradcy zawodowego – elementy warsztatu metodycznego
Ku czemu doradzać? Etyczne dylematy zawodu – badania własne
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu
i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
Zna pojęcia i koncepcje dotyczące rozwoju zawodowego człowieka, stadia i modele kariery
Potrafi wskazać podstawy prawne i zakres problematyki obejmującej zadania doradztwa zawodowego w Polsce
Posiada wiedzę i umiejętność w zakresie diagnozowania wartości, zainteresowań i predyspozycji w procesie podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych
Umiejętnie wyszukuje źródła informacji o trendach rynków pracy i zawodoznastwie i opierając się na nich, potrafi samodzielnie konstruować materiały metodyczne na potrzeby doradztwa zawodowego
Potrafi dokonać analizy czynników warunkujących zawodowy rozwój człowieka oraz rozumie potrzebę całożyciowego uczenia się i refleksji nad etyką zawodową
Wykorzystuje wiedzę do tworzenia modeli wsparcia w zakresie świadomego budowania karier i podejmowania roli pracownika w zestawieniu z pozostałymi rolami społecznymi w trakcie biegu życia
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
1. Sennett, R. (2008), Korozja charakteru, Warszawa: Wyd. Muza
2. Cybal-Michalska, A. (2014), Młodzież akademicka a kariera zawodowa. Kraków: Impuls
3. Rifkin, J (2001), Koniec pracy, Wrocław: Wydawnictwo Śląskie
4. Hatalska, N. (2021), Wiek paradoksów. Czy technologia nas ocali? Warszawa: Znak
5. Ostrowska, K. (2004), W poszukiwaniu wartości. Kraków: Rubikon
6. Buhler, CH. (1996), Bieg życia. Warszawa: PWN
7. Beck, U. (2004), Społeczeństwo ryzyka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
8. Krumboltz, J. (2009), Szczęście to nie przypadek, Gdańsk: GWP
9. Zeszyty informacyjno – metodyczne doradcy zawodowego, http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/spis-publikacji
10. Guichard, J. Huteau, M. (2005), Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Kraków
11. Piorunek, M. (2009). Bieg życia zawodowego człowieka. Poznań: UAM
12. Piorunek, M. (2004). Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji. Poznań: UAM
13. Skałbania, B. (2009), Poradnictwo pedagogiczne, Kraków: Impuls
14. Kargulowa, A. (2004), O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa: PWN
15. Duckworth, A. (2015), Upór, Warszawa: Studio Emka
16. Nawój-Połoczańska, J. (2018), Metoda projektu w doradztwie zawodowym, Warszawa: Difin
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: