Wczesno prenatalna śmierć dziecka. Specyfika sytuacji tanatycznej i wsparcie rodziny 12-MON-OG46
Opis treści kształcenia modułuzajęć/przedmiotu
Konceptualizacja statusu ontycznego i etycznego embrionu i płodu ludzkiego
Personalistyczny paradygmat prokreacji
Biologistyczny paradygmat prokreacji
Niepowodzenia położnicze: typologia, patomechanizm, epidemiologia
Poronienia kliniczne – aspekt ontologiczny i antropologiczny
Poronienia przedkliniczne – aspekt ontologiczny i antropologiczny
Status ontyczny i etyczny zwłok płodowych
Aksjologia rodzinnego pogrzebu dziecka poronionego
Poznawczo-emocjonalne następstwa straty prokreacyjnej dla rodziców
Doświadczenie żałoby po poronieniu dziecka
Wsparcie roniących rodziców ze strony personelu medycznego
Pomoc rodzin generacyjnych małżonków w przepracowaniu straty prenatalnej
Prawne uwarunkowania organizacji pogrzebu rodzinnego dziecka
Liturgia pogrzebu dziecka nieochrzczonego vs. "pokropek"
Pośmiertny los dzieci zmarłych bez chrztu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
w zaawansowanym stopniu podstawowe zagadnienia
filozoficzne, etyczne, psychologiczne i pedagogiczne
w zaawansowanym stopniu wieloaspektowe zagadnienia
dotyczące struktury ontycznej bytu ludzkiego, problemu
śmierci i nieśmiertelności, relacji ze społeczeństwem
w stopniu zaawansowanym podstawowe zagadnienia etyki i bioetyki oraz zasady i metodologię etycznej oceny zjawisk społecznych
w stopniu zaawansowanym podstawowe kwestie dotyczące dynamiki małych grup, małżeństwa i rodziny oraz umożliwiające prowadzenie poradnictwa rodzinnego
dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych
w kontekście tajemnicy człowieka stworzonego na obraz Boga, uchwycić specyficzne rysy chrześcijańskiej antropologii na tle współczesnego kontekstu kulturowego, a także prawidłowo rozpoznawać i oceniać role członków grupy i jej dynamikę
podjąć działania w zakresie przygotowania do małżeństwa i poradnictwa rodzinnego i małżeńskiego
kierowania się wrażliwością na dialog człowieka z Bogiem,
dialog międzyosobowy i wspólnotowy oraz na priorytety
służące realizacji podejmowanych działań
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia
dobry plus (+db; 4,5):bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia
dobry (db; 4,0):dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia
dostateczny plus (+dst; 3,5):zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia
dostateczny (dst; 3,0):zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia
niedostateczny (ndst; 2,0):niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia
Literatura
Zalecana literatura:
Ficoń M., Od piekła do nadziei zbawienia. Rozwój kwestii zbawienia dzieci zmarłych bez chrztu świętego
w teologii katolickiej i jej egzystencjalna doniosłość, Wydawnictwo Naukowe UPJPII, Kraków 2012.
Guzdek P., Rozpoznaj swoje dziecko we mnie… Rzecz o poronieniu samoistnym dziecka i jego pogrzebie, Wydawnictwo Scriptum, Kraków 2017.
Guzdek P., Pastoralne aspekty rodzinnego pogrzebu dziecka zmarłego na skutek poronienia klinicznego,
w: Rodzina w społeczeństwie – relacje i wyzwania, red. E. Osewska, ks. J. Stala, Wydawnictwo Naukowe UPJPII, Kraków 2019, s. 359-426.
Guzdek P., Kompendium pastoralne o rodzinnym pogrzebie dziecka martwo urodzonego i towarzyszeniu
w żałobie osieroconej rodzinie, Wydawnictwo św. Stanisława BM, Kraków 2020.
Guzdek P., Eklezjalny wymiar pogrzebu dziecka zmarłego bez chrztu w okresie prenatalnym.
Perspektywa rzymsko-katolicka, „SOTER. Religious Science Journal”, 2020, nr 73 (101), s. 21-37.
Guzdek P., Guzdek S., Poronienie kliniczne jako niepowodzenie położnicze rodziców – aspekt biomedyczny, „Roczniki Teologiczne”, z. 10 „Nauki o Rodzinie”, 2020, r. 67, s. 39-58.
Guzdek P., Jęczeń J., Clinical miscarriage from the perspective of multufaceted contexts of procerative loss, „Teologia i Moralność”, 2021, nr 1(29), vol. 16, s. 143-170.
Guzdek P., Kontrowersja animacji poczęciowej: spór nierozwiązywalny? Krytyczna ocena wybranych koncepcji animacji embrionu ludzkiego, „Teologia i Moralność”, 2021, nr 2 (30), vol. 16, s. 25-64.
Guzdek P., Aksjomedyczny model poronienia klinicznego. Inspiracje posługi pasterskiej bpa Stanisława Stefanka, w: Chciałbym spotkać każdego z was... Posługa bpa Stanisława Stefanka na rzecz rodziny,
red. ks. A. Pryba MSF, Wydział Teologiczny UAM, Poznań 2021, s. 55-108.
Hołub G., Osoba w labiryncie decyzji moralnych. Bioetyka w perspektywie personalistycznej, Wydawnictwo
św. Stanisława BM, Kraków 2014.
Kornas-Biela D., Pedagogika prenatalna. Nowy obszar nauk o wychowaniu, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009.
Machinek M., Spór o status ludzkiego embrionu, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2007.
Morciniec P., Bioetyka personalistyczna wobec zwłok ludzkich, Redakcja Wydawnictwo Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2009.
Od bólu po stracie do nadziei życia. Pogrzeb dziecka poronionego, red. J. Dziedzic, P. Guzdek, Wydawnictwo Naukowe UPJPII, Kraków 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: