Struktura medium - obraz przekłamanej chwili, czy obiektywna prawda o rzeczy i świecie. Człowiek między przyrodniczą a wirtualną rzeczywistością 12-MON-OG42
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
Definiowanie problemów badawczych i projektowych związanych z analizowanym komunikatem wizualnym i transformacją znaczenia.
Podstawy metodologii świadomego projektowania komunikatu wizualnego.
Przeprowadzenie analizy i syntezy wizualnej dotyczącej przekodowania komunikatu wizualnego.
Zapoznanie studentów z charakterystyką wielomedialnych technologii - analiza medium
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
Zna zasady z zakresu społecznego funkcjonowania człowieka oraz procesy komunikacyjne i mechanizmy ich funkcjonowania
Ma wiedzę o współczesnym życiu kulturalnym oraz o roli kultury w procesach wewnątrz i międzygrupowych
Zna zasady uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z różnych mediów
Ma wiedzę z wiązaną z problematyką zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy z uwzględnieniem ich chrześcijańskich korzeni
Zna modele komunikowania oraz obowiązki moralne twórców i odbiorców mass mediów, wie w jaki sposób twórczo wykorzystywać media i efekty medialne
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
(Można zmodyfikować opis wymagań)
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
1. Agata Maczyńska- Frydryszek, Psychofizjologia widzenia, PWSSP 1991
2. Allan Sekula, Społeczne użycia fotografii, Warszawa 2010; tu: O wynalezieniu znaczenia fotografii;
3. Roland Barthes, Światło obrazu, Warszawa 1995; tu: Studium i punctum;
4. Roland Barthes, Imperium znaków, Warszawa 1999
3. Pier Paolo Pasolini, Empirismo Eretico (fragmenty): Pisany język rzeczywistości, Uwagi na temat planu-sekwencji, Kod Kodów, Teoria styków, [w:] Jerzy Kossak, Kino Pasoliniego, Warszawa 1976;
4. Gilles Deleuze, Kino, Gdańsk 2008; tu: Rozdział III (Montaż).
5. Umberto Eco Czytanie świata, kraków 1999 tu: O zwierciadłach.
6. M. McLuhan, Wybór tekstów, Poznań 2001
7. Rudolf Arnheim, Myślenie wzrokowe, Gdańsk 2011; tu: Rozdział 7 (Pojęcia nabierają kształtu) i Rozdział 8 (Ikony, symbole, znaki);
8. Adrian Frutiger, Człowiek i jego znaki, Warszawa 2003; tu: Znaki podstawowe i Związki znaków;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: