Problem "Innego". Dialog międzykulturowy w dobie współczesności 12-MON-OG23
Opis treści kształcenia:
Część wykładowa
Wprowadzenie w teorię kultury i problematykę dialogu międzykulturowego – ogólna charakterystyka zagadnienia
Rodzaje ujęć kultury oraz charakterystyka opozycji: kultura/natura
Współczesne zjawiska oddziałujące na kulturę: globalizacja i glokalizacja
Wybrane formy kultury: kultura tradycyjna, kultura masowa, popkultura
Kategorie relacji międzykulturowych
Edukacja kulturowa
Wybrane koncepcje ujmujące zjawiska kulturowe (W. Welsch, U. Hannerz)
Wybrane koncepcje ujmujące zjawiska kulturowe (S. Huntington, A. Appadurai)
Część ćwiczeniowa:
Teoria komunikacji i znaczenie języka w zjawiskach kulturowych
Zagadnienie tożsamości w aspekcie jednostkowym i społecznym
Rola zaangażowania religijnego w budowaniu tożsamości kulturowej
Zagadnienie relatywizmu kulturowego i jego odmiany
Zagadnienie światopoglądu i jego znaczenie w problematyce kulturowej
Zagadnienie dialogu międzykulturowego wobec wyzwań współczesnego świata: wybrane problemy i analiza zjawiska
Dialog międzyreligijny a dialog międzykulturowy oraz aspekty dialogu międzykulturowego
Warunki i podstawy dialogu międzykulturowego
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna podstawowe pojęcia z filozofii kultury, antropologii, etnologii i socjologii kultury, ze szczególnym uwzględnieniem przedmiotu modułu
Rozumie współczesny pluralizm kulturowy, a także zna problematykę z tym związaną
Zna różne typy relacji i oddziaływań międzykulturowych
Rozpoznaje rożne rodzaje aktywności osobowej w procesie komunikacji oraz jej przydatności do dialogu
Zna warunki dialogu międzykulturowego oraz potrafi wskazać na przeszkody, które go uniemożliwiają
Zna teorię komunikacji oraz elementy teorii poznania, które uczestniczą w procesie komunikacji
Zna podstawy antropologii z szczególnym uwzględnieniem antropologii chrześcijańskiej
Rozumie znaczenie religii w problematyce dialogu międzykulturowego, a w tym także dialogu międzyreligijnego
Zna zagadnienie światopoglądu oraz tożsamości w wymiarze jednostkowym i społecznym w kontekście problematyki kulturowej
Rozumie rolę edukacji oraz wychowania człowieka w poszanowaniu do tradycji, w której wzrasta
Rozumie znaczenie i wpływ nowych środków przekazu na współczesną kulturę oraz możliwości ich oddziaływania na człowieka
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Czym różni się kultura masowa od popkultury?
Czym jest fundamentalizm kulturowy?
Jakie są cele edukacji kulturowej?
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Zalecana literatura
E. Aronson, Człowiek – istota społeczna, PWN, Warszawa 2005
M. Golka, Imiona wielokulturowości, Wydawnictwo Literackie MUZA, Warszawa 2010
M. Golka, Socjologia kultury, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2007
G. Zarzycka G., Dialog międzykulturowy. Teoria oraz opis komunikowania się cudzoziemców przyswajających język polski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2000
W. Welsch, Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury, tłum. B. Susła, J. Wietecki, (w:) R. Kubicki, (red.), Filozoficzne konteksty rozumu transwersalnego. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha, cz. 2, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1998
J. Nikitorowicz, Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 1995
U. Hannerz, Powiązania transnarodowe. Kultura, ludzie, miejsca, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006
A. Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Universitas, Kraków 2005
W. J. Burszta, Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2004
W. J. Burszta, Antropologia kultury, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1998
S. P. Huntington, Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Wydawnictwo Literackie MUZA, Warszawa 2001
B. Pasamonik, Globalizacja kultury czy glokalizacja kultur? , (w:) A. Firkowska-Mankiewicz (red.), Krótkie wykłady z socjologii: kategorie, problemy, subdyscypliny, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013
J. A. Majcherek, Kultura, osoba, tożsamość. Z zagadnień filozofii i socjologii kultury, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2009
T. Paleczny, Socjologia tożsamości, Krakowska Wyższa Szkoła im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków 2008
M. Banaś, F. Czech (red.), Relacje międzykulturowe jako przedmiot badań, (w:) „Relacje międzykulturowe” 1/2017, Instytut Studiów Międzykulturowych – Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych UJ, Kraków 2017
L. Wciórka, Teoria poznania, Poznań 1996
M. A. Krąpiec, Ja – człowiek, KUL, 2005
H. Zimoń (red.), Dialog międzyreligijny, TN KUL, Lublin 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: