Problem odpowiedzialności moralnej w kontekście zagadnienia wolnej woli 12-MON-OG22
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
Pojęcie odpowiedzialności i odpowiedzialności moralnej. Warunki przypisania odpowiedzialności moralnej.
Zasada kontroli i alternatywnych możliwości.
Zagadnienie intencji i wpływu przypadku. Traf konstytutywny i epistemiczny.
Problem wolności woli, determinizmu, indeterminizmu, kompatybilizmu i inkomaptybilizmu.
Zagadnienie trafu moralnego. Zagadnienie odpowiedzialności moralnej w kontekście religii teistycznych.
Stanowiska w sporze o traf moralny.
Stanowiska w sporze o traf moralny.
Problem dylematów moralnych i czynu o podwójnym skutku w kontekście odpowiedzialności moralnej.
Przedstawienie własnego stanowiska w sporze o traf moralny.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student/ka:
posiada podstawową wiedzę filozoficzną, etyczną, psychologiczną i pedagogiczną
zna w stopniu podstawowym zagadnienia etyki i bioetyki oraz zasady i metodologię etycznej oceny zjawisk społecznych
potrafi oceniać czyn o podwójnym skutku, określać interesy stron konfliktu i wykorzystać praktyczne umiejętności w zakresie mediacji
dostrzega i formułuje problemy teologiczno-moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego; postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
Filek Jacek, Filozofia odpowiedzialności XX wieku, Karków 2003.
Filozofia moralności. Postanowienie i odpowiedzialność moralna. Fragmenty filozofii analitycznej, red. J. Hołówka, Warszawa 1997.
T. Nagel, Traf w życiu moralnym,
M. Ossowska, Podstawy nauk o moralności.
J. Hołówka, J. Woleński, Wiedza o etyce, Bielsko-Biała 2008.
Szutta N., Współczesna etyka cnót, Gdańsk 2007.
Stachewicz K., W poszukiwaniu podstaw moralności, Kraków 2001
Spaemann R., Podstawowe pojęcia moralne, tłum. J. Merecki, Lublin 2000.
Maritain J., Dziewięć wykładów o podstawowych pojęciach filozofii moralnej, tłum. J. Merecki J., Lublin 2001.
Anzenbacher A., Wprowadzenie do etyki, tłum. J. Zychowicz, Kraków 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: