Arteterapia 12-MON-OG11
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
Wprowadzenie w problematykę i pojęcia związane z arteterapią. Świat sztuki, własne doświadczenia na tym polu jako droga terapeutycznej zmiany, wyzwolenia kreatywności, rozwoju dialogu
Obraz jako zagadka, obraz jako doświadczenie. Przykładowe analizy dzieł sztuki ujawniające komunikacyjny potencjał sztuki, prowokujące dialog, wymianę, integrację w grupie
Warsztaty plastyczne przy pomocy różnych mediów i technik (wybrane tematy: autoportret, marzenia)- możliwość własnej ekspresji twórczej, eksplorowania „ja”, kreatywności
Teatr- forma wspólnotowego działania
Muzyka; wykorzystanie technik aktywnych i receptywnych; profilaktyka stresu
Sztuka słowa. Zabawy słowne, poezja jako trening wyobraźni, kreatywności. Opowieść- kreowanie rzeczywistości, własnego „ja
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
Zna ogólną koncepcję i pojęcia terapii przez sztukę. Rozumie związek arteterapii z oddziaływaniem resocjalizacyjnym i profilaktyką zagrożeń społecznych
Potrafi wykorzystać kontakt ze sztuką, rozmaite działania na polu artystycznym jako trening kreatywności, sposoby integracji grupy, rozbudzania wyobraźni
Rozwija umiejętność komunikacji interpersonalnej, wzbogaca wiedzę i wrażliwość na komunikacyjny potencjał sztuki, rozwija percepcję wizualną i wyobraźnię
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
-M.Konopczyński, Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa, 2007
-W.Karolak, B.Kaczorowska, Arteterapia. Od rozważań nad teorią do zastosowań praktycznych, Łódź, 2011
-I.Zochniak, Wychowawcze znaczenie sztuki w procesie resocjalizacji, w:”Opieka.Wychowanie.Terapia, 2005, 1-2
-E.Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997
-J.Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, różne wydania
- D.Arrase, Nie widać nic. Opowiadanie obrazów, Kraków, 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: