Zagrożenia i konsekwencje marksizmu kulturowego 12-MON-GZ09
Opis treści kształcenia
Wprowadzenie w problematykę przedmiotu – współczesny kontekst społeczno-kulturowy i ogólna charakterystyka zagadnienia
Geneza marksizmu, jego główne założenia i metoda
Antropologia marksizmu i materializm historyczny – utopijna wizja przyszłości
Założenia i cele katolickiej nauki społecznej
Podstawy eschatologii chrześcijańskiej
Elementy struktury ontycznej człowieka
Współczesne trendy kulturowe: fundamentalizm, pluralizm i relatywizm
Charakterystyka zagadnienia światopoglądu i tożsamości wraz z elementami teorii poznania
Podstawy antropologii chrześcijańskiej – człowiek jako byt osobowy
Strategia nowej rewolucji – A. Gramsci, G. Lukács
Teoria krytyczna szkoły frankfurckiej
Rewolucja seksualna oraz mechanizm kontroli społecznej
Teoria konsensusu i nowy język
Współczesny ruch feministyczny
Ideologia gender oraz gender mainstreaming
Historyczny i instytucjonalny przebieg rozwoju rewolucji kulturowej
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna podstawowe pojęcia z teologii, filozofii i antropologii filozoficznej, ze szczególnym uwzględnieniem przedmiotu modułu
Rozumie współczesny pluralizm kulturowy, a także zna problematykę z tym związaną
Zna mechanizm manipulacji i oddziaływania ideologii na człowieka a także jej wpływ na tworzenie norm prawnych
Zna i rozumie przemiany historyczne i ideowe światopoglądu marksistowskiego a także leżące u jego podstaw założenia oraz metodologię
Posiada ogólną wiedzę z zakresu eschatologii a szczególnie eschatologii chrześcijańskiej
Rozpoznaje i potrafi wskazać przejawy neomarksizmu oraz współczesne koncepcje zgodne z nim ideowo
Rozpoznaje i rozumie różne zdarzenia i procesy składające się na przebieg rewolucji kulturowej
Zna podstawy antropologii filozoficznej z szczególnym uwzględnieniem antropologii chrześcijańskiej
Zna podstawowe założenia oraz wskazania katolickiej nauki społecznej
Zna zagadnienie światopoglądu oraz tożsamości w wymiarze jednostkowym i społecznym w kontekście problematyki przedmiotu modułu
Rozumie rolę edukacji oraz wychowania człowieka w poszanowaniu do tradycji, w której wzrasta
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
Literatura
Zalecana literatura
W. Roszkowski, Roztrzaskane lustro. Upadek Cywilizacji Zachodu, Kraków 2019.
D. Rozwadowski, Marksizm kulturowy. 50 lat walki z Cywilizacją Zachodu, Warszawa 2018.
A. Szahaj, Teoria krytyczna szkoły frankfurckiej, Warszawa 2008.
R. De Mattei, Dyktatura relatywizmu, Warszawa 2009.
M. Jones, Libido dominandi. Seks jako narzędzie kontroli społecznej, Kobierzyce 2013.
R. Kościelny, Śmierć Prometeusza, albo lewą marsz! O marksizmie kulturowym, Warszawa 2019.
T. Styczeń, A. Szostek, Liberalizm po marksistowsku. Antropologiczne implikacje marksistowskiej soteriologii, (w:) T. Styczeń, M. Radwan (red.), Problem wyzwolenia człowieka, Rzym 1987.
J. Grzybowski, Utopijny mesjanizm marksizmu – fundament bolszewickiej rewolucji, (w:) https://teologiapolityczna.pl/ks-prof-jacek-grzybowski-utopijny-mesjanizm-marksizmu-fundament-bolszewickiej-rewolucji
T. Guz, Małżeństwo i rodzina według Marksa, Engelsa i Lenina, (w:) https://www.rodaknet.com/rp_art_6391_czytelnia_malzenstwo_i_rodzin_%20wedlug_marksa_engelsa_i_lenina.htm
M. Kardiasz, E. Herbasz, Katolicka Nauka Społeczna w nauczaniu Kościoła na przestrzeni dziejów. Zarys problematyki, (w:) https://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/4054
M. N. Rothbard, Karol Marks - komunista jako religijny eschatolog, (w:) https://mises.pl/wp-content/uploads/2015/12/Rothbard_Karol-Marks-komunista-jako-religijny-eschatolog.pdf
A. Drożdż, Elementy ateistycznego marksizmu etycznego w dzisiejszej kulturze, (w:) Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, Tom 46 (2013), Nr 2
I. Elbe, Pomiędzy Marksem, marksizmem a marksizmami: sposoby odczytania teorii Marksa, https://www.researchgate.net/publication/323954405_Pomiedzy_Marksem_marksizmem_i_marksizmami_sposoby_odczytania_teorii_Marksa
J. F. Crosby, Filozofia osoby, Kraków 2007.
M. A. Peeters, Globalizacja zachodniej rewolucji kulturowej: kluczowe pojęcia, mechanizmy działania, Warszawa 2010.
G. Kuby, Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, Kraków 2013.
J. Finkenzeller, Eschatologia, Kraków 2000.
Papieska Rada Iustitia Et Pax, Kompendium nauki społecznej Kościoła, Kielce 2005.
A. Miś, Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 1995.
M. Jędraszewski, Antropologia filozoficzna. Prolegomena i wybór tekstów, Poznań 1991
S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 2002.
S. Kowalczyk, Podstawy światopoglądu chrześcijańskiego, Wrocław 1995.
Z. Danielewicz, Traktat o rzeczywistości ostatecznej, (w:) E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski (red.), Dogmatyka, t. 6, Warszawa 2007.
M. Kowalczyk, Traktat o stworzeniu, (w:) E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski (red.), Dogmatyka, t. 6, Warszawa 2007.
J. Buxakowski, Stwórca i stworzenie. Teologia prawd wiary, t. 4, Pelpin 1998.
L. Kołakowski, Główne nurty marksizmu. Powstanie – Rozwój – Rozkład, t. I–III, Warszawa 1981.
J. Plechanow, Podstawowe zagadnienia marksizmu, (w:) https://maopd.files.wordpress.com/ 2012/11/podstawowe-zagadnienia-marksizmu-1908.pdf
L. Wciórka, Teoria poznania, Poznań 1996.
M. A. Krąpiec, Ja – człowiek, Lublin 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: