Koran - źródło konsytutywne Islamu 12-MON-GZ05
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
Źródła konstytutywne islamu a chrześcijaństwa: opis i porównanie podstawowych źródeł obu religii
Chrześcijaństwo w Arabii przed Mahometem: Kościoły i kultura chrześcijańska Arabii przed Mahometem
Wpływ „nestorianizmu” na islam i język arabski: „nestorianizm jako kluczowy we wczesnym etapie rozwoju języka arabskiego, a co za tym idzie – języka Koranu
Tworzenie się i podział Koranu: historia powstania Koranu i arbitralny wybór jednej wersji kanonicznej
Uwagi na temat języka Koranu: zapożyczenia z innych języków jako dowód obalający boskość Koranu w myśli muzułmańskiej
Koran jako i’dżaz: mit cudowności i niepowtarzalności Koranu
Zapożyczenia chrześcijańskie w Koranie
Zapożyczenia żydowskie i zoroastryjskie w Koranie
Wielość Koranów: mashafy i niekanoniczne wersje Koranu
Koran a tafsiry
Koran a sunna
Refutacje Koranu w Europie
Odrodzenie studiów nad Koranem – w jaką stronę?
Współczesne ruchy heterodoksyjne w islamie – inna interpretacja Koranu
Eks-muzułmanie, Koran a arabskojęzyczne wspólnoty domowe
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
ma podstawową wiedzę teologiczną dotyczącą islamu, m.in. przez nabycie podstaw języka arabskiego islamu i terminologii muzułmańskiej
ma podstawową wiedzę historyczną dotyczącą islamu
zna zasady dotyczące działalności ewangelizacyjnej wśród muzułmanów
ma podstawową wiedzę o chrześcijanach Orientu oraz innych autochtonicznych społecznościach Bliskiego Wschodu
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
‒ ABDALLA, MICHAEL. 1998. „Z dziejów chrześcijaństwa Mezopotamii” w: Z Mekki do Poznania, red. Henryk Jankowski, KOiB UAM.
‒ ABDALLA, MICHAEL. 2007. Niemuzułmańskie mniejszości Iraku. Historia – kultura – problemy przetrwania. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
‒ ASSFALG, JULIUS I PAUL KRÜGER. 1998. Słownik chrześcijaństwa wschodniego. Katowice: „Książnica”.
- ATIYA, AZIZ S. 1978. Historia Kościołów wschodnich. Warszawa: PAX.
- BERNARDINI, GIUSEPPE GERMANO. 1999. „Trudny dialog z islamem” w: Biuletyn ekumeniczny, 3-4/112/1999, red. Wł. Miziołek. Warszawa: „Adam”.
‒ BORKOWSKA, MAŁGORZATA OSB. 1999. Starcy spod Gazy. Kraków: „M”.
‒ FLIS, ANDRZEJ I BEATA KOWALSKA. 2003. Zapomniani bracia. Ginący świat chrześcijan Bliskiego Wschodu. Kraków: WAM.
‒ GÓRSKI, DARIUSZ CM. 2004. Sytuacja chrześcijaństwa na terenach północnej Afryki od podbojów muzułmańskich do XII wieku. Kraków: UNUM.
‒ GRYSA, BARTŁOMIEJ. 2007. „Chrześcijanie w świecie muzułmańskim” w: W Drodze, red. Paweł Kozacki OP, Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów, 1 (401) 2007.
‒ GRYSA, BARTŁOMIEJ. 2007. Islam – prawdziwe oblicze „religii pokoju”. Poznań: Flos Carmeli.
‒ KAIM, ANDRZEJ SAC. 2001. Kościół chaldejski. Dziedzic Objawienia i źródło charyzmatu. Poznań: Pallottinum.
‒ KAWERAU, PETER I TIMOTHY KRÓLL. 1985. „The Chronicle of Arbela [Kronika Arbeli]” w: E. Peeters. Corpus Scriptorum Christianorum - Orientalium. Scriptores Syri [Zbiór Pism Chrześcijaństwa Orientu. Syriaca]. Vol. 468. Leuven: E. Peeters.
‒ KOŚCIELNIAK, KRZYSZTOF. 2000. XX wieków chrześcijaństwa w kulturze arabskiej. Kraków: UNUM (tom I).
‒ KOŚCIELNIAK, KRZYSZTOF. 2004. Grecy i Arabowie. Historia Kościoła melkickiego (katolickiego) na ziemiach zdobytych przez muzułmanów (634-1516). Kraków: UNUM.
‒ KUCHARCZYK, GRZEGORZ. 2004. Pierwszy Holokaust XX wieku. Warszawa: Biblioteka Frondy.
‒ LONG, JOHN F. 1993. „Chrześcijańskie Kościoły Wschodu” w: Communio. nr 4 (76).
‒ PIGULEWSKA, NINA WIKTOROWNA. 1989. Kultura syryjska we wczesnym średniowieczu. podbojów muzułmańskich do XII wieku. Kraków: UNUM.
‒ ROBERSON, RONALD G. 1998. Chrześcijańskie Kościoły Wschodnie. Bydgoszcz: Homini.
‒ SAKOWICZ, EUGENIUSZ. 2002. CZY ISLAM JEST RELIGIĄ TERRORYSTÓW? KRAKÓW: HOMO DEI.
‒ ŠPIDLÍK, TOMÁŠ I INNOCENZO GARGANO. 1997. Duchowość Ojców greckich i wschodnich. Kraków: „M”.
‒ ŠPIDLÍK, TOMÁŠ. 2005. Duchowość chrześcijańskiego Wschodu. Przewodnik systematyczny. Kraków: „Bratni Zew”.
‒ STAROWIEYSKI, MAREK. 1999. Słownik wczesnochrześcijańskiego piśmiennictwa Wschodu. Warszawa: PAX.
‒ WARNER, BILL. 2010. Hadisy. Sunna Mahometa. Brno: CSPI, LLC.
‒ WARNER, BILL. 2010. Koran w dwie godziny. Kraków: CSPI, LLC.
‒ WARNER, BILL. 2010. Szariat dla niemuzułmanów. Brno: CSPI, LLC.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: