Językowe szaty duchowości chrześcijańskiej 12-MON-GZ04
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
1. Pojęcie duchowości – stanowiska różnych badaczy.
2. Zdanie i tekst – struktura treści i formy. Analiza treści tekstów.
3. Językowy obraz świata. Metody badania
4. Metody ustalania podstawowych dla danej duchowości pojęć i ich treści.
5. Metody ustalania podstawowych dla danej duchowości relacji między pojęciami.
6. Analiza pragmatyczna tekstów.
7. Ustalenie wartości tych parametrów sytuacji komunikacyjnej, które można uznać za relewantne dla tekstów religijnych: lokalizacja źródła prawdy (autorytetu) dla tekstu, hierarchia nadawca – odbiorca, rola nadawcy w hierarchii (+/- nauczyciel, mistrz).
8. Zgodność między sytuacją komunikacyjną a typem tekstu, który w niej powstał: charakterystyka tekstu pod względem stylistycznej odmiany języka / rejestru (rejestrów) i gatunku (gatunków).
9. Analiza formalna tekstów: analiza form będących wykładnikami składników treściowych – charakterystyczne dla szaty językowej badanej duchowości środki językowe.
10. Źródła tekstowe i leksykograficzne wykorzystywane podczas analizowania duchowości.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
ma pogłębioną wiedze na temat tekstów duchowości chrześcijańskiej w porównaniu z tekstami duchowości niechrześcijańskich
ma pogłębioną wiedzę na temat tożsamości terminów i pojęć w danej doktryny religijnej
ma podstawową wiedzę o środkach językowych, a zwłaszcza perswazyjnych i o ich oddziaływaniu na świadomość odbiorcy
ma podstawową wiedzę na temat językowych obrazów i ich badania
ma wiedzę o strategiach językowych podważania prawd chrześcijańskich w tekstach niechrześcijańskich
uświadamia sobie oddziaływanie użytych w tekście danej duchowości środków językowych na świadomość odbiorcy
umie odróżnić teksty duchowości chrześcijańskiej od tekstów innych duchowości o podobnej szacie językowej
potrafi stwierdzić różnice w treści jednobrzmiących terminów doktryn chrześcijańskich i niechrześcijańskich
potrafi obserwować językowy obraz elementów świata chrześcijaństwa we współczesnych tekstach
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
Anusiewicz J., Dąbrowska A., Fleischer M., 2000, Językowy obraz świata i kultura. Projekt koncepcji badawczej, [w:] JaK 13, 11-44.
Barr 1997. J. Barr, Historia interpretacji, [w:] B. M. Metzger i in., Słownik wiedzy biblijnej, Vocatio, Warszawa.
Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 1993.
Hołówka 1986. T. Hołówka, Myślenie potoczne: Heterogeniczność zdrowego rozsądku, Warszawa.
Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin 1990.
Kita M., Skudrzykowa A., Człowiek i jego świat w słowach i tekstach, Katowice 2002.
MEL 1970. Mała encyklopedia logiki, red. W. Marciszewski, Wrocław.
Maldjieva V.:
- Język duchowości – próba modelu analizy i opisu [w:] Język religijny dawniej i dziś V, Biblioteczka Poznańskich Studiów Polonistycznych. Seria Językoznawcza Nr 39, Poznań 2009, s. 131-138.
- Tożsamość nazw a tożsamość doktryny (terminy chrześcijańskie w języku neognozy), [w:] Wokół religii i jej języka, red. E.Golachowska. A. Zielińska, SOW, Warszawa 2011, s. 355-367.
- Strategie językowe podważania prawd chrześcijańskich we współczesnej kulturze Zachodu, [w:] Uniwersalizm chrześcijaństwa wobec alternatywnych propozycji współczesności, Wydawnictwo KUL, 2012, s. 105-124.
- Test „credo”. Analityczna lektura współczesnych tekstów posługujących się terminologią chrześcijańską [w:] Sekty i nowe ruchy religijne – wolność czy zniewolenie? Zagadnienia interdyscyplinarne, pod redakcją Piotra Chrzczonowicza i Ireneusza Kamińskiego, Toruń 2012, s. 307-310.
- Język ezoteryzmu a ezoteryczny język. Konsekwencje etyki ezoterycznej w języku współczesnych ruchów religijnych [w:] Ezoteryzm w zachodniej kulturze, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013, s. 95-110.
- Językowe konsekwencje idei samozbawienia [w:] Zbawienie bez Zbawiciela? Idea samozbawienia i jej kulturowe konsekwencje, Wydawnictwo KUL, Lublin 2014, s. 133-150.
- Językowe świadectwa wpływów azjatyckiej duchowości na współczesnego Europejczyka, [w:] Duchowość Dalekiego Wschodu a chrześcijaństwo, t. 2, Toruń 2014, s. 129-150
- Świat istot duchowych w języku. Propozycja modelu analizy i opisu. [w:] „Wieczność, gdzie śmierci niema...” Dawne oraz współczesne eschatologie i wizje światów duchowych, Wydawnictwo KUL, Lublin2015, s. 203-217.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: