Przekraczanie granic wyobraźni w naukach przyrodniczych 12-MON-GZ03
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
1. Dualistyczny model materii i jego konsekwencje dla wyobraźni
2. Kwantowo-mechaniczny model materii; wyniki badań i aspekty filozoficzne
3. Wiedza o cząstkach elementarnych
4. Wybrane zagadnienia z kosmologii i ewolucja wszechświata
6 Prawidłowości rozwoju wiedzy przyrodniczej (jej metodologia)
8. Elementy fizyki relatywistycznej i ich wpływ na wyobrażenie wszechświata
Efekty kształcenia
Po ukończeniu modułu/przesmiotu studnet/ka:
- ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
- ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem
- ustawicznie poprawia własny wizerunek w obszarach wiedzy,
- dostrzega ustawiczną potrzebę pogłębiania swoich umiejętności językowych, tak by rozumieć fachową literaturę podstawową
- ma świadomość etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
- potrafi przedstawić modele komunikowania społecznego oraz obowiązki twórców i odbiorców mass mediów, jak również twórczo wykorzystywać media i efekty medialne oraz zachować się asertywnie i uczyć innych tej formy zachowa
- umie przygotować wystąpienia pisemne i ustne w języku polskim
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – frekwencja + znakomite wyniki testów i ocena eseju
4,5 – frekwencja + bardzo dobre wyniki testów i ocena eseju
4,0 – frekwencja + dobre wyniki testów i ocena eseju
3,5 – frekwencja + zadowalające wyniki testów i ocena eseju
3,0 – frekwencja + niezadowalające wyniki testów i ocena eseju
2,0 – ponad 3 nieobecności+ niezadowalające wyniki testów i ocena eseju
Literatura
Zalecana literatura:
Stephen M. Baar, Współczesna fizyka a wiara w Boga, Techtra, Wrocław 2005.
Anton Zeilinger; Od splątania cząstek do kwantowej teleportacji, Prószyński, W-wa 2013.
John C. Lennox, Bóg i Stephen Hawking, W Drodze, Poznań 2017
Zbigniew Jacyna-Onyszkiewicz, Metakosmologia, Gazeta Handlowa, Poznań 1999.
Jim Baggott, Pożegnanie z rzeczywistością, Prószyński, W-wa 2015
Govert Schiling, Zmarszczki czasoprzestrzeni, Prószyński, W-wa 2018.
Gavin Hesheth, Cząstki elementarne, Prószyński, W-wa 2017
Leon Lederman, Christopher Hill, Dalej niż boska cząstka, Prószyński, W-wa 2015
Max Tegmark, Nasz matematyczny wszechświat, Prószyński, W-wa 2015
Stephen Hawking; Wielki projekt, Albatros, Warszawa 2011
Brain Cox, Jeff Forshaw. Kwantowy wszechświat, Prószyński, W-wa 2014
John D. Barrow, Kres możliwości, Prószyński, W-wa 1998
Roger Penrose; Droga do rzeczywistości, Prószyński, W-wa 2010
Michał Heller; Ostateczne wyjaśnienie wszechświata, Universitas, Kraków 2008
Zbigniew Jacyna-Onyszkiewicz, Kosmologia kwantowa, Wyd.Nauk UAM, Poznań 2008.
Stephen W. Hawking, Krótka historia czasu, Wyd. Alfa, Warszawa 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: