Prawa rodziny i dziecka na tle praw człowieka 12-MON-GZ01
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
Koncepcje prawno naturalne praw człowieka po II wojnie światowej
- bankructwo pozytywizmu prawniczego
- nowe oczekiwania wobec prawa naturalnego
- spór wobec podstaw filozoficznych prawa naturalnego
- taktyczny powrót do pozytywizmu prawniczego: konstytucjonalizm
Publiczny a prywatny charakter prawa rodzinnego
- ścisłe ramy prawne odniesień i instytucji rodzinnych
- ochrona prywatności i wolności odniesień rodzinnych
-koncepcja ochrony dobra dziecka i jej publiczny lub prywatny charakter
- rodziny zastępcze jako alternatywa instytucjonalnej opieki
Ewolucja pojęć sfery rodzinnej i sfery prywatnej
- prywatność jako element występujący obok sfery rodzinnej człowieka
- prywatność jako kategoria nadrzędna zawierająca życie rodzinne
- regulacja art.8 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka
- problem ścisłej definicji zachowań o rodzinnym charakterze
Prawa dziecka jako prawa człowieka
- dziecko jako podmiot ochrony systemu praw człowieka
- Konwencja ONZ o prawach dziecka , ochrona nasciturusa
- potrójna ochrona praw dziecka: Konwencja , Konstytucja, Kodeks
- ograniczona ochrona praw rodziców
Konstytucyjna ochrona praw rodzicielskich
- prawa rodziców jako prawa naturalne
- neopozytywistyczna koncepcja praw rodziców: Konstytucja
- powrót prawa naturalnego w instytucji kontaktów z dzieckiem
- władza rodzicielska a europejska parental responsibility
Przełom mentalny lat 90’ XX w. w odniesieniu do więzów rodzinnych
- jednostka i jej wielostronne więzi rodzinne; rodzina na rozdrożu; sprzeczne wizje rodziny
- koncepcja rozpadu modelu rodziny jako trwałego związku dwojga osób
- koncepcja wzrastającej integracji osobistej małżonków , nauka Jana Pawła II
- wierna przyjaźń między małżonkami oraz dziećmi
Przełom naukowy pierwszej dekady XXI w.
- zmierzch tradycyjnych koncepcji materialistycznych; pola energii; rzeczywistość informacyjna
- policzalność tzw. małego Wszechświata
- niepoliczalność pełnej przestrzenia osoby i kondycji ludzkiej
- nowe spojrzenie na człowieka i więzy rodzinne
Koncepcje prywatyzacji lub „kontraktualizacji” prawa rodzinnego
- wycofywanie się państwa i prawa publicznego jako protektora rodziny
- wzrastająca rola korporacji gospodarczych jako suwerena względem rodziny
- atomizacja społeczna i merkantylizacja dóbr osobistych i osoby ludzkiej
- zjawiska wzrastającego handlu dziećmi i kobietami
Faktyczne kierunki i obszary obrony praw człowieka
- obrona indywidualistycznego hedonizmu jednostki
- kwestia kolizji praw podmiotowych członków rodziny i osób trzecich
- odrzucenie racjonalizmu naukowej antropologii na rzecz apriorycznych dogmatów
- zmierzch nauki o rodzinie jako dyscypliny badawczej
Postulowane kierunki i obszary obrony prawa rodziny i dziecka jako praw człowieka
- przywrócenie empirycznej, socjologicznej podstawy badawczej praw człowieka
- odbudowa podstawowych badań prawnych i socjologicznych nad rodzinną
- budowa ochrony rodziny i dziecka w prawie międzynarodowym
- ekonomiczny i globalny wymiar wzrostu skuteczności ochrony praw rodziny jako praw człowieka
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
zna koncepcje prawno naturalne praw człowieka po II wojnie światowej i ich rolę w kształtowaniu systemu prawnego,
zna publiczny oraz prywatny charakter prawa rodzinnego oraz ewolucję pojęć sfery rodzinnej oraz prywatnej i odpowiednio to analizuje w zakresie potrzebnym do prowadzenia pracy z rodziną oraz wykorzystania procedur mediacyjnych
zna i rozumie ogólne zasady praw dziecka jako praw człowieka oraz zakres kkonstytucyjnej ochrony praw rodzinnych a także koncepcje prywatyzacji lub „kontraktualizacji” prawa rodzinnego
zna i rozumie podstawowe elementy przełomu mentalnego lat 90’ XX w. w odniesieniu do więzów rodzinnych oraz zarysowujące się kierunki przełomu naukowego pierwszej dekady XXI
Zna postulowane kierunki i obszary obrony prawa rodziny i dziecka jako praw człowieka i umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych, uwzględniając te aspekty prawne,
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
- T.Sokołowski, Prawo rodzinne, rozdz. I, Poznań 2013 r.
- M.Heller, Nowa fizyka i nowa teologia, Biblioteka Studencka, Kraków 2016.
- T.Sokołowski, Prawo do zawarcia małżeństwa jako sytuacja rodzinnoprawna, prawo człowieka i sytuacja administracyjnoprawna, w: Prawo do małżeństwa na progu XXI wieku, red.: K.Motyka, Lublin KUL, 2017, ss.18
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: