Laboratorium psychologiczne: przygotowanie do praktyk w szkole ponadpodstawowej cz.2 12-LPs-2P
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Refleksja na temat dotychczasowego kształcenia psychologiczno-pedagogicznego (wiedzy, umiejętności doświadczeń z praktyki) odniesienie do indywidualnych potrzeb i wartości jako studenta i przyszłego nauczyciela (osobiste odniesienie, uwewnętrznienie treści)
Zasoby własne w pracy nauczyciela – metody samooceny zasobów i ograniczeń, sposoby wspieranie rozwoju osobistego, nauczyciel w procesie uczenia się przez całe życie
Stres i zarządzanie stresem – czynniki obciążające w pracy nauczyciela, czynniki indywidualne wpływające na reakcję stresową i ich identyfikacja, strategie radzenie sobie ze stresem
Nauczycielskie wypalenie zawodowe: Procesu wypalenia zawodowego i jego składowe. Profilaktyka wypalenia zawodowego w pracy nauczyciela. Indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
Rozumie pojęcie autorefleksji i samorozwoju oraz konieczność ciągłego rozwijania się i doskonalenia dla efektywnego funkcjonowania w roli nauczyciela
Zna i rozumie mechanizm stresu i wypalenia zawodowego w pracy nauczyciela
Potrafi wykorzystać metody i techniki rozwoju osobistego do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, w tym stosować strategie radzenia sobie ze stresem
Jest gotów do podejmowania działań w obszarze profilaktyki zdrowia i higieny pracy w zawodzie nauczyciela (stres, wypalenie zawodowe, radzenie sobie z trudnościami)
Jest gotów do refleksji nad własnymi potrzebami i celami w procesie identyfikacji z rolą nauczyciela
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
- bardzo dobry (5,0): 80% obecności i aktywność na zajęciach, bardzo dobre wykonanie zadanych zadań w sposób kreatywny i twórczy,
- dobry plus (4,5): 80% obecności na zajęciach i dobre wykonanie zadanych zadań w sposób twór-czy,
- dobry (4,0): 80% obecności na zajęciach i wykonanie zadanych zadań,
- dostateczny plus (3,5): 80% obecności na zajęciach i niekompletne wykonanie zadanych zadań,
- dostateczny (3,0): 80% obecności na zajęciach i połowiczne wykonania zadanych zadań, brak któ-regoś z zadań,
- niedostateczny (2,0): nie usprawiedliwiona nieobecność na więcej niż 80% zajęciach, brak wyko-nania zadań
Literatura
Zalecana literatura (fragmenty wskazane podczas zajęć):
Brzezińska, A. I. (2008). Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się. W: E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy (s. 35-50). Byd-goszcz: Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego UKW.
Brzezińska, A. I., Ziółkowska, B. (2013). Przed jakimi wyzwaniami stoi dzisiaj szkoła? Studia Edukacyjne, nr 27, 2013, s. 29-42
Wilski, M. (2011). Osobowość i specyficzne problemy psychologiczne nauczycieli . W: Kowalik, S. Psychologia ucznia i nauczyciela. S. 334-371.
Zimbardo, P., G., Johnson, R. L., McCann, V. (2013). Psychologia kluczowe koncepcje. Czło-wiek i jego środowisko. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Tom. 5. S. 165-190
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: