Laboratorium pedagogiczne: przygotowanie do praktyk w szkole ponadpodstawowej cz.2 12-LPed-2P
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole średniej.
Objawy zaburzeń zachowania, zaburzeń koncentracji uwagi, trudności w uczeniu się, nieprawidłowości somatycznych młodzieży w szkole ponadpodstawowej.
Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ponadpodstawowej.
Funkcjonowanie klas integracyjnych oraz terapeutycznych.
Zasady udzielania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach ponadpodstawowych.
Planowanie i dokumentacja pracy pedagogicznej i wychowawczej w tym pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
Posiada wiedzę na temat uczennic i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w różnego typu szkołach ponadpodstawowych i ma wyobrażenie jak oni mogą funkcjonować
Zna podstawowe techniki i metody diagnostyczne dobrane do potrzeb i możliwości uczniów oraz potrafi je wykorzystywać w diagnozowaniu funkcjonowanie poznawczego, społecznego i emocjonalno-motywacyjnego uczniów
Wie jak powinna wyglądać praca dydaktyczno-wychowawcza z uczniami z specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w różnych typach szkół ponadpodstawowych
Wie jak wygląda pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole i co to są klasy integracyjne i terapeutyczne
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
- bardzo dobry (5,0): 80% obecności i aktywność na zajęciach, bardzo dobre wykonanie zadanych zadań w sposób kreatywny i twórczy,
- dobry plus (4,5): 80% obecności na zajęciach i dobre wykonanie zadanych zadań w sposób twórczy,
- dobry (4,0): 80% obecności na zajęciach i wykonanie zadanych zadań,
- dostateczny plus (3,5): 80% obecności na zajęciach i niekompletne wykonanie zadanych zadań,
- dostateczny (3,0): 80% obecności na zajęciach i połowiczne wykonania zadanych zadań, brak któregoś z zadań,
- niedostateczny (2,0): nie usprawiedliwiona nieobecność na więcej niż 80% zajęciach, brak wykonania zadań
Literatura
Zalecana literatura (wybrane fragmenty, wskazane w trakcie zajęć)
- Brotherton G., Davies H., McGillivray G., red. (2014), Praca z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa.
- Niemierko B., (2009), Diagnostyka edukacyjna: podręcznik akademicki, Warszawa.
- Place M., Julian E. D, Dzieci i młodzież w kłopocie. WSiP, Warszawa 1998.
- Skałbania B., (2013), Diagnoza pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków.
- Wosik-Kawal D., Zubrzycka-Maciąg T., Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela. IMPULS, Kraków 2011.
- Ribner N.R., Terapia nastolatków, GWP, Gdańsk 200
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: