Chrześcijańskie życie duchowe 12-DS2stU14
Opis treści kształcenia
Wprowadzenie w teologię duchowości
Historia duchowości chrześcijańskiej
Powołanie do świętości
Proces uświęcenia
Etapy życia duchowego
Teologalny dialog
Sakramenty a życie duchowe
Środki pomagające w drodze do komunii z Bogiem
Rozeznanie duchowe
Rzeczywistość grzechu a życie duchowe
Asceza chrześcijańska i walka duchowa
Natura i konieczność chrześcijańskiej modlitwy
Formy i rodzaje modlitwy
Walka modlitwy
Medytacja chrześcijańska a dalekowschodnie metody medytacyjne
Podstawy i uwarunkowania mistyki chrześcijańskiej
Fenomeny mistyczne
Zjawiska paramistyczne
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
rozumie naturę chrześcijańskiego życia duchowego
objaśnia i charakteryzuje proces uświęcenia
stosuje zasady dotyczące rozeznawania duchowego
rozróżnia rodzaje duchowości chrześcijańskiej i ich specyfikę
ocenia i weryfikuje pod kątem doktrynalnej poprawności duchowości specyficzne
jest zdeterminowany do pogłębiania osobistego życia duchowego
jest przygotowany do towarzyszenia duchowego osobom zaangażowanym w swój rozwój duchowy
opisuje na podstawie tekstów źródłowych duchowość poszczególnych podmiotów życia duchowego
jest wrażliwy na inne rodzaje duchowości i odnosi się do nich z szacunkiem
postępuje etycznie w relacjach z innymi uznając ich autonomię
jest otwarty na prowadzenie wspólnie z innymi poszukiwań sposobów najbardziej sprzyjających rozwojowi życia duchowego
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Proszę omówić współczesny podział życia duchowego na etapy.
Kryteria oceniania
pisemne kolokwium i ustne „dopytanie”, warunkiem dopuszczenia przygotowanie się do zajęć oraz zaangażowanie podczas nich
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Zalecana literatura
Chmielewski M. (red.), Leksykon duchowości katolickiej, Kraków 2002.
Chmielewski M., Sto jeden pytań o życie duchowe, Lublin 1999.
Gogola J., Teologia komunii z Bogiem, Kraków 2003.
Wejman H., Komplementarność duchowości stanów życia w Kościele, Poznań 2002.
Inne publikacje wskazane przez wykładowcę i osobę prowadzącą ćwiczenia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: