Wprowadzenie w zagadnienia moralności chrześcijańskiej 12-DS2stU13
Opis treści kształcenia
Źródła moralności
Etos biblijny i jego rozwój
Objawione prawo moralne
Naturalne prawo moralne
Moralny wymiar prawa stanowionego
Sumienie w ujęciu biblijnym, teologicznym, filozoficznym
Czyn moralny
Wolność i jej związek z obiektywnym porządkiem moralnym
Grzech jako zjawisko etyczne i teologiczne
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Posługuje się właściwą metodą interpretowania etosu
Rozumie i wyjaśnia podstawowe kwestie moralne zawarte w myśli biblijnej
Stosuje najważniejsze dokumenty Kościoła do interpretacji zjawisk obyczajowych i kulturowych
Wyjaśnia historyczny wymiar etosu; jego względną zmienność i ponadczasowość norm
Wybiera właściwe elementy sytuacji moralnej – konieczne do dokonania jej oceny
Prawidłowo interpretuje dokumenty Kościoła
Korzysta ze źródeł literaturowych
Obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych w realizację podjętego zadania
Stosuje zasady zrozumienia dla odmiennych poglądów
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
- Rola sumienia w podejmowaniu decyzji moralnej
- Biblijne uzasadnienie moralnej odpowiedzialności
- Naturalne prawo moralne jako płaszczyzna dialogu etycznego
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Zalecana literatura
- M. Zieliński, Religia a moralność, Toruń 2000.
- R. Schnackenburg, Nauka Moralna Nowego Testamentu, Warszawa 1983
- S. Rosik, Wezwania i wybory moralne, Lublin 1992, str. 51-148
- S. Rosik, Sanktuarium spotkania i dialogu, w: Wezwania i wybory moralne, Lublin 1992, ss. 149-258
- P. Morcinec, Kompetencje Urzędu nauczycielskiego Kościoła w kwestiach moralnych. Analiza współczesnego nauczania Kościoła, w: Vivere in Christo. Chrześcijański horyzont moralności, red. J. Nagórny, A. Derdziuk, ss. 211-224
- W. Bołoz, Pomiędzy subiektywizmem a obiektywizmem moralnym, w: Vivere in Christo. Chrześcijański horyzont moralności, red. J. Nagórny, A. Derdziuk, ss. 141-156
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: