Elementy dynamiki procesów grupowych 12-DS2stU07
Opis treści kształcenia
Wprowadzenie do nauki o grupach.
Pojęcia związane z grupą i jej funkcjonowaniem
Fazy rozwoju grupy
Struktury grupowe – władza, komunikacja, awans
Struktury grupowe – socjometria
Style przywództwa grupowego
Normy grupowe, ustalanie norm grupowych
Role w grupie
Typy małych grup. Różne rodzaje grup rówieśniczych
Myślenie grupowe, facylitacja społeczna, konformizm
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe pojęcia związane z grupami i ich funkcjonowaniem
Zna elementy strukturalne grupy i potrafi je scharakteryzować
Potrafi wymienić i określić różne rodzaje grup
Zna style przywództwa grupowego i potrafi je opisać
Potrafi przedstawić etapy rozwoju grupy
Posiada wiedzę o wybranych zjawiskach grupowych (np. konformizm, syndrom myślenia grupowego), potrafi dokonać oceny tych zjawisk
Potrafi dokonać obserwacji i analizy struktury i funkcjonowania wybranej grupy
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
1. Proszę scharakteryzować demokratyczny styl przywództwa grupowego.
2. Czy konformizm z punktu widzenia funkcjonowania grupy jest zjawiskiem pozytywnym czy negatywnym? Dlaczego?.
Kryteria oceniania
wykłady: kolokwium zaliczeniowe
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
Literatura
Zalecana literatura
• Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa (różne wydania).
• Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M., Psychologia społeczna - serce i umysł, Poznań (różne wydania)1998.
• Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 1998 (lub nowsze)
• Corey M.S., Corey G., Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa 1995.
• Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 1999, rozdz.9. Funkcjonowanie w małych grupach społecznych, s. 133-144
• Hartley P., Komunikacja w grupie, Poznań 1997.
• Mika S., Psychologia społeczna - rozdział V, Warszawa 1982 (lub nowsze).
• Nęcki Z., Grupy. Małe grupy, w: Szewczyk W. (red.), Encyklopedia psychologii, Warszawa 1998 s. 116-120.
• Oyster C. K., Grupy, Poznań 2002.
• Soiński B. J., Pastoralne aspekty dynamiki grupowej, w: Teologia praktyczna tom 4, Poznań 2003, s. 93-114.
• Soiński B. J., Psychologiczno-pastoralne aspekty dużych zbiorowości. Zgromadzenia agoralne, w: Teologia praktyczna, tom 4, Poznań 2004, s. 7-23.
• Szmatka J., Elementy mikrosocjologii (wybór tekstów), Kraków 1978.
• Szmatka J., Małe struktury społeczne. Wstęp do mikrosocjologii strukturalnej, Warszawa 1989.
• Turowski J., Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: