Psychologia małżeństwa i rodziny 12-DS2stU06
Opis treści kształcenia
Wykłady:
Podstawowe zagadnienia z obszaru psychologii rodziny
Małżeństwo i rodzina w ujęciu systemowym
Psychologiczne aspekty przygotowania do małżeństwa oraz wybór partnera
Męskość i kobiecość a funkcjonowanie diady małżeńskiej
Role i postawy rodzicielskie oraz błędy wychowawcze
Fazy cyklu życia małżeńskiego i rodzinnego
Konflikty w rodzinie, ich przyczyny i sposoby rozwiązywania
Religijność a funkcjonowanie małżeństwa i rodziny
Problematyka komunikacji w rodzinie
Wskaźniki trwałości i deterioracji związku małżeńskiego
Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym
Ćwiczenia:
Psychologiczne aspekty przygotowania do małżeństwa oraz wybór partnera
Męskość i kobiecość a funkcjonowanie diady małżeńskiej
Role i postawy rodzicielskie oraz błędy wychowawcze
Konflikty w rodzinie, ich przyczyny i sposoby rozwiązywania
Religijność a funkcjonowanie małżeństwa i rodziny
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
rozumie podstawowe mechanizmy systemu rodzinnego
posiada znajomość różnic męskości i kobiecości w małżeństwie
potrafi wyjaśnić proces wychowawczy dzieci
potrafi wskazać źródło problemów w rodzinie
jest przygotowany do prowadzenia rozmowy z osobami w kryzysie
jest przygotowany do pokierowania religijnego rozwoju rodzinny
potrafi wskazać efektywne i nieefektywne style komunikowania się w bliskich związkach
potrafi wskazać przyczyny obniżania satysfakcji małżeńskiej i narastania niezadowolenia z układu małżeńskiego oraz z partnera
rozumie mechanizmy funkcjonowania rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
- Proszę omówić prawidłowe i nieprawidłowe postawy rodzicielskie
- Wskaż pozytywne i negatywne konsekwencje religijności dla życia rodzinnego
Kryteria oceniania
wykłady: pisemne zaliczenie
ćwiczenia: przygotowanie się do zajęć oraz zaangażowanie podczas nich
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Literatura
Zalecana literatura
1. Bar K., Konflikt i kryzys w małżeństwie i w rodzinie, „Małżeństwo i Rodzina” 2005, nr 1/2, s. 57-64.
2. Bińczycka J., Sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych między dorosłymi i dziećmi, „Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze” 1995, nr 1, s. 11-13.
3. Braun-Gałkowska M., Psychologia domowa, Lublin 2008.
4. Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów: praktyka radzenia sobie ze sporami, Warszawa 1999
5. Głód F., Mądrość Bożej koncepcji małżeństwa i rodziny, Wrocław 2005.
6. Harwas-Napierała B., Komunikacja interpersonalna w rodzinie, Poznań 2006
7. Jodłowska M., Konflikty w międzykulturowych małżeństwach mieszanych. W: Współczesne rodziny polskie – ich stan i kierunek przemian Z. Tyszka (red.), Poznań 2001 s. 215-227.
8. Opalach C., Wspólnota religijna a funkcjonowanie rodziny, Olsztyn 2006.
9. Plopa M., Psychologia rodziny. Teoria i badania, Kraków 2008.
10. Ryś M., Konflikty w rodzinie. Niszczą czy budują? Warszawa 1998.
11. Ryś M., Psychologia małżeństwa w zarysie, Warszawa 2000.
12. Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Barbaro de M. (red.), Kraków 1999.
13. Harwas-Napierała, B. (red.) (2009). Rodzina jako wartość w rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
14. Kornas-Biela, D. (1999). Oblicza macierzyństwa. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
15. Kornas-Biela, D (2001). Oblicza dzieciństwa. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
16. Kornas-Biela D. (2002). Oblicza ojcostwa. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
17. Kościelska, M.(2011). Odpowiedzialni rodzice. Z doświadczeń psychologa. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
18. Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo UW.
19. Rostowska, T. (red.) (2006). Jakość życia rodzinnego. Wybrane zagadnienia. Łódź: Wyższa Szkoła Informatyki w Łodzi
20. Stelter, Ż. (2012). Pełnienie ról rodzicielskich wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Warszawa: Difin.
21. Twardowski, A. (2008). Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (18-54). Warszawa: WSiP.
22. Ziemska, M. (2005). Zmiany w relacjach małżeńskich w cyklu życia rodziny. W: M. Ziemska (red), Rodzina współczesna (44-56). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
23. Ziemska M. (2009). Postawy rodzicielskie. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: