Psychologia społeczna 12-DS2stU04
Opis treści kształcenia
Wykłady:
Interakcja osoby i sytuacji jako wyznacznik zachowań
Atrakcyjność interpersonalna: cechy, relacje i zachowania wpływające na sympatię
Zachowania prospołeczne: egoizm, altruizm, motywy prospołeczne, wzajemność
Agresja: teorie agresji, czynniki nasilające agresję
Postawy i zmiana postaw: nadawca, komunikat, odbiorca, kanał komunikacji
Bezradność społeczna, bezradność wyuczona a bunt i konformizm
Globalne dylematy społeczne: definicje dylematów, pułapki społeczne
Etyczne aspekty uprawiania psychologii społecznej
Ćwiczenia:
Opis treści kształcenia
Atrakcyjność interpersonalna
Zachowania prospołeczne
Agresja
Postawy i zmiana postaw
Bezradność społeczna, bunt i konformizm
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
rozumie interakcje osoby i sytuacji jako wyznacznik społeczny
posiada znajomość praw zmiany postaw
potrafi wyjaśnić dynamikę postaw antyspołecznych
potrafi wskazać źródło dysonansów społecznych
jest przygotowany do rozumienia globalnych dylematów społecznych
jest przygotowany do oceny etycznych aspektów psychologii społecznej
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
- Jakie wyróżnia się komponenty postawy?
- Proszę omówić etyczne aspekty przeprowadzania eksperymentów z psychologii społecznej
Kryteria oceniania
wykłady: pisemne zaliczenie
ćwiczenia: przygotowanie się do zajęć oraz zaangażowanie podczas nich
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Literatura
Zalecana literatura
1. Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa 2009;
2. Aronson E. (red.), Człowiek istota społeczna: wybór tekstów, Warszawa 2001;
3. Bohner G., Wänke M., Postawy i zmiana postaw, Gdańsk 2004;
4. Brown R., Procesy grupowe: dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa, Gdańsk 2006;
5. Cialdini R. Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańsk 2011;
6. Clarke D., Zachowania prospołeczne i antyspołeczne, Gdańsk 2005;
7. Crisp R. J., Psychologia społeczna, Warszawa, 2009;
8. Doliński D., Hiperuległość, w: Lewicka M. (red.), Jednostka i społeczeństwo. Podejście psychologiczne, Gdańsk 2002;
9. Kenrick D. T., Neuberg S. L., Cialdini R. B., Psychologia Społeczna, , Gdańsk 2006,
10. Le Bon G., Psychologia tłumu, Kęty 2009;
11. Makselon J. Społeczny kontekst funkcjonowania człowieka. W: Ks. J. Makselon (red.), Psychologia dla teologów 1995, s. 207-232.
12. Mika S. Psychologia społeczna dla nauczycieli, Warszawa 1998;
13. Stephen W. G., Wywieranie wpływu przez grupy: psychologia relacji, Gdańsk 2000;
14. Wojcieszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa 2002;
15. Wojcieszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2012;
16.Zinsering I. Bezradność społeczna. Bezradność wyuczona, w: M. Lewicka (red.), Jednostka i społeczeństwo. Podejście psychologiczne, Gdańsk 2002, s. 149 – 160,
Dodatkowe publikacje wskazane przez wykładowcę.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: