Podstawy psychologii 12-DS2stU03
Opis treści kształcenia
Wykłady:
przedmiot i działy psychologii,
metody badań psychologicznych,
kierunki myśli psychologicznej i elementy ważniejszych współczesnych teorii osobowości,
procesy poznawcze – uwaga,
procesy poznawcze – receptory i wrażenia, spostrzeżenia, wyobrażenia,
procesy poznawcze – pamięć i uczenie się,
procesy poznawcze – myślenie i mowa,
emocje i motywacja
Ćwiczenia:
Opis treści kształcenia
Poznawanie siebie (temperamentu i osobowości);
Mechanizmy obronne
Radzenie sobie z pozytywnymi i negatywnymi emocjami
Cechy dojrzałej osobowości
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
tłumaczy powiązania psychologii z innymi dyscyplinami takimi jak filozofia, socjologia, biologia
zna przedmiot i metody psychologii jako nauki
korzysta z naukowej literatury psychologicznej
wskazuje kierunki współczesnej myśli psychologicznej i znaczenie poszczególnych teorii osobowości
posiada podstawową znajomość funkcjonowania psychiki człowieka
rozróżnia podstawowe mechanizmy obronne rządzące psychiką człowieka
posiada zdolność radzenia sobie z pozytywnymi i negatywnymi emocjami
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
wykłady: zaliczenie ustne
ćwiczenia: przygotowanie się do zajęć oraz zaangażowanie podczas nich
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Campbell J. B., Lindzey G., Hall C. S., G. Lindzey, Teorie osobowości, Warszawa 2016;
Psychologia dla teologów, red. J.Makselon, Kraków 1990;
Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich, red. W.Pilecka i inni, Kraków 2005;
Płużek Z., Psychologia pastoralna, Kraków 2002;
Strelau J., Psychologia 1 Tom Podręcznik Akademicki, Podstawy psychologii, Gdańsk 2007
Zimbardo P. G., Gerring R. J., Psychologia i życie, Warszawa 2012;
Zimbardo P. G., Johnson R. L., McCann V., Psychologia kluczowe koncepcje T 1, Warszawa 2011
Dodatkowe publikacje wskazane przez prowadzącego zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: