Komunikacja i konflikty 12-DS2stU01
Opis treści kształcenia
Definicja konfliktu, przyczyny, rodzaje.
Reakcje na konflikt. Zarządzanie konfliktem.
Sprawiedliwość i konflikt.
Rozwiązanie a rozstrzygnięcie.
Rola stereotypu.
Przemoc i empatia.
Zemsta i przebaczanie.
Alternatywne metody rozwiązywania sporów ADR. Różnice między postępowaniem sądowym, arbitrażem i mediacją. Historia i współczesność ADR.
Mediacja – poradnictwo – terapia – mentoring.
Arbitraż – podstawy prawne i praktyka.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Posiada wiedzę na temat konfliktu i jego praktycznych przejawów.
Zna teoretyczne modele rozpoznawania i przełamywania barier komunikacyjnych oraz zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej
Zna psychologiczne mechanizmy powstawania, eskalacji i rozwiązywania konfliktów
Zna Alternatywne metody rozwiązywania sporów i ich tło prawne
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Przygotowanie eseju bazującego na wskazanej literaturze, w którym przeprowadzona zostanie analiza wybranego zagadnienia problemowego / dysfunkcyjnego dla życia rodzinnego
Kryteria oceniania
ćwiczenia: praca pisemna (analiza przypadku), test wiedzy lub końcowe zaliczenie ustne
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Literatura podstawowa
Deutsch M., Coleman P.T., Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Kraków 2005.
Rosenerg M., Rozwiązywanie konfliktów poprzez porozumienie bez przemocy, Czarna Owca, 2008.
Fisher R., Patton B., Ury W., Dochodząc do Tak. Negocjowanie bez poddawania się. Warszawa 1991.
Ury W., Odchodząc od NIE. Warszawa 1994.
ADR. Arbitraż i mediacja. Kwartalnik. Wydawnictwo C.H. Beck.
Literatura uzupełniająca - negocjacje
Bellanger L., Negocjacje, Kraków 1995.
Mastenbroek W., Negocjowanie, Warszawa 1997.
Thomas J., Negocjuj aby zwyciężyć, Warszawa 2006.
Peeling N., Negocjacje. Co dobry negocjator wie, robi i mówi, Warszawa 2009.
Lyons C., Ja wygrywam, ty wygrywasz. Niezbędnik negocjatora. Jak czytać rozmówcę i
budować konsensus, Warszawa 2008.
Lunden B., Rosell L., Techniki Negocjacji, Gdańsk 2010.
Bohm F., Laurell S., Rozwiązywanie konfliktów. Praktyczny poradnik dla pracodawców i
menedżerów, Gdańsk 2009.
Kwiatkowska D., 33 techniki negocjowania i argumentacji, Gliwice 2007.
Pinet A., Negocjacje. Przez rozmowę do celu. Poradnik bez kantów, Gliwice 2008.
Literatura uzupełniająca - pozostałe
Mroziewicz K., Dziennikarz w globalnej wiosce. Warszawa 2006.
Wańkowicz M., De profundis. Ziemia za wiele obiecana. Wojna i pióro. Warszawa 2011.
Warszawski D., Obrona poczty sarajewskiej, Warszawa 1995.
Tlałka-Stovrag J., Jeszcze żyję… Historia prawdziwa, Bydgoszcz – Kraków 2007.
Goddard H., Historia stosunków chrześcijańsko-muzułmańskich, PAX, Warszawa 2009.
Fontette F. de, Historia antysemityzmu, Warszawa 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: